۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 1023

تهران و ترسی به نام زلزله/۲۰

کالبد شهر تهران در مقابل زلزله تاب آور نیست

پایتخت بیش از سه هزار کیلومتر بافت فرسوده دارد
کالبد شهر تهران در مقابل زلزله تاب آور نیست

شهر: شکلگیری کالبد شهر تهران هم طی این ۱۰۰ سال گذشته تا حداقل ۲۰ سال اخیر در اصل به صورت بی‌رویه و بدون رعایت مقررات ملی ساختمان و آئین‌نامه‌های مربوط به مقاوم‌سازی در مقابل زلزله شکل گرفته است، این امر باعث شده که علاوه بر محدوده بافت‌های فرسوده که حدود ۳۲۶۸ کیلومتر است بیشتر کالبد شهر تهران و ساخت‌وسازهای آن در مقابل زلزله تاب‌آور نیستند.  

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفتگو با شهر با اشاره به زلزله اخیر پایتخت و میزان آمادگی شهر در برابر این حادثه گفت: موضوع پرداختن به زلزله و تبعات ویران‌کننده آن در شهر تهران و اساسا موضوع تاب‌آوری شهر تهران در مقابل حوادث غیرمترقبه‌ای همچون زلزله، به یک گفتمان تشریفاتی و تزئینی برای تذکرات، سخنرانی‌ها و اعلام مواضع تبدیل شده است. مگر آنکه مسئولان مرتبط به طور جدی برای حل این مشکل یا کاهش تبعات ناشی از زلزله فکری اساسی و برنامه عملیاتی تحقق‌پذیر داشته باشند.  

او ادامه داد: واقعیت این است که شهر تهران باوجود جاذبه‌های بسیار ارزشمندی که به لحاظ ظرفیت اکولوژیک، زیست‌محیطی، اقلیم و جغرافیا، کوه‌های بسیار مرتفع و ارزشمند البرز، چشمه‌سارها، باغات و دشت‌ها دارد اما یک تهدید بسیار جدی هم در کنار سایر تهدیدات دارد و مهمترین‌ آن وجود گسل‌های قابل‌توجه در این شهر است و این یک واقعیت است.  

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه شکلگیری کالبد شهر تهران هم طی این ۱۰۰ سال گذشته تا حداقل ۲۰ سال اخیر در اصل به صورت بی‌رویه و بدون رعایت مقررات ملی ساختمان و آئین‌نامه‌های مربوط به مقاوم‌سازی در مقابل زلزله شکل گرفته است، افزود: این امر باعث شده که  علاوه بر محدوده بافت‌های فرسوده که حدود ۳۲۶۸ کیلومتر است - البته این مقدار تطبیق‌شده و مقادیر واقعی بیشتر است- بیشتر کالبد شهر تهران و ساخت‌وسازهای آن در مقابل زلزله تاب‌آور نباشد.   

سالاری تاکید کرد: با توجه به حجم قابل‌توجه جمعیت‌پذیری که بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر است، بویژه در مناطق دارای بافت فرسوده که جمعیت متراکمی دارند، این موضوع نیاز به یک عزم ملی در تمام سطوح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در نظامات حکمرانی کشور اعم از حاکمیت، دولت و مدیریت شهری و آحاد مردم و ساکنان دارد تا این مشکل تا حد زیادی حل شود.  

او با بیان اینکه مدیریت شهری،  شورای شهر تهران و همینطور کمیسیون شهرسازی و معماری به موجب مصوبه‌ای شهرداری را الزام کرده که در فرآیند صدور پروانه تسهیلات قابل‌توجهی برای مقاوم سازی ارائه بدهند و هیچگونه عوارضی دریافت نکنند، گفت: از طرفی شهرداری ملزم شده که در تامین پروژه‌های محرک توسعه، بهسازی‌های محیطی، تملک و باغات، توسعه فضاهای سبز و پاتوق‌های محلی بیشترین اعتبارات را در این دوره بگذارد و این کار هم انجام شده و پروژه قابل‌توجهی به افتتاح رسیده و در حال کار است، ولی همه این تسهیلات و سرمایه‌گذاری‌های شهرداری و برنامه‌ریزی‌هایش کفایت نمی‌کند، چرا که عزم و اراده همگانی برای احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده صورت نگرفته است.  

سالاری در توضیح علت عدم احیای بافتهای فرسوده توضیح داد: به دلیل اینکه در مقابل قیمت تمام شده ساختمان‌ها این تسهیلات میزان بسیار موثری نیست، ‌لذا ضرورت دارد که دولت و باقی سازمان‌ها و نهادها در این زمینه به مفهوم واقعی کمک کنند. البته دولت روحانی موضوع بازآفرینی شهری را جزو اولویت‌های جدی خود قلمداد کرده و  رئیس‌جمهور بارها و بارها در مورد این موضوع صحبت و روی آن تاکید کردند، اما به دلیل مشکلات جدی نقدینگی نتوانستند بسته‌های تشویقی موثرتری را ارائه کنند.  

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: واقعیت این است که بانک‌ها باید بتوانند به توسعه‌گرها و سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی در بافت‌های فرسوده برای ترغیب به ساخت‌وساز وام‌های بلندمدت کم‌بهره بدهند. از طرفی در ایجاد زیرساخت‌های شهری در حوزه مناطق غیربرخوردار و غیرتاب‌آور کمک‌های موثر انجام دهند که این کار را انجام ندادند.  

سالاری با بیان اینکه همچنان شاهد هستیم که هر زمان تهران تکانی می‌خورد و زلزله‌ای احساس می‌شود مسئولان امر مجموعه‌ای از دغدغه‌ها را مطرح می‌کنند، اما بعد از چند روز و چند ماه این موضوع به فراموشی سپرده می‌شود، عنوان کرد: درحال‌حاضر در شهرداری تهران و شورای شهر درباره ساختمان‌هایی که از این پس ساخته می‌شوند مشکلی نداریم؛ همه مقررات ساختمان لحاظ می‌شود، شهرداری، شورا و کمیسیون شهرسازی به وظیفه خود عمل می‌کنند.

او با بیان اینکه مشکل در ساختمان‌هایی است که در دهه‌های گذشته طی ۲۰ تا ۱۰۰ سال قبل ساخته شده‌اند، افزود: اینجا نیاز به عزم ملی دارد و به نظر من با توجه به اینکه عواقب وقوع زلزله در تهران بسیار وحشتناک و بسیار ویرانگر خواهد بود و حتی حاکمیت ملی کشور را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و با توجه به اینکه مجموعه نظامات و حکمرانی کشور در شهر تهران مستقر هستند، باید یک تصمیمی فراتر از این تصمیماتی که تا به حال گرفته شده اتخاذ شود.  

سالاری تاکید کرد: به نظر من اگر در یک سطح کلان به این موضوع پرداخته شود این کار شدنی است. با یکسری از سیاست‌گذاری‌ها این مشکل را می‌توان تاحد زیادی حل کرد. اما این تصمیم‌گیری‌ها در حوزه اختیارات شورا و شهرداری نیست.

خبرنگار: الهه خانی

۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 1023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =