چالش جدی تاکسیرانی در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با نبود حمایت دولت

اگر دولت درباره طرح‌های مقابله با کرونا که توسط شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی در حال انجام است، حمایت فوری مالی نکند، اجرای بسیاری از این طرح‌ها با چالش جدی مواجه می‌شود.

به گزارش شهر، علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره دو نرخی شدن کرایه تاکسی‌ها در شرایط کرونایی گفت: اعمال دونرخی کرایه تاکسی مصوبه دوره چهارم شورای شهر تهران در سال ۹۶ است که براساس آن به شهرداری تهران اجازه داده شد تا در صورت نیاز چنین اقدامی را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه در آن زمان نیز با هدف آسایش مردم اقدام به تصویب چنین مصوبه‌ای شد، افزود: البته در آن زمان ابلاغ چنین مصوبه‌ای توسط شورای شهر وقت به شهرداری تهران بیشتر با هدف توجه به راحتی مردم بوده است، چرا که از نظر ظرفیت خودرو حضور سه نفر در صندلی عقب اذیت کننده است. 

قنادان ادامه داد: براساس این مجوز تاکسیرانی تهران می‌تواند درخصوص تاکسی‌های خطی در نقاطی از شهر برای افزایش راحتی، تعداد مسافران را کاهش دهد و نرخ کرایه را براساس این کاهش تنظیم کند. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران اظهار کرد: اما این مصوبه در سال‌های گذشته در برخی موارد محدود و بعضی از خطوط طولانی در خارج از شهر و همچنین در نقاطی که تقاضا به ویژه در ساعات میانی روز پایین است، بیشتر استفاده شده است. 

قنادان با بیان اینکه تقاضای سفر این اجازه را نمی‌دهد که بخواهیم با وضعیت مطلوب کار کنیم، گفت: بنابراین در طی این سال‌ها این مصوبه اغلب در بین خطوط تاکسیرانی به اجرا در نیامده است. 

او در خصوص اجرای این طرح در شرایط کنونی گفت: این مصوبه در شرایطی دوباره به مرحله اجرا رسیده است که علاوه بر شیوع کرونا که ما را ملزم به سوار کردن سه مسافر کرده است، تقاضای خطوط نیز براساس اطلاعات در حدود ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است.

قنادان اضافه کرد: پیش‌بینی هم نمی‌کنیم که با توجه به استفاده مردم از خودروهای شخصی و کاهش میزان تقاضای سفر و همچنین تعطیلی مدارس در سطح شهر به این زودی‌ها ظرفیت مسافر به شرایط عادی باز گردد. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد در این زمینه با چالشی مواجه شویم، ادامه داد: علت اینکه نرخ ها به صورت دو نرخی اعلام شده این است که هر زمان محدودیت‌ها برداشته شود و تقاضای سفر به وضعیت معمولی بازگردد، دستورالعمل مجددی صادر خواهیم کرد  و ظرفیت مسافر و نرخ کرایه را به همان وضعیت قبل باز خواهیم گرداند. 

قنادان تاکید کرد: دستورالعملی که مجوز شورای شهر بوده، مبنای محاسبه دونرخی کرایه تاکسی‌ها است و بر همین اساس نیاز به اخذ مجوز مجدد از شورای شهر را نداشتیم و قبل از اجرای این طرح هماهنگی‌های لازم با شورای شهر انجام شده است. 

قنادان اظهار کرد: شهرداری تهران تقریبا تمامی منابع درآمدی‌اش متوقف و یا کاهش یافته و امروزه تمام راه‌های عملیاتی مبارزه با کرونا به شهرداری و در حوزه حمل و نقل محدود شده است، در حالی که متاسفانه حمایتی که دولت برای تاکسیران‌ها مصوب کرده بود عملیاتی نشده و هیچ مبلغی به حساب تاکسیران ها واریز نشده  است. 

به گزارش ایلنا، او با تاکید بر اینکه تنگناهای دولت در این شرایