08/21/2017 - دوشنبه 30 مرداد 1396
مشاهده خبر

حکایت مرغ و تخم مرغ تولید در کشور
1396/1/14 8:12:34 print
چرا مردم از مصرف کالای ایرانی دوری می کنند؟
حکایت مرغ و تخم مرغ تولید در کشور
به نظر مي‌رسد که مردم هم همانند توليدکنندگان دوست دارند که از توليدات داخلي حمايت کرده و جنس ايراني را استفاده کنند اما هنوز هم از کيفيت اين اجناس گله دارند و مي‌گويند که کيفيت برندهاي خارجي را ايراني‌ها ندارند.  لذا اگر قرار است تغییر محسوسی در سال جدید در این حوزه صورت گیرد دو اتفاق مهم باید بیفتد...

گروه اقتصادی شهر- امسال سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نام گذاری شده است. بی شک اگر مساله تولید در کشور رونق بگیرد اشتغال نیز سر و سامان می گیرد و تولید در صورتی به سامان می رسد که اقبال عمومی به کالاهای داخلی افزایش یابد. اما بيشتر ما ايراني‌ها براي خريد لوازم مورد نيازمان که به بازار مي‌رويم، اولين سؤالمان از فروشنده بعد از قيمت، اين است که اين جنس توليد کجاست؟ با شنيدن اينکه جنسي توليد کشورهاي توسعه‌يافته است، خيلي زود نفس راحتي کشيده و به راحتي خريد مي‌کنيم. به عبارتي، مدت‌هاست که با پوشاک ترک، لوازم خانگي آلماني يا ژاپني، ماشين‌هاي کره‌اي، گوشي‌هاي آمريکايي، پتوهاي اسپانيايي، کريستال‌هاي چک، ادويه‌هاي هندي، کيف و کفش ايتاليايي و ادکلن‌هاي فرانسوي، به نوعي انس گرفته و بدون آنها زندگي برايمان معني ندارد. از نگاه بسياري از ما خريداران، همه محصولات وارداتي، امتحان خود را خيلي وقت بوده که پس داده و کيفيت خوب آنها براي ما ثابت شده است.

واقعيت اين است که همه اين محصولات، به نوعي در ايران هم توليد شده و شايد اگر استفاده از برندهاي ايراني در بين مردم جا بيفتد، ديگر نيازي به رقابت با برندهاي خارجي نباشد اما بسياري از مردم، هنوز هم از اينکه ريسک کرده و سراغ اين‌گونه کالاها بروند، هراس دارند و دوست ندارند از جنس‌هاي باکيفيت خارجي خداحافظي کنند. با چنين اتفاقي، بسياري از توليدکنندگان داخلي از مردم سؤال مي‌کنند که چر ا کالاي ايراني نمي‌خرند و از اينکه مدام پيگير کالاهاي خارجي هستند، گله دارند. با اين‌گونه عدم حمايت‌هاست که حالا مرکز آمار گفته، نزديک به سه ميليون نفر در کشور بيکارند و اين درحالي است که منابع غيررسمي از بيکاري پنج تا هفت ميليون نفر خبر مي‌دهد که اغلب آنها جوان تحصيلکرده متولد دهه 60 هستند. آن‌طور که اقتصاد‌آنلاين نوشته، تب خريد کالاي خارجي، البته بحث امروز و ديروز يا يکي، دو دهه پيش نيست. شايد بتوانيم بگوييم که اين موضوع هم مثل خيلي از عادات ما ريشه تاريخي دارد. ناصرالدين‌شاه هم وقتي به فرنگ مي‌رفت، بوتيک‌ها و سمساري‌هاي پاريس جشن مي‌گرفتند اما حالا کار به جايي کشيده که خيلي از کارخانه‌داران بزرگ با سيلي صورت خود را سرخ نگه مي‌دارند. 

