08/24/2017 - پنجشنبه 2 شهريور 1396
مشاهده خبر

رگ خواب مخاطب در دست آقای کارگردان
1396/5/10 8:51:21 print
درباره رگ خواب حمید نعمت‌الله
رگ خواب مخاطب در دست آقای کارگردان
فيلم سخت، ديرياب، بسيار مستعد بد فهميده شدن و مورد سوتفاهم قرار گرفتن است. «رگ خواب» از آن دست فيلم‌هايي است كه حوصله و دقت تماشاگر را محك مي‌زند. تم اصلي فيلم نياز به پناه و مامن عاطفي‌اي است كه هر زني در زندگي‌اش از مردي يا مردان طلب مي‌كند.

گروه فرهنگی شهر- «رگ خواب» فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حمید نعمت‌الله و نویسندگی معصومه بیات محصول سال ۱۳۹۴ است.

فیلم داستان فروپاشی «مینا» است؛ زنی تنها که در ازدواج اول شکست خورده و بعد از سمت پدر طرد شده. مینا کسی جز پدر و یک رفیق نصفه نیمه ندارد. او تنهاست. بر حسب اتفاق و بر اساس نیاز به کار و پول با کامران که در یک فست فود فروشی کار می‌کند آشنا می‌شود و به او پناه می‌برد.


«رگ خواب» پس از پرسه زنی‌های حمید نعمت‌الله در تجربه‌های سردرگمی چون: «آرایش غلیظ» بازگشت او به زبان سینمایی خودش است. فضای فیلم سرد و بی روح است و اشکال اساسی فیلم این است که قصه دیر شروع می‌شود و زود تمام. شاید اگر قصه از کمر آغاز می‌شد و به پایان فیلم اضافه می‌شد با اثر درخشان‌تری روبرو بودیم.

 

 

فیلم نکات ریز و ظریف که به پیشبرد قصه کمک می‌کند کم ندارد. از فست فودی خانم منصور که محل آشنایی لیلا و مینا است و تداعی کننده رابطه و زندگی‌های پرشتاب امروزی و علاقه به پیشرفت‌های لحظه‌ای و زودگذر است تا انتخاب گربه به عنوان نمادی از رفتارهای کامران.

فیلم برای اینکه بتواند اکران شود مجبور شده از نشان دادن خیلی چیزها بگذرد اما این لطمه‌ای به فیلم وارد نکرده و نعمت‌الله با استادی از خط قرمزها عبور کرده است. کامران حصیبی وقتی وارد زندگی مینا می‌شود، قصد و نیت‌اش صرفا ماجراجویی جنسی است و در مقابل احساسات غلیظ مینا، حتی حاضر نیست به اندازه ترمیم یک دندان به او کمک مالی کند. این همان چیزی است که بیننده کاملا درک می‌کند و نیاز به توضیح اضافه ندارد.

فيلم سخت، ديرياب، بسيار مستعد بد فهميده شدن و مورد سوتفاهم قرار گرفتن است. «رگ خواب» از آن دست فيلم‌هايي است كه حوصله و دقت تماشاگر را محك مي‌زند. تم اصلي فيلم نياز به پناه و مامن عاطفي‌اي است كه هر زني در زندگي‌اش از مردي يا مردان طلب مي‌كند.

شخصيتي كه بنا بر مشخصات ظاهري‌اش از فرط شكنندگي و معصوميت و سادگي، اشتباه كرده و در مسيري وحشتناك، تاوان «سادگي»اش را در اعتماد به كسي كه عاشقش است پس مي‌دهد. شاید باید زن بود تا ظرافت‌های فیلم را درک کرد. همانطور که شاید مخاطب خیلی دلیل انتخاب اسم فیلم را متوجه نشود تا کمی زمان بگذرد و فیلم در ذهن‌ ته نشین شود.

مینا به دلیل ترس از تنهایی و بیماری وابستگی، رگ خواب‌اش را به دست مردانی می‌سپارد که از قضای روزگار همگی نااهل‌اند. پدرش، همسر سابق‌اش و معشوق جدیدش. مینا برای خودش رویا بافی می‌کند و از حقیقت زندگی، دور و دورتر می‌شود. همین فاصله گرفتن از واقعیت است که او را در باتلاق می‌اندازد و باعث غرق شدن‌اش در زندگی واقعی می‌شود.

 

نعمت‌الله کارگردان خوبی است. کارش را بلد است و می‌تواند فیلمی بسازد که وقتی مخاطب از سالن سینما بیرون می‌آید با خودش درگیر باشد. سر بیننده را گرم کند و او را وادار کند که اگر او هم اسیر این بیماری ترسناک وابستگی است برای خودش چاره‌ای بیندیشد تا سر از گرمخانه‌های تهران جای آغوش گرم خانواده درنیاورد. رگ خواب فیلم تاثیر گذاری است اما کمی طول می‌کشد تا خوب فهمیده شود.

 

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
چندرسانه ای
موزه هنرهای ملی

نظرسنجی
به نظر شما ریس جمهور آینده کدام مساله را در اولویت مسائل دولت خود قرار دهد؟



ثبت نظر  مشاهده ی نتیجه  انصراف
آخرین اخبار