04/29/2017 - شنبه 9 ارديبهشت 1396
مشاهده خبر

پیرترین خطوط هوایی دنیا کدامند؟/ هما و آسمان در رقابت با ماهان
1396/1/17 10:2:35 print

پیرترین خطوط هوایی دنیا کدامند؟/ هما و آسمان در رقابت با ماهان
در سال 95 تعداد کل هواپیمای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تا قبل از ورود هواپیمای نوی ایرباس 53 فروند بود که از این تعداد 50 فروند مسافربری و 3 فروند باری (کارگو) محسوب می‌شد. همچنین از 53 فروند هواپیمای هما، ‌31 هواپیما غیرفعال یا به اصطلاح زمین‌گیر بودند و میانگین عمر کل ناوگان هما 27.6 سال بود.

گروه اقتصادی شهر- در گزارش‌های هوانوردی جهان از خطوط هوایی Allegiant Air، Delta Air Lines و Southwest Airlines به عنوان خطوط دارنده پیرترین ناوگان هوایی جهان یاد می‌شود. این خطوط هوایی همگی متعلق به آمریکا هستند. با این حال به نظر می‌رسد در این گزارش نام خطوط هوایی ایران از فهرست پیرترین‌ها جا افتاده است، چرا که متوسط عمر کل ناوگان ایران اعم از هواپیماهای فعال و زمین‌گیر 23.74 سال و متوسط عمر کل ناوگان فعال 22.9 سال است و شرکت‌های خارجی یاد شده به ترتیب 21.8، 17.2 و 11.8 سال سن دارند. در واقع ناوگان هوایی ایران با 1.1 سال اختلاف نسبت به شرکت آمریکایی در جایگاه نخست پیرترین‌ها ایستاده است.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در سال 95 تعداد کل هواپیمای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تا قبل از ورود هواپیمای نوی ایرباس 53 فروند بود که از این تعداد 50 فروند مسافربری و 3 فروند باری (کارگو) محسوب می‌شد. همچنین از 53 فروند هواپیمای هما، ‌31 هواپیما غیرفعال یا به اصطلاح زمین‌گیر بودند و میانگین عمر کل ناوگان هما 27.6 سال بود. با اضافه شدن 3 فروند هواپیمای ایرباس نو از زمستان سال 95 به ناوگان هما میانگین سنی آن به 26.1 سال کاهش یافته است. در حال حاضر تعداد کل هواپیماهای هما به 56 فروند افزایش یافته است. دو فروند هواپیمای ایرباس 321 و 330 هما زمستان سال 95 به خطوط هوایی آن اضافه شدند و یک فروند دیگر ایرباس 330 فروردین‌ماه 96 در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. هواپیماهایی که در سال نخست پروازهای خود هستند.

با توجه به تعداد کل هواپیماهای فعال هما (25 فروند) ورود هواپیماهای جدید تأثیر بسیار زیادی در معدل عمر ناوگان هوایی آن خواهد گذاشت. طبق قراردادهای منعقد شده ایران ایر طی مدت 10 سال 80 فروند هواپیما از ایرباس خریداری خواهد کرد که این میزان بیش از 3 برابر کل هواپیمای فعال فعلی این شرکت است. این اتفاق هواپیمایی جمهوری اسلامی را متحول می‌کند. ماهان، هما، زاگرس و آسمان به ترتیب بیشترین میزان هواپیماهای فعال را با 56، 25، 20 و 19 فروند در اختیار دارند. با در اختیار گرفتن هواپیماهای جدید اما رتبه این شرکت‌ها تغییر خواهد کرد و هما و آسمان می‌توانند جایگاه بالاتری را نسبت به ماهان و زاگرس به دست بیاورند. آسمان در قراردادی که 15 فروردین‌ماه با بوئینگ آمریکا امضا کرد به دنبال خرید 60 فروند از هواپیماهای این شرکت است. این در حالی است که هما (ایران ایر) در مراحل پایانی خرید 20 فرونده هواپیمای فرانسوی – ایتالیایی ای تی آر نیز هست. این قراردادها سقف خریدهای هما را به 100 فروند خواهد رساند و با تحویل تدریجی این هواپیماها از رقبای خود پیش خواهد گرفت.

خرید هواپیماهای جدید جایگاه خطوط هواپیمایی ایران را در به تراز رقابت با برترین‌های دنیا نیز خواهد رساند. در حال حاضر شرکت خطوط هوایی امارات با بیش از 250 فروند هواپیما جایگاه نخست شرکت‌های حمل و نقل هوایی منطقه را در اختیار دارد و بیشترین امتیازها را از آن خود کرده است. عمر ناوگان هوایی آن نیز 5.4 سال است. شرکت هوایی قطر نیز با بیش از 190 فروند هواپیما جایگاه دوم خطوط هوایی منطقه را در اختیار دارد که عمر ناوگان آن 5.9 سال است.

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
چندرسانه ای
موزه مبل

نظرسنجی
به نظر شما کدام یک از آسیب های اجتما عی باید در اولویت توجه قرار گیرد؟




ثبت نظر  مشاهده ی نتیجه  انصراف
آخرین اخبار