09/21/2017 - پنجشنبه 30 شهريور 1396
مشاهده خبر

آوار چینی ها و ترک ها بر سر پوشاک ایرانی
1395/12/25 8:44:9 print
قاچاق پوشاک زنانه بسیار بیشتر از پوشاک مردانه است
آوار چینی ها و ترک ها بر سر پوشاک ایرانی
به نظر مي‌رسد که ولع مردم براي خريد، اين‌روزها بازار پوشاک شب عيد را شلوغ‌تر از هر جايي کرده؛ از فروشگاه‌هاي هفت‌تير گرفته تا بازار بزرگ 15خرداد و مگامال‌هايي که از صبح تا ساعات اوليه شب، ميزبان مشتريان شب عيدي هستند. بازارهاي شمال شهر، پرزرق ‌و برق‌تر از مناطق جنوبي هستند

خيابان‌هاي شلوغ و پر از ترافيک منتهي به مراکز خريد بزرگ، درحالي از تب و تاب نوروزي حکايت مي‌کنند که امسال جاي پوشاک پلاسکو در پشت ويترين بسياري از مغازه‌ها خالي است؛ پلاسکويي‌که بيش از هزاران واحد توليد و توزيع پوشاک ايراني را در يک چشم برهم‌زدن از دست داد و فرصتي شد براي سودجويي قاچاقچيان و ورود بيشتر اجناس چيني و ترکيه به قفسه مغازه‌ها. با آوار قلب پوشاک ايران، حالا ديگر مشکل بازار پوشاک يکي، دو تا نيست؛ از سايه سنگين رکود و پر و خالي‌شدن مغازه‌‌ها با مشترياني‌ که تنها براي تماشاي ويترين‌ها آمده‌اند تا محدوديت‌هايي ‌که برندهاي ايراني براي تبليغات و بازار گرمي در مقايسه با برندهاي وارداتي دارند. 
بعد از حادثه، چيني‌ها و ترک‌ها بيشتر شدند
از همان روزهاي اوليه حادثه پلاسکو، بسياري از مردم و فعالان بازار هريک به نوعي نگران شب عيد بودند. آن‌روزها، زمزمه‌هاي زيادي درباره کمبود عرضه و افزايش قيمت‌ پوشاک در آستانه سال نو، به گوش مي‌رسيد؛ از فعالاني‌که مي‌پرسيدند با سوختن حداقل دو يا سه هزار واحد توليدي، تکليف پوشاک شب عيد چه مي‌شود؟ تا خرده‌فروشاني ‌که فکر مي‌کردند امسال براي خريد پوشاک چيني و ترک به جاي اجناس سوخته داخلي بايد هزينه بالاتري را بپردازند اما حالا که حدود يک ماه‌و‌نيم از آن حادثه دلخراش گذشته، ويترين مغازه‌ها و رگال‌ها، داستان اين همه نگراني را به گونه ديگري روايت مي‌کنند. به گفته فعالان بازار  با اين حادثه، حالا بيش از هر زمان ديگري جنس چيني و ترک در رگال‌ها و قفسه مغازه‌ها تلنبار شده و قاچاق رونق بيشتري گرفته است. با چنين اوصافي، نه قيمت‌ها بالاتر رفته و نه کمبود جنس در بازار آزاردهنده است. به عبارتي، حالا ديگر مغازه‌ها و مگامال‌هاي شهر، محلي براي جولان هر چه بيشتر پوشاک چيني و ترک شده‌اند؛ پوشاک بي‌کيفيت و قاچاقي ‌که با برنامه‌ريزي‌هاي فوري سودجويان بلافاصله بعد از حادثه از مبادي غير‌رسمي وارد شدند تا سود خوبي را به جيب دلالان وارد کنند. دراين‌باره سعيد حسين‌زاده، عضو هيأت‌مديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: «حادثه پلاسکو، بهانه‌اي را به دست قاچاقچيان داد تا با نگاه سودجويانه خود به اين موضوع، پوشاک بيشتري را وارد کشور کرده و بازار را آشفته‌ کنند.» به گفته حسين‌زاده، هر ساله بيش از يک ميليارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور مي‌شود که با حادثه امسال، اين آمار بالاتر رفته است. 
حسين‌زاده درباره تأثير اين حادثه بر ميزان پوشاک وارداتي امسال نيز توضيح مي‌دهد: «آمار رسمي واردات پوشاک به کشور، امسال 40 تا 50 ميليون دلار بوده که بعد از اين حادثه، اين آمار افزايش اندکي را نسبت به سال‌هاي گذشته تجربه کرده است.» به گفته عضو هيأت‌مديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک، با اين حادثه، اجناس قاچاق چيني و ترک، بازار شب عيد امسال را آشفته‌تر کرده‌اند. در واقع با بالاتر رفتن اجناس وارداتي، رقابت توليدات داخلي با اين اجناس با سختي و چالش بيشتري همراه شده است. حسين‌زاده، درباره تأثير اين حادثه روي قيمت‌ها نيز توضيح مي‌دهد: «حادثه پلاسکو تاکنون تأثيري روي قيمت‌ها نداشته چون با افزايش اجناس قاچاق، ديگر بازار با کمبودي مواجه نيست تا بخواهد قيمت‌ها را افزايش دهد.»