داستان کوچ برخي برندهاي ايراني به کشورهاي ديگر در سال‌هاي دولت نهم و دهم هم، باز داستاني تکراري است. مراکز تجاري و پاساژهاي فروش برندهاي خارجي، يکي پس از ديگري مثل قارچ از خيابان‌هاي تهران و بقيه شهرهاي بزرگ کشور بيرون مي‌زنند و تا دلتان بخواهد، مشتري هم دارند. در اين مراکز که از شير مرغ تا جان آدميزاد مي‌فروشند، همگي فروش مي‌روند؛ البته اگر خارجي باشند. با اين همه، وقتي از مردم علت عدم استقبالشان را از برندهاي داخلي مي‌پرسيم، هر يک به نوعي از تجربه ناموفقي که با استفاده از اين برندهاي داخلي داشته، حرف مي‌زنند و جوابي مي‌دهند. يکي از آنها درباره علت اينکه چرا کالاي خارجي را به ايراني ترجيح مي‌دهد، مي‌گويد، «کالاي ايراني کيفيت ندارد. کيفيت خوب بدهند و رقابتي باشد، بعد مردم خودشان سراغ برندهاي ايراني مي‌روند» يکي ديگر گفته: «چرا همش به فکر توليدکننده هستيد؛ به هر قيمتي به فکر جيب مردم نيستيد؟ کالاي ايراني مشتري‌مداري نداره. خدمات بعد از فروش، کيفيت و رقابتي و تنوع نداره؛ البته من اگه کالای ايراني خصوصيات فوق رو داشته باشه، مي‌خرم با جان و دل.» يکي ديگر از کاربران زير خبر اينکه چرا کالاي ايراني نمي‌خريد، نوشته: «متأسفانه در توليد کالاهاي ايراني، صداقت، اعتبار و کيفيت وجود ندارد؛ اگر تعريف و تمجيد و مردم رو تشويق ميکنيد که بخرند، چرا کالاهاي ايراني رو صادر نميکنيد؟ چون ميدونيد که خريدار ندارند و بيشتر توليدکنندگان ايراني، هيچ مسئوليتي در قبال توليدشان قبول نميکنند. توليدکنندگان ايراني دوست دارند بدون رنج و زحمت، ره 50 ساله کمپاني‌هاي معتبر جهاني رو طي کنند و توقع دارند يکشبه، مردم به کيفيت کالاهايشان ارزش و اعتبار بدهند و حمايتشان کنند.» در اين ميان، برخي از مردم هم گفته‌اند که خيلي دوست دارند از کالاي ايراني حمايت کنند اما متأسفانه کيفيت نامطلوب اين کالاها، اجازه اين نوع حمايت‌ها را از آنها گرفته است. در اين‌باره يکي از کاربران نوشته: «من بسيار دلم مي‌خواهد جنس ايراني ازجمله پوشاک ايراني بخرم. متأسفانه الگوي دوخت پوشاک ايراني ناقص است. آستين لباس کوتاه و طول شلوار کوتاه بوده، دور کمر، گشاد و کيفيت ضعيف است. متأسفانه الگوي دوخت برخي کشورها اين نواقص را ندارد. بارها آزموده‌ام که راهي براي خريد پوشاک ايراني را ندارم.» 

با توجه به همه اين نظرات، به نظر مي‌رسد که مردم هم همانند توليدکنندگان دوست دارند که از توليدات داخلي حمايت کرده و جنس ايراني را استفاده کنند اما هنوز هم از کيفيت اين اجناس گله دارند و مي‌گويند که کيفيت برندهاي خارجي را ايراني‌ها ندارند. لذا اگر قرار است تغییر محسوسی در سال جدید در این حوزه صورت گیرد دو اتفاق مهم باید بیفتد؛ اول اینکه فرهنگ عمومی به سمت استفاده از کالای داخلی تغییر کند و خرید کالای ایرانی به ارزش تبدیل شود و دیگر اینکه با رقابتی کردن فضای تولید زمینه برای تولید محصولات با کیفیت فراهم شود تا مردم با مصرف کالای داخلی احساس غبن نکنند. 

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
چندرسانه ای
موزه هنرهای ملی

نظرسنجی
به نظر شما ریس جمهور آینده کدام مساله را در اولویت مسائل دولت خود قرار دهد؟



ثبت نظر  مشاهده ی نتیجه  انصراف
آخرین اخبار