09/20/2017 - چهارشنبه 29 شهريور 1396
مشاهده خبر

 سهم بزرگتر فرانسه از کیک برجام/ گلی که بشارت بهار سرمایه گذاری را می دهد
1396/5/21 8:54:51 print

سهم بزرگتر فرانسه از کیک برجام/ گلی که بشارت بهار سرمایه گذاری را می دهد
خبرگزاری رویترز در گزارشی به این موضوع پرداخته و می نویسد: شرکت های خودروساز فرانسوی سیتروئن و رنو که در بازار آمریکا حضور ندارند، بدون ترس از احتمال تحریم دولت ترامپ، به بازار ایران که خارج از دسترس رقبای بین المللی است، بازگشته اند...

گروه اقتصادی شهر؛ عباس دهقان- سابقه حضور شرکت های خودروساز فرانسوی در ایران همانند شرکت های نفتی این کشور(توتال) به سالها قبل بازمی گردد. با وجود بدعهدی شرکت فرانسوی پژو در ایران که پس از اعمال تحریم های بین المللی از کشور خارج شد اما به دلایل متعدد مانند تقاضای زیاد داخلی برای تولیدات مشترک، وجود زیرساخت های همکاری و امکان ارائه خدمات پس از فروش مناسبتر حضور مجدد آنها در بازار ایران به سرعت فراهم گردیده است.

امضای قرارداد چند صد میلیون دلاری بین ایران و شرکت خودروسازی فرانسوی «رنو» نه تنها در رسانه های همگانی داخل کشور به تفصیل انتشار یافت، بلکه در رسانه های بین المللی نیز بازتاب چشم گیری داشت. ظاهرا دولت روحانی می خواهد به دنیا نشان دهد علیرغم تصویب تحریم های جدید در کنگره و امضای رئیس جمهوری آمریکا، تحریم های بین المللی پایان یافته و ایران به صحنه اقتصاد جهانی بازگشته است. مقامات آمریکایی هنوز در این باره واکنش رسمی نشان نداده اند اما به نظر می رسد بخش تحریم ها در وزارت خزانه داری آمریکا مشغول بررسی این امر باشد.

با امضای این قرار داد، فرانسه به بیشترین سهم در اقتصاد ایران به ویژه در صنعت خودروسازی و بهره برداری از ذخایز گاز دست می یابد. در سال های آینده، دو کمپانی خودرو سازی فرانسوی «پژو» و «رنو» سالیانه حدود دو میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید خواهند کرد.

دکتر روحانی پیش از این بارها تاکید کرده بود که برای بازسازی ایران و از میان برداشتن معضل بیکاری، به چند صد میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز است. شرکت های بزرگ جهانی، هنوز از بیم آن که مورد مجازات اقتصادی ایالات متحده قرار گیرند، نسبت به ورود به بازار ایران تردیدهای بسیار دارند.

گمان می رود که دولت برای آن که بتواند شرکت نفتی توتال را به سرمایه گذاری در ایران، علیرغم همه خطرات مالی ترغیب نماید، امتیازاتی به آن شرکت فرانسوی پیشنهاد کرده است. بررسی میزان درستی این ارزیابی امکان پذیر نیست، زیرا جزئیات قرارداد بین ایران و توتال بسیار محرمانه است.

بسیاری از منتقدان دولت معتقدند توتال بیشترین امتیازات ممکن را به سود خود در قرارداد گنجانیده است تا اگر مورد آسیب تحریم های آمریکایی قرار گیرد، کمترین زیان اقتصادی را متحمل شود. درباره قراردادی نیز که به تازگی با «رنو» امضا شده، همین گمان وجود دارد-بخش های مهمی از این قرارداد محرمانه است- که حتی مورد اعتراض شماری از سیاستمداران داخلی نیز قرار گرفته است. از آن چه که علنی شده چنین معلوم می شود که «رنو» اختیار کامل را در تصمیم گیری های بازرگانی به خود اختصاص داده، زیرا 60 درصد از سهام شرکت جدید را در اختیار دارد. همچنین این واقعیت که قرارداد با دو نهاد جدید (سازمان گسترش و نوسازی ایران، و یک شرکت خصوصی) امضا شده، امکان مانورهای اقتصادی «رنو» را در داخل ایران و در کشورهای همسایه بیشتر می کند.

کمپانی های خودروسازی فرانسوی، تا کنون به ایران به عنوان محل مونتاژ اتومبیل های خود می نگریستند و از انتقال تکنولوژی به ایران روی می گرداندند. این واقعیت مورد انتقاد شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است.

منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع که در مراسم امضای قرارداد رنو سخن می گفت، اعلام کرد که سهم سازمان گسترش و نوسازی صنایع در این قرارداد 20 درصد و سهم شرکت پرتو نگین ناصح نیز 20 درصد است. به گفته او این سرمایه گذاری در فاز نخست می تواند به طور مستقیم حدود سه هزار شغل ایجاد کند. آقای معظمی همچنین گفت: سرمایه گذاری برای تولید 300 هزار دستگاه در نظر گرفته شده که بخشی از آن تا پایان سال آینده جهت ورود 150 هزار دستگاه به بازار مد نظر قرار می گیرد و تا سال 2024 به سقف 300 هزار دستگاه می رسد.

مقامات دولتی پیش تر گفته بودند که آن گروه از شرکت های خارجی را که تسلیم تحریم ها شدند، دیگر به ایران راه نخواهند داد اما به نظر می‌رسد در مورد «توتال» و «رنو» این سیاست زیر پا گذاشته شده است. حتی پس از برداشته شدن تحریم های مربوط به برنامه های هسته ای، بانک های بین المللی هنوز از داد و ستد با ایران خودداری می ورزند- زیرا از واکنش آمريكا بیم دارند- ولی «رنو» حتی در سال های تحریم های بین المللی، در حد کمتری، در ایران حضور بازرگانی داشت و از این رو گفته می شود که خوب می داند چگونه تحریم های آمریکایی را نیز پشت سر گذارد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به این موضوع پرداخته و می نویسد: شرکت های خودروساز فرانسوی سیتروئن و رنو که در بازار آمریکا حضور ندارند، بدون ترس از احتمال تحریم دولت ترامپ، به بازار ایران که خارج از دسترس رقبای بین المللی است، بازگشته اند. شرکت مشترک فرانسوی سازنده پژو،سیتروئن و رنو پس از لغو تحریم های هسته ای که به دنبال توافق هسته ای سال 2015 که با محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران حاصل شد، قراردادی 700 میلیون یورویی برای تولید اتومبیل درایران امضا کرده است. از طرف دیگر، شرکت رنو اعلام کرد: کارخانه ای برای تولید 350 هزار خودرو در سال تأسیس خواهد کرد.

شرکت های فرانسوی در مقایسه با رقبای خودروساز آلمانی، آمریکایی و ژاپنی که در بازار آمریکا فعالیت دارند، نگرانی از جریمه های احتمالی آمریکا برای نقل و انتقال مالی با ایران ندارند.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود می افزاید: دورنمای نامشخص دولت ترامپ نسبت به توافق هسته ای با ایران که بارها از طرف رییس جمهور آمریکا مورد چالش قرار گرفته است، شرکت های آلمانی و ژاپنی خودروساز فعال در بازار آمریکا را وادار کرده برای حضور در بازار ایران جانب احتیاط را برگزینند. شرکت های آلمانی فولکس واگن و بی ام و به همین دلیل برنامه خود برای حضور در بازار گسترده و توانمند ایران را به آینده موکول کرده اند.

امضای قرارداد با کمپانی نفتی توتال و شرکت خودروسازی پژو، نشان می دهد که ایران تا چه حد به سرمایه گذاری های خارجی نیاز دارد وحتى حاضر است به خاطر آن سیاست های اعلام شده خویش را نیز زیر پا بگذارد.

امضای قرارداد کلان با «رنو» (به مبلغ  680 میلیون یورو) در همان روزهایی اعلام می شود که دولت فرانسه، همگام با آمريكا و چند کشور اروپایی، علیه برنامه های موشکی ایران به شورای امنیت شکایت برده است. ولی هنگام امضای قرارداد «رنو» در تهران، کسی به این نکته اشاره ای نکرد و صدای اعتراضی از مقامات دولت شنیده نشد.

با آن که قرارداد جدید سه هزار شغل تازه به وجود می آورد، ولی هنوز تا مرحله حل مشکل بیکاری در ایران فاصله ای بسیار وجود دارد. امید دولت نسبت به این که اقدام «رنو»، «پژو» و «توتال» تشویقی برای دیگر کمپانی های بین المللی باشد که به سرمایه گذاری در ایران بپردازند، بستگی به آن دارد که این سه شرکت چگونه بتوانند محدودیت های بانکی بین المللی را که همچنان علیه ایران وجود دارد دور بزنند و خود را از اقدامات مجازات گرانه ایالات متحده در امان دارند.

با وجود سرمستی فرانسویها از فضای پسابرجام، دولت روحانی می تواند این قرارداد را در ردیف دستاوردهای مهم خود ثبت کند ولی هنوز زود است قضاوت کرد که این قرارداد «تنها یک گل است» و یا بشارت دهنده رسیدن بهار سرمایه گذاری های دوباره خارجی در ایران خواهد بود.

 

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
چندرسانه ای
طبیعت دربند

نظرسنجی
آخرین اخبار