قاچاق پوشاک مردانه کمتر است
در ميان پوشاک قاچاقي که قفسه‌هاي مغازه‌ها را پر کرده‌اند، بسياري از فعالان بازار معتقدند که اوضاع پوشاک زنانه به علت نبود تبليغات کافي، نگران‌کننده‌تر از پوشاک مردانه است و ميزان قاچاق در آن با حجم بالاتري گزارش شده است. دراين‌باره سعيد حسين‌زاده، مي‌گويد: «پوشاک مردانه با ميزان کمتري درگير قاچاق است چون اوضاع تبليغات در پوشاک مردانه توليد داخلي، بهتر از تبليغات پوشاک زنانه است. در پوشاک زنانه با محدوديت‌هايي براي تبليغات همراه هستيم، اين درحالي است که در پوشاک مردانه برندهايي مانند هاکوپيان با تبليغات و بيلبوردهايي که در سطح شهر نصب کرده‌اند، توانسته‌اند مشتريان خوبي را براي خود جذب کنند؛ بنابراين مصرف‌کنندگان به ميزان کمتري براي خريد برندهاي وارداتي اقدام می‌کنند.»
 او در پاسخ به چگونگي وضعيت پوشاک مردانه بعد از حادثه پلاسکو هم مي‌گويد: «از آنجايي که مصرف پوشاک مردانه در کشور بسيار پايين است و مردها هزينه زيادي را براي خريد آن پرداخت نمي‌کنند؛ بنابراين قيمت‌ پوشاک مردانه، هيچ تغييري نکرده و بازار دچار کمبود نيست.»
چه خبر از بازار پوشاک شب عيد؟ 
به‌ نظر مي‌رسد که ولع مردم براي خريد، اين‌روزها بازار پوشاک شب عيد را شلوغ‌تر از هر جايي کرده؛ از فروشگاه‌هاي هفت‌تير گرفته تا بازار بزرگ 15خرداد و مگامال‌هايي که از صبح تا ساعات اوليه شب، ميزبان مشتريان شب عيدي هستند. بازارهاي شمال شهر، پرزرق ‌و برق‌تر از مناطق جنوبي هستند و از همان نگاه اول از واردات اجناس ترکيه، چين و ايتاليا حکايت مي‌کنند اما گويي براي خريد اين همه جنس خارجي وارداتي و قاچاق، مشتري واقعي کمتر به چشم مي‌آيد؛ بيشترشان رهگذر هستند و تنها براي تماشاي آخرين مدل‌هاي سال آمده‌اند. بسياري از آنها ديد خوبي به بازار شب عيد ندارند و از اينکه بازار در اين موقع از سال پر از جنس قديمي و ازانبار‌آمده سال‌هاي قبل مي‌شود، گله دارند. برخي از مشتري‌ها معتقدند که بايد بعد از عيد، لباس خريد چون در آن موقع از سال، جنس‌هاي جديدتر و باکيفيت‌تري وارد بازار مي‌شوند. برخي هم از سرناچاري به آشفته بازار روزهاي آخر سال پناه مي‌برند و به ناچار خريدار اجناسي مي‌شوند که با قيمت‌هاي بالاتري نسبت به ديگر ماه‌هاي سال به ‌فروش مي‌روند. از نگاه فعالان بازار هم فروش پوشاک با برندهاي خارجي و حتي داخلي، هنوز هم بي‌رونق است و فروش خوبي در مغازه‌ها گزارش نمي‌شود. آن‌طور که سعيد حسين‌زاده درباره رکود سنگين اين‌روزها مي‌گويد: «بازار پوشاک از اوايل امسال دچار رکود شده و هيچ تمهيداتي براي برون‌رفت از آن انجام نشده است.» حسين‌زاده در ادامه به وضعيت نابسامان صادرات پوشاک به کشورهاي همسايه اشاره کرده و مي‌گويد: «دو، سه سالي است که تحت‌تأثير تحريم‌ها در رکود هستيم؛ درواقع، سهم صادارت ما رقمي کمتر از 10 ميليون دلار است که با اين عدد، سهمي در بازار پوشاک جهاني نداريم.» او با يادآوري وضعيت خوب صادرات پوشاک به کشورهاي اروپايي در زمان قبل از تحريم‌ها توضيح مي‌دهد: «براي صادرات نياز داشتيم تا روابط بانکي خوبي را با کشورهاي ديگر داشته باشيم که قبل از تحريم‌ها صادراتمان در سطح خوبي بود اما با ايجاد محدوديت‌ها و اعمال تحريم‌ها، بازارمان را در اروپا از دست داديم.»  او در ادامه با يادآوري نام کشورهاي هدف براي صادرات پوشاک ايراني مي‌گويد: «درحال‌حاضر، تنها به کشورهايي ازقبيل افغانستان، پاکستان، آذربايجان و قرقيزستان، آن‌هم در حد مبادله کالا به کالا، پوشاک ارسال مي‌کنيم؛ به عبارتي، به جاي پوشاک از اين کشورها مواد اوليه مي‌گيريم که اسم آن را نمي‌توان صادرات گذاشت.»

