04/30/2017 - يكشنبه 10 ارديبهشت 1396
مشاهده خبر

لایحه حریم خصوصی 12 سال است در مجلس خاک می‌خورد/ چرا افشاگری کریمی قدوسی به چانه‌زنی و امنیت ملی ایران ضربه می‌زند؟
1395/12/15 9:48:5 print
دکتر میرمحمدصادقی و دکتر نمکدوست در گفت و گو با شهر مطرح کردند
لایحه حریم خصوصی 12 سال است در مجلس خاک می‌خورد/ چرا افشاگری کریمی قدوسی به چانه‌زنی و امنیت ملی ایران ضربه می‌زند؟
در مذاکرات ایران و عراق بر سر صلح آیا افشای آن مذاکرات به قدرت چانه‌زنی ما اضافه می‌کرد یا خیر؟ اگر مردم به خیابان‌ها می‌آمدند و علیه آقای ولایتی به خاطر مثلا دیپلماسی‌اش شعار می‌دادند به نفع ما بود یا به ضرر ما؟ دانستن چه قدر به نفع ماست؟

گروه سیاسی شهر- قوانین دسترسی آزاد به اطلاعات و حریم خصوصی به طور همزمان در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا می‌شوند. با این حال این 2 قانون همچنان در ایران بر زمین مانده‌اند. حسین میرمحمد صادقی استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی به "شهر" می‌گوید: در سال پایانی دولت اصلاحات، سال 83، لایحه‌ای تحت عنوان لایحه حریم خصوصی نوشته شد و هدف این بود همانند سایر کشورها ایران نیز قانون حریم خصوصی داشته باشد. این لایحه با 80 ماده و 7 فصل به مجلس ارسال شد و در این لایحه به جزئیات به این مسئله پرداخته شده بود که افشای چه اطلاعاتی از اشخاص جرم محسوب می‌شود. او می‌افزاید: شاید به علت این که دولت اصلاحات به پایان خود نزدیک شده بود، این لایحه در مجلس متوقف ماند و همچنان در بایگانی مجلس مانده است. به عبارتی ما همچنان قانونی به نام قانون حریم خصوصی نداریم. البته به طور پراکنده در آیین دادرسی کیفری و قانون جرائم رایانه‌ای به مسائل مبتلا به در فضای مجازی پرداخته شده است. ماده 17 قانون جرائم رایانه‌ای می‌گوید اگر صوت، تصویر و فیلم خانوادگی و شخصی کسی را بدون اجازه‌اش در فضای مجازی منتشر کنید، محکوم به حبس خواهید شد.

میرمحمد صادقی با بیان این که عبارت دیگری در کنار این ماده واحده تحت عنوان «اسرار دیگر» هم ذکر شده است تصریح می‌کند: یعنی اگر صوت، تصویر و فیلم خانوادگی و شخصی کسی یا اسرار دیگری را منتشر کنیم محکوم خواهیم شد. به این «اسرار دیگر» قیدی زده نشده است که در حوزه شخصی و خانوادگی است یا نه، چون اگر اطلاق عمومی داشته باشد یعنی شامل هر سری می‌شود و خودش قانون حریم خصوصی محسوب می‌شود. با این تفسیر هر سری که ما از هر شخصی منتشر کنیم عملا مرتکب جرم شده‌ایم و حبس داریم. البته محاکم به عبارت «اسرار دیگر» ارجاع نمی‌دهند ولی چنین متنی موجود است. باید مشخص شود که این لایحه چرا بایگانی شده است تا قابلیت برگشت داشته باشد.

به گفته این حقوقدان «شرح و تبیین اطلاعات شخصی در قانون حریم خصوصی می‌تواند بسیاری از موضوعات محل چالش در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در کشور را نیز حل کند. براساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات افراد حق دسترسی به اطلاعات شخصی و گردآوری شده خودشان در سازمان‌ها را دارند ولی باید تفسیر موسعی از آن صورت بگیرد تا در عمل همپوشانی مناسبی با لایحه حریم خصوصی پیدا کند.»

حسن نمکدوست استاد روزنامه‌نگاری و ارتباطات اما معتقد است «یکی از وجوه تردید درخصوص افشای اطلاعات در چارچوب قوانین انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و حفظ حریم خصوصی که در همه جای دنیا 2 قانون مجزا هستند بحث سیاست خارجی و مذاکرات است.» او به "شهر" می‌گوید: حق دسترسی آزاد به اطلاعات به صورت پیش‌فرض قدرت و اقتدار در جامعه را تقویت می‌کند. با این همه نمی‌توان انکار کرد که اگر و اماها در بحث حفظ حریم خصوصی بسیار زیاد هستند و همچنان محل بحث روز کارشناسان این حوزه در همه جای دنیا هستند.

نمکدوست تصریح می‌کند: بسیاری از متخصصانی که از حق دسترسی آزاد به اطلاعات دفاع کرده‌اند، بحث می‌کنند که چه‌بسا حق دسترسی آزاد به اطلاعات قدرت چانه‌زنی خودمان را پایین می‌آورد. مشابه این مورد در کشور ما درخصوص افشاگری آقای کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد درباره صحبت‌های آقای ظریف وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس اتفاق افتاد. آیا افشاگری او به قدرت چانه‌زنی ما اضافه می‌کند یا آن را کم می‌کند. از منظر حق دسترسی ممکن است بگوییم مردم حق دارند بدانند در مذاکرات چه می‌گذرد. ممکن است بگوییم دانستن حق مردم است پس باید صحبت‌های ظریف منتشر شود. اما زمانی بحث بر سر این است که افشاگری قدرت چانه‌زنی ما را بالا می‌آورد یا کاهش می‌دهد؟

نمکدوست تأکید می‌کند: در مذاکرات ایران و عراق بر سر صلح آیا افشای آن مذاکرات به قدرت چانه‌زنی ما اضافه می‌کرد یا خیر؟ اگر مردم به خیابان‌ها می‌آمدند و علیه آقای ولایتی به خاطر مثلا دیپلماسی‌اش شعار می‌دادند به نفع ما بود یا به ضرر ما؟ دانستن چه قدر به نفع ماست؟ به همین علت نیز در برخی کشورها آزاد کردن اسناد سیاست خارجی 5 تا 50 سال بعد اتفاق می‌افتد.

او می‌افزاید: یکی از ابعادی که در بحث رفتار آقای کریمی قدوسی کمتر به آن پرداخته می‌شود این است که اگر آقای کریمی قدوسی به جای یک ماه مانده به رفتن اوباما از ریاست‌جمهوری آمریکا یک سال قبل اقدام به افشاگری رایزنی‌های ظریف و جان کری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا می‌کرد، آیا ممکن نبود یک بحران جدی در دولت آمریکا ایجاد کند؟ آیا ممکن نبود جان کری را وادار به استعفا کند؟ کریمی قدوسی به صراحت از جلسه ظریف با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقل قول می‌کند که کری گفت اگر قانون تحریم‌های ایران موسوم به آیسا به برجام پیوست شود به کنگره می‌رود و آنجا مورد مخالفت قرار می‌گیرد. یعنی آقای کری و وزیر امور خارجه کشورمان به طور رسمی تبانی کردند و بستند تا کنگره آمریکا را دور بزنند. اگر ماجرا زودتر منتشر می‌شد و جان کری استعفا می‌داد آنگاه کدام وزیر امور خارجه دیگری جرأت می‌کرد با وزیر امور خارجه ایران صحبت کند؟

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
چندرسانه ای
موزه مبل

نظرسنجی
به نظر شما کدام یک از آسیب های اجتما عی باید در اولویت توجه قرار گیرد؟




ثبت نظر  مشاهده ی نتیجه  انصراف
آخرین اخبار