03/27/2017 - دوشنبه 7 فروردين 1396
مشاهده خبر

چه کسانی زیر پای آقای رییس پوست موز انداختند؟
1395/12/18 7:41:1 print

چه کسانی زیر پای آقای رییس پوست موز انداختند؟
شايد اولين تصويري که از حجت‌الله ايوبي به ياد مي‌آوريم، تصويري باشد که دست در بازوي عزت‌الله انتظامي، در خانه سينما را باز کرد و داخل شد. ايوبي، آن‌زمان اميد را به سينما و اهالي‌اش آورد؛ اين تصوير کافي بود تا او نقش يک ديپلمات فرهنگي را به‌خوبي بتواند برعهده بگيرد.

خيلي‌ها خوشحالند از رفتنش؛ بعضي ديگر هم خيلي راضي نيستند که حجت‌الله ايوبي رفت و تيمش هنوز در سازمان سينمايي هستند. دلايل اين رفتن يا به بيان بهتر، برکناري ديپلمات تحصيلکرده فرانسه، اتفاقا به خودش خيلي مربوط نبود؛ دلايل اين رفتن را بايد در اطرافياني جست‌وجو کرد که در اين نزديک به چهار سال، به او نزديک شدند و سينماي ايران را در بعضي از مسيرها به بن‌بست کشاندند. حجت‌الله ايوبي هم به تاريخ سينماي ايران پيوست و از اين پس مي‌شود فقط به واکاوي عملکردش پرداخت و نتيجه گرفت که آیا او در اين مسير ناتمام توانست کارش را به فرجام برساند يا نه. از امروز، محمدمهدي حيدريان در اتاقي که تا ديروز دست ايوبي بود بايد در اين چهار ماه باقي‌مانده تا انتخابات به کارهايي برسد که احتمالا بتواند چهره موجهي براي چهار سال آينده‌اش دست‌وپا کند اما ايوبي وقتي پست رياست سازمان سينمايي را از جواد شمقدري گرفت، چه کارهايي انجام داد و چه عواملي احتمالا موجب برکناري‌اش شد؟ 
ايوبي و کارهايي که انجام داد
شايد اولين تصويري که از حجت‌الله ايوبي به ياد مي‌آوريم، تصويري باشد که دست در بازوي عزت‌الله انتظامي، در خانه سينما را باز کرد و داخل شد. ايوبي، آن‌زمان اميد را به سينما و اهالي‌اش آورد؛ اين تصوير کافي بود تا او نقش يک ديپلمات فرهنگي را به‌خوبي بتواند برعهده بگيرد. کسي که در تمام دوران مديريتش به تعامل و گفت‌وگو به شيوه ديپلماتيک براي حل مشکلات سينما اعتقاد داشت. خودش در گفت‌وگويي درباره ابتداي دوران رياستش مي‌گويد: «ما يک خانه سينما داشتيم که درِ آن بسته بود و يک خانه سينماي شماره دو که ما هنوز ساختماني را که رهن کرده بودند هم نتوانستيم تحويل بگيريم. وجود صنف‎هاي دولت‎ساخته (سابق) درکنار صنف‎هاي واقعي؛ از منظر سينماگران اين اتفاق باعث عدم آرامش بود اما امروز خانه سينمايي داريم که آرام و متين، کارش را انجام مي‎دهد و ملجأ و پناهگاه است. اختلاف‎هاي عميق و ريشه‎دار بين سينماگران از بين رفته، شوراي‌عالي تهيه‎کنندگان به وحدت و يکپارچگي رسيد و همه ديدند که وجود خانه سينما چقدر لازم است.» بعدا فهميديم که اين نوع پاسخ به پرسش‌ها، دردي از سينماي ايران دوا نمي‌کند و اختلاف‌هاي عميقي که بين سينماگران در مواجهه با سازمان سينمايي وجود دارد، همچنان به قوت خودش باقي است. 

*ديجيتال‌کردن سيستم نمايش سينماها
يکي از وعده‌هاي حجت‌الله ايوبي که تحقق يافت، ادامه راه ديجيتال‌کردن سينماهاي کشور و اتمام اين پروژه بود. اين اتفاق به‌طور جدي و گسترده از سال 92 آغاز شد. او اعلام کرد از روز 28 آبان، طبق دستور سازمان سينمايي به مؤسسه «سينماشهر» روند ديجيتال‌شدن سينماهاي ايران آغاز مي‌شود. 
در راستاي ديجيتال‌کردن سينماها، وزارت ارشاد، سهم صددرصدي داشته است. در سينماهاي حوزه هنري، قرار بود ۱۰ درصد را حوزه هنري تأمين و ۹۰درصد را وزارت ارشاد پرداخت کند اما حوزه هنري تاکنون هزينه‌اي پرداخت نکرده و اين ۱۰ درصد به حساب بدهي‌هاي اين نهاد محسوب شده است. 
به گفته مجيد مسچي، مديرعامل مؤسسه سينماشهر، تمام سينماهاي فعال سطح کشور که فيلم‌هاي روز سينماي ايران را اکران مي‌کنند، به سيستم ديجيتال مجهز شده‌اند چون در غير‌اين صورت با سيستم‌هاي غيرديجيتال گذشته، امکان اکران فيلم را در سالن‌هاي سينمايي ندارند. 

*راه‌اندازي سينماي مستقل هنر و تجربه
اين موضوع نيز يکي از وعده‌هاي رئيس سازمان سينمايي به اهالي سينما بود که محقق شد. راه‌اندازي گروه سينمايي هنر و تجربه و نمايش برخي از فيلم‌ها در اين گروه، موافقان و مخالفاني داشت که در نهايت، اتفاقات به سود موافقان رقم خورد و اين گروه جاي خود را در سينما باز کرد. 
فروردين سال 1393 با حکم حجت‌الله ايوبي، معاون وزير فرهنگ‌وارشاد اسلامي و رئيس سازمان سينمايي، اميرحسين علم‌الهدي به سمت مدير اجرايي و دبير شوراي سياست‌گذاري سينماي هنر و تجربه منصوب شد. او در 25 شهريور و با نمايش فيلم «يک اتفاق ساده» شروع به کار کرد. 6 سالن در تهران و هفت سالن در شهرستان‌ها در اختيار گروه تازه‌نفس «هنروتجربه» گذاشته شد. آنها در طول مدت 6 ماهه کاري خود، 13فيلم را نمايش داده و فروشي در حدود 850ميليون تومان را ثبت کردند. «ماهي‌‌وگربه» و «پرويز»، جزء پرمخاطب‌ترين فيلم‌هاي اين گروه قرار گرفتند. حدود نصف فروش کل اين گروه به فيلم «ماهي‌وگربه»، ساخته شهرام مکري اختصاص داشت؛ فيلمي که در جشنواره سي‌ودوم فيلم فجر از آن رونمايي شد اما با اين بهانه که توجيه اقتصادي ندارد از اکران عمومي بازماند. «ماهي‌وگربه» که مي‌توان آن را جرقه‌اي براي تشکيل اين گروه دانست، اگر در گروه آزاد و سينماهاي بيشتري به نمايش درمي‌آمد، مطمئنا مي‌توانست فروشي موفق‌تر داشته باشد. 
در سال 1394 و به بهانه يکساله‌شدن گروه هنر و تجربه، اهالي سينما از جمله هوشنگ گلمکاني، عملکرد اين گروه سينمايي را مثبت قلمداد کردند. در نتيجه پيگيري‌ها و مذاکرات، گروه هنر و تجربه در جشنواره سي‌وسوم و سي‌وچهارم فيلم فجر، بخشي مجزا به خود اختصاص داد. 

*راه‌اندازي مدرسه ملي سينما
روزهاي پاياني فروردين سال 1394 بود که حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي از تأسيس مدرسه ملي سينما در ارديبهشت خبر داد. 
حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي در پاسخ به سؤالي درباره مدرسه ملي سينما گفت: کار ثبت آن تمام شده و هويت مستقل پيدا کرده و مکانش را نيز تقريبا مشخص کرديم. همچنين هيأت‌امنا تشکيل جلسه داده و مجيد مجيدي، مجتبي راعي، ناصر تقوايي، يونس شکرخواه، ليلا حاتمي، محمدباقر قهرماني، مجيد شيخ‌انصاري و رمضانعلي حيدري‌خليلي به‌عنوان شخصيت حقوقي و سرپرست بنياد سينمايي فارابي به‌عنوان هيأت‌امناي مدرسه ملي سينماي ايران منصوب شدند و هيأت مؤسس اين مدرسه را علي جنتي، حجت‌الله ايوبي و مجيد مجيدي تشکيل مي‌دهند و اعضاي هيأت‌مديره آن نيز روح‌الله حسيني، ليلا حاتمي و سعيد پوراسماعيلي هستند. 
اما بنا بر عقيده عده‌اي از سينماگران، مدرسه ملي سينما همچنان بلاتکليف مانده و فعاليت رسمي خود را آغاز نکرده است. 

مديران جوان بي‌تجربه؛ پوست موز زير پاي ايوبي
به گزارش وقایع اتفاقیه اينها بخشي از کارهايي بود که مي‌شود در پوشه مثبت براي ايوبي گذاشت و به او ايراد گرفت که چرا به بعضي ديگر از مسائل کلان مثل سالن‌سازي، تجهيز بيشتر سالن‌ها و مثبت‌شدن رابطه تلويزيون و سينما بيش از تلاش‌هايي که کرد، نپرداخت و وقت خود را به حاشيه‌هايي داد که ارزش پاسخگويي نداشتند اما اينها دلايل رفتن او نبود. يکي از دلايل مهم برکناري او، بدون شک دادن پست‌هاي مهم به آدم‌هايي بود که هيچ سابقه قبلي‌ای در سينما نداشتند و مي‌خواستند با ورود به اين عرصه شهرت‌آور، رزومه چاقي براي خود دست‌وپا کرده و بار خود را ببندند. مديران تئاتري حاضر در سازمان سينمايي فعلي، بي‌آنکه آداب مديريت سينما را بلد باشند، به‌جاي اينکه باري از روي دوش سينما بردارند، باري شدند بر گرده ايوبي و او را تا برکنارشدن پيش بردند. شايد هم اصلا حضور خود ايوبي که پيش از ورود به عرصه سينما، تجربه اجرايي در اين حيطه نداشت، در اين پست حساس، اشتباه بود. او به سازمان سينمايي آمد و با خود، حسين پارسايي، حسين مسافرآستانه، صادق موسوي و آرش اميني را آورد؛ مديراني که نگاهشان به پست‌هاي مديريتي‌شان از عکس‌انداختن با فلان سوپراستار سينما فراتر نمي‌رفت. شاه‌کليد انتصاب‌هاي اين نوع مديران در سازمان سينمايي، دادن پست دبيري جشنواره فجر به محمد حيدري بود که شايد اصلي‌ترين چالش برکناري خودش شد. محمد حيدري، پيش از آن، چند سال مديريت تئاتر شهر و دبيري جشنواره تئاتر فجر را برعهده داشت و اوج کارش در عرصه سينما، کارگرداني مراسم افتتاحيه و اختتاميه جشنواره فجر بود. اين مدير بي‌تجربه شايد به‌تنهايي توانست براي پرونده کاري حجت‌الله ايوبي، يک نقطه تاريک مطلق بسازد. حيدري علاوه بر مديريت ناموفق دو جشنواره فجر اخير، اعتماد اهالي سينما را هم به جشنواره فيلم فجر، کاملا تحت‌تأثير قرار داد و باعث شد که ده روز مانده به سال 96، حجت‌الله ايوبي از دفتر کارش به دانشگاه برود و به تدريسش مشغول شود. با دو جشنواره اخير مي‌شود به سادگي گفت که ايوبي، هزينه گزافي را بابت دادن يکي از مهم‌ترين پست‌هاي سينمايي به محمد حيدري پرداخت کرد؛ هزينه‌اي که با توجه به شخصيت جنتلمن ايوبي، اصلا نمي‌ارزيد که پرداخت شود. 
فرصت دوباره براي حيدريان
صبح سه‌شنبه، پس از آنکه حکم انتصاب محمدمهدي حيدريان به‌عنوان معاون وزير فرهنگ‌وارشاد اسلامي و رئيس جديد سازمان سينمايي، به‌طور رسمي اعلام شد که يک توديع و معارفه غيررسمي هم در کنگره سراسري مديران و مسئولان وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامي برگزار شد. در اين مراسم، حيدريان در حضور مديران مختلف معاونت‌ها و استاني اداره‌هاي کل ارشاد از طرف وزير به‌عنوان فردي باسابقه در اين حوزه و به‌عنوان رئيس جديد سازمان سينمايي معرفي شد. حيدريان که در غياب حجت‌الله ايوبي و با حضور چند نفر از مديران اين سازمان، از جمله عليرضا تابش، حبيب ايل‌بيگي و رمضانعلي حيدري‌خليلي در اين کنگره شرکت کرده بود، پس از ساعتي، مراسم را ترک کرد و به محل کار جديد خود در سازمان سينمايي رفت. 
حيدريان، 10 سال قبل در مراسم توديعش از مديريت سينمايي وزارت ارشاد گفته بود: «بخشي از برنامه‌هايش محقق شده و بخشي از آنها در درازمدت جواب مي‌دهد.» او که به‌تازگي دوباره براي رياست سازمان سينمايي حکم گرفته است، در آن دوران تأکيد داشت که «بايد منشور اخلاقي سينماي ايران تدوين شود تا ضوابط حقوقي مشخصي در بخش توليد، توزيع و نمايش داشته باشيم.»
محمدمهدي حيدريان، 16 شهريور 1384 در مراسم توديعش در سينما فرهنگ گفته بود: «ما تلاش کرديم با ترسيم افق‌هايي براي سينماي ايران، جايگاهي را که بيش از همه برازنده سينماي ايران است به‌دست آوريم. بخشي از برنامه‌ها محقق شد و بخشي از آنها در درازمدت جواب مي‌دهند.»
او با بيان اينکه «سعي کرديم برنامه‌هاي مدون داشته باشيم تا سينما را از تيررس افراد ناآشنا در امان بداريم» در ادامه از هنرمندان خواهش کرده بود که «نگذاريد اين افق‌هاي ترسيم‌شده را از شما بگيرند چون سينما بدون افق، معنا ندارد و سينما، پديده به‌روزي است.» حيدريان در همان سخنانش تأکيد کرده بود که «در سينماي ايران، يک همبستگي نياز است تا اين افق‌ها به‌درستي ترسيم شود.» و اظهار اميدواري کرده بود که «سينماي ايران هر روز بالنده‌تر در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي حضور داشته باشد.»
احمد مسجدجامعي، وزير وقت ارشاد نيز در آن مراسم مطرح کرده بود: «امروز مراسم تقدير از کسي است که عمري خود را در نسبت با سينما تقسيم کرده؛ از نخستين‌سال‌هاي شکل‌گيري سينماي جديد ايران هميشه شاهد حضور آقاي حيدريان در اين حوزه بوديم. ايشان در حوزه نظارت توليد و مديريت فيلم در عرصه‌هاي ملي هميشه مشارکت و حضور مؤثر داشتند و نسبت خود را با سينما و فيلم، تعريف کرده و امروز که ما بزرگداشت ايشان را برگزار مي‌کنيم، در حقيقت بزرگداشت سينماي ايران را برگزار مي‌کنيم.»

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
نظرسنجی
به نظر شما کدام یک از آسیب های اجتما عی باید در اولویت توجه قرار گیرد؟




ثبت نظر  مشاهده ی نتیجه  انصراف
آخرین اخبار