بازار پوشاک مدت‌هاست که دچار رکود شده است؛ به عبارتي، هر روز از سال، مغازه‌هاي پوشاک آرام بوده و گويي تنها کار فروشندگان در اين فضا هم مگس‌پراندني بيش نيست. داستان فروشندگاني که درگير رکود هميشگي بازار هستند، نه داستاني جديد بلکه داستاني تکراري است که هرساله با انبوهي از پوشاک از مد افتاده، خسارت سنگيني را به فروشندگان پوشاک تحميل مي‌کند؛ از روزهاي آرام سال و پوشاکي که سال به سال از مد افتاده شده و به داخل انبارها کشانده مي‌شوند. 
اينها همه از روزگاري حکايت مي‌کنند که در آنها فروشندگان با دادن ماليات و بيمه و کلي هزينه ديگر، سال را به آخر مي‌رسانند تا شايد با فروش بيشتر در همين شب‌ها، همه هزينه‌هاي خرج‌شده و سرمايه‌هاي به خواب رفته، به ثمر نشسته و سود يکساله را يکجا وارد جيب کسبه کند. با چنين نگاهي، هر سال به پايان خود مي‌رسد اما درست در همين روزها، هر ساله نمايشگاه‌هايي از راه مي‌رسند که نيامده، همه رشته‌ها را پنبه مي‌کنند و خسارت بزرگي را به‌جاي سودهاي مورد انتظار، به فرشندگان تحميل مي‌کنند. حالا با چنين نمايشگاه‌هايي، فعالان بازار هر‌يک به نوعي گله دارند و از اينکه اين بازارهاي شب عيدي نانشان را آجر مي‌کنند، شکايت مي‌کنند. در‌اين‌باره سعيد حسين‌زاده با اشاره به وضعيت نابسامان چادرهاي نمايشگاهي مي‌گويد: «توليد‌کنندگان ما با سرقفلي‌هاي ‌گران مجبور به رقابت با چنين بازارهايي در آخر فصل سال هستند. همچنين در اين نمايشگاه‌ها، چادرها با وضعيت اسفناکي در اختيار توليدکنندگان داخلي قرار گرفته‌اند که در شأن يک فروشنده و خريدار نيستند و دولت بايد فکري به حال آنها بکند.»
 او در ادامه از هزينه بالاي اجاره غرفه‌ها نيز حکايت مي‌کند و از اوضاع نابرابر رقابت پوشاک داخلي با برندهاي خارجي ادامه مي‌دهد: «يک غرفه معمولي در اين نمايشگاه‌ها، حدود صد تا 150 ميليون تومان براي فروشندگان هزينه دارد که فروشندگان با صرف چنين پول‌هايي، حتي توان رقابت خوبي را هم با برندهاي وارداتي ندارند.» او ادامه مي‌دهد، «وضعيت پوشاک ما روزبه‌روز بدتر مي‌شود، ما توليدات بالايي را نداريم و هر روز هم ضعيف‌تر از گذشته مي‌شويم. از طرفي، امکان صادرات را هم نداريم و با چنين اوضاع نابرابري، مجبور به رقابت با کالاهايي هستيم که مال‌هاي ما را بيشتر از گذشته اشغال کرده‌اند.» رکود و توان پايين مردم براي خريد پوشاک، افزايش پوشاک قاچاق و وارداتي و تنگ‌شدن عرصه براي رقابت با اجناس چيني و ترکيه، رشد قارچ‌گونه نمايشگاه‌هاي بهاره در آستانه سال نو و ضرري که به جيب مغازه‌داراني که با سرقفلي‌هاي ‌گران مشغول کار فروش پوشاک هستند، قيمت بالاي اجناس وارداتي و بسياري از مشکلات ديگر، بازار پوشاک کشور را با چالش بزرگي همراه کرده؛ چالش‌هايي که از توان پايين مردم براي خريد و ضررهاي نجومي توليدکنندگان داخلي حکايت مي‌کنند و لزوم توجه به موضوع قاچاق را پررنگ‌تر از هميشه کرده‌اند.

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
چندرسانه ای
طبیعت دربند

نظرسنجی
آخرین اخبار