توسعه حمل و نقل حومه‌ای تهران راهکار بزرگ کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت

معاون حمل و نقل و ترافیک دوره پنجم مدیریت شهری تهران با بیان اینکه متروی پرند کمک زیادی به حل مسائل ترافیکی می‌کند، گفت: هرچقدر بتوانیم مردم را از سایر شهرها با قطار به تهران منتقل کنیم، می‌تواند نقش به سزایی در ورودی خودروها داشته باشد و ترافیک شهر تهران را کم کند.

به گزارش شهر؛ محسن پورسیدآقایی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دوره پیشین مدیریت شهری درباره احداث متروی پرند گفت: بخش مهمی از ترافیک تهران ناشی از ورود و خروج خودروهای شخصی از اطراف پایتخت به آن است. بار ترافیک درون شهری تهران خیلی قابل تحمل‌تر است تا وقتی که نزدیک به روزی ۵۵۰ هزار خودروی شخص از اطراف تهران و شهرهای حومه وارد آن و از آن خارج می‌شوند. این به معنای قفل شدن بزرگراه‌های ورودی و خروجی شهر در صبح و عصر است. بار ترافیکی، درون شهر قفل می‌شود و تهران را با شرایط سخت مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه راهکار جدی برای کاهش ترافیک در سطح تهران این است که شهرهای اقماری تهران به سیستم حمل‌ونقلی مناسب مجهز شوند، اظهار کرد: یعنی نه تنها پرند بلکه بقیه شهرهای اطراف تهران نیز باید به سیستم  منظم ریلی مجهز باشند تا مردم نیاز به ماشین شخصی نداشته باشند و ترافیک و هزینه‌های ماشین برایشان صرف نکند و با مترو و وسایل حمل و نقل ریلی جا به جا بشوند.

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: البته لزوما وسیله نقلیه ریلی‌ که مردم را بین شهرها جا به جا می‌کند، مترو نیست بلکه شبکه ریلی راه آهن نیز می‌تواند در این زمینه به کمک ما بیاید؛ مانند مسیر پیشوا؛ عموما در شهرهای توسعه‌یافته، سه سیستم حمل و نقل برون شهری، حمل و نقل ریلی حومه شهرها و مترو وجود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه متروی پرند کمک زیادی به حل مسائل ترافیکی می‌کند، عنوان کرد: مترو و شبکه حمل و نقل ریلی حومه شهرها از یک جنس نیستند و به لحاظ فنی این اشتباه شده است. ما خط یک مترو را تا پرند امتداد دادیم در صورتی که مسیر حمل و نقل حومه‌ای به لحاظ استاندادرها، سطح زمین بودن، سرفاصله قطارها و ظرفیتی که باید داشته باشد متفاوت است. چیزی مانند کرج که عملا مترو نیست و حمل و نقل حومه‌ای واقعی در خط ۵ مترو تهران دیده می‌شود. نوع قطار خط ۵ فرق دارد و ظرفیتش متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: باید قطارهای حومه‌ای را مفصل‌تر و قوی‌تر بسازیم و با شبکه‌های مترو به یکدیگر وصل کنیم. مانند تهران ـ کرج که در یک جا با خط ۴ تقاطع دارد و اگر می‌شد با دیگر خطوط هم تقاطع داشته باشد به سیستم حمل و نقل ریلی بسیار مناسبی تبدیل می‌شد که افراد در آن به راحتی به تهران و در ادامه به خطوط درون شهری وصل می‌شدند؛ این روش علمی‌تر است. به هر صورت هر چقدر بتوانیم مردم را از سایر شهرها با قطار به تهران منتقل کنیم، می‌تواند باعث کاهش به سزایی در ورودی خودروها داشته باشد و ترافیک شهر را کم کند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه این اتفاق باعث می‌شود مردم در زمان کم جا به جا شوند و مزایای بسیاری هم خواهد داشت، اظهار کرد: زمان مردم در این اتفاق، منظم می‌شود چون ترافیک در تهران قابل پیش‌بینی نیست. مسیری که شاید یک ساعت در یک روز زمان ببرد در روز دیگر دو ساعت راه است. شاید تاکنون محاسبه اقتصادی اثری که ترافیک روی ذهن مردم دارد را کارشناسان بررسی نکرده باشند اما استرس‌های ناشی از ماندن در ترافیک اثر بسیار بزرگی در روابط اجتماعی مردم دارد. همه اینها وقتی یک سیستم حمل و نقل ریلی مناسب داشته باشیم می‌تواند کمک به این کند که مردم با آسایش بیشتری جا به جا بشوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت متذکر شد: امیدواریم این اتفاق برای دیگر مسیرها مانند پردیس، هشتگرد و ورامین (که یک خط به آنجا می‌رود اما کافی نیست) نیز اجرایی شود؛ از قدیم قرار بود برای ورامین دو خط مجزا طراحی و اجرا بشود که هنوز عملیاتی نشده است. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 46025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =