08/20/2017 - يكشنبه 29 مرداد 1396
مشاهده خبر

کیارستمی در امتحان نهایی مردود شد
1396/5/15 8:52:40 print
نگاهی به آخرین بازمانده کیارستمی
کیارستمی در امتحان نهایی مردود شد
فیلم تلاش کرده به به سبک و سیاق فیلم‌های کیارستمی ساخته شود اما موفق نبوده و با کیفیتی کمتر و ناپخته شکل گرفته است. ماجراهای فیلم، کند و آهسته پیش می‌رود و مخاطب   را به مرور از حوصله می‌اندازد.

گروه فرهنگی شهر- «امتحان نهایی» دومین فیلم عادل یراقی است. اما نکته‌ای که فیلم را میان مخاطبین مطرح کرد به فیلم‌نامه آن برمی‌گردد که عباس کیارستمی نوشته‌ است. در تبلیغات تلویزیونی فیلم هم مانور اصلی روی همین بخش بود و اعلام اینکه «امتحان نهایی» بر اساس آخرین فیلم‌نامه مرحوم عباس کیارستمی نوشته‌ شده است توجه افراد زیادی را به فیلم جذب کرد.

استفاده از شهاب حسینی برای نقش اول فیلم، تلاش دیگری بود که جهت موفقیت تجاری فیلم به کار گرفته شد در حالی‌که به ‌ندرت در آثار کیارستمی شاهد حضور بازیگران مشهور بوده‌ایم. داستان فیلم از یک موقعیت بحرانی آغاز می‌شود. فرهاد (شهاب حسینی) در خانه یکی از شاگردان‌اش مشغول تدریس است که متوجه نگاه‌های عصبی او می‌شود. دوربین کمی عقب‌تر و از لای در یکی از اتاق‌ها مکالمه فرهاد و دانش آموزش، سعید را نشان می‌دهد و ما بدون اینکه متوجه کلمات رد و بدل شده باشیم برملا شدن یک راز را درک می‌کنیم. سعید با عصبانیت از پای میز بلند می‌شود و کمی بعد شروع به شکستن شیشه‌ها می‌کند. داستان فیلم با هیجان و غوغا آغاز می‌شود.

فیلم امتحان نهایی، آخرین فیلمنامه کیارستمی است که یراقی ساخته اما این فیلم به جهت شباهت به فیلم‌های کیارستمی شاید برای مخاطب عام که از فیلم و سینما توقع دیگری دارد خوشایند نباشد یا اینکه در انتهای فیلم از جملاتی مثل خوب که چی؟ استفاده کند.

 

فیلم تلاش کرده به به سبک و سیاق فیلم‌های کیارستمی ساخته شود اما موفق نبوده و با کیفیتی کمتر و ناپخته شکل گرفته است. ماجراهای فیلم، کند و آهسته پیش می‌رود و مخاطب را به مرور از حوصله می‌اندازد.

مثل تمام فیلم‌هایی که کیارستمی در آن‌ها نقش نویسنده و یا کارگردان را بر عهده داشته، امتحان نهایی هم روایتی ساده و بی‌فراز و فرود از زندگی روزمره انسان‌هایی با داستان‌ها و مشکلات خاص خود است. تفاوت عمده فیلم یراقی با آثار کیارستمی در استفاده از نابازیگران در کنار پرداختن به موضوعات و مشکلات پیچیده اجتماعی و فرهنگی است. چیزی که در فیلم امتحان نهایی نمی‌بینیم.

 

«امتحان نهایی» در نهایت کسل ‌کننده است و حوصله مخاطبین را سر می‌برد. اما اگر ضرب‌آهنگ آرام فیلم و توجه به جزییات گفت‌وگوها و موقعیت‌های روزمره را بخشی از سبک خاص کیارستمی بدانیم که به فیلم منتقل ‌شده است، آن وقت کمبودهای ساختاری بعدی را مشاهده خواهیم کرد. حضور نصف و نیمه سبک کیارستمی به ضرر فیلم تمام ‌شده و روایت این داستان بی فراز و فرود در کنار ایده‌های بصری کلیشه‌ای به نتیجه موفقیت ‌آمیزی منجر نشده است.

با وجود کمبودهایی که در بحث کارگردانی به چشم می‌آید، به ‌سادگی می‌توان فهمید که این فیلم‌نامه جز کارهای درجه‌یک عباس کیارستمی نیست. اگر به دنبال تجربه‌ای دیگر از آثار کیارستمی هستید، شاید تماشای دوباره یکی از آثار گذشته‌اش فکر بهتری باشد.

 

 

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
چندرسانه ای
موزه هنرهای ملی

نظرسنجی
به نظر شما ریس جمهور آینده کدام مساله را در اولویت مسائل دولت خود قرار دهد؟



ثبت نظر  مشاهده ی نتیجه  انصراف
آخرین اخبار