با تمهیدات شهرداری تهران، گود برج میلاد ایمن شد

عضو ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به ایمن سازی گود مجاور برج میلاد، گفت: خوشبختانه گود مجاور برج میلاد با تمهیدات انجام شده ایمنی نسبی خود را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار شهر، شهرداری تهران در ماه های گذشته طرح پایدارسازی گود برج میلاد را آغاز کرد و در حال حاضر این پروژه با پیشرفت ۷۲ درصدی رو به رو است. این اقدام شهرداری تهران در پی آن صورت گرفت که براساس مطالعات کارشناسان و مدیران شهرداری تهران، سازه گود برج میلاد تحرکاتی داشت و اگر مقدار دیگری پیش می‌رفت به خطر نزدیک می‌شد. این گود که ساختمان های اطراف به ویژه مرکز همایش های برج میلاد را تحت تاثیر قرار می داد وامکان خطرآفرینی داشت، امروز به وضعیت پایدار و ایمن رسیده است. 

در همین رابطه، کریم صلاحی مهر، مشاور پایدارسازی گود در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در مورد عملیات گودبرداری اظهار کرد: یکی از مراحل اجرایی احداث ساختمان عملیات گودبرداری است که همواره خطرات بالقوه ای به همراه دارد و در صورت عدم رعایت مسائل فنی و ایمنی می‌تواند به خطر بالفعل تبدیل و جان و مال مردم را مستقیماً مورد هدف قرار دهد و گاهی صدمات جبران ناپذیری به ذینفعان پروژه اعم از مالک و سازنده و یا ساکنین املاک مجاور وارد می‌کند.

این عضو پایه ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، افزود: چه بسا ریزش یک ساختمان در مجاورت گود، اشخاص مختلفی را درگیر تشکیل پرونده می کند و موجب طرح دعوا در مراجع حقوقی و قضایی شده و پر واضح است که گذشته از خسارات جانی و مالی، پروژه را از نظر زمانی هم تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: به غیر از موارد ذکر شده خطرات متعدد دیگری را نیز می‌توان برای گودبرداری های شهری متصور بود.خطراتی همچون سقوط افراد ، حیوانات ، ماشین آلات ، وسایط نقلیه ، سرازیر شدن آب به داخل گود و مواردی از این دست که با اتخاذ تدابیری همچون حصارکشی مناسب ، نصب علائم هشدار و تامین روشنایی محدوده گود می‌توان به نحو چشمگیری از احتمال بروز خطرات یاد شده‌ کاست.

این مشاور پایدارسازی گود ادامه داد: متاسفانه هر از چندی شاهد ریزش گودهای ناایمن و رها شده در سطح کشور هستیم؛ حوادثی که شاید با اندک کار کارشناسی هرگز به وقوع نمی پیوست و جان های ارزشمندی را طعمه سودجویی ( و در خوشبینانه ترین حالت اهمال کاری ) برخی افراد نمی کرد.شاید بتوان یکی از بارزترین گودهای ناایمن را گود ایران زمین دانست؛ گودی که اماکن مجاور خود را تا چند ده متر تحت تاثیر قرار داده و ساختمان های زیادی را متحمل خسارات فراوانی کرده است اما از نظر تلفات انسانی ریزش گود یافت آباد در سال ۱۳۹۳ یکی از تلخ ترین حوادث مربوط به این حوزه بود.

صلاحی مهر با اشاره به ایمن سازی گود مجاور برج میلاد ادامه داد: گود مجاور برج میلاد نیز یکی از گودهای پر خطری بود که گزارشات تاثیر آن بر سازه های الحاقی برج از جمله سالن همایش های بین المللی مرتبا به گوش می رسید ولی خوشبختانه با تمهیدات انجام شده ایمنی نسبی خود را به دست آورد. البته، ذکر این نکته ضروری است که در اغلب موارد عمر سازه های پایداری سازی محدود بوده و برای تثبیت ایمنی گود بایستی سازه اصلی با سرعت تمام و قید فوریت ساخته شود.

انتهای پیام/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 35393

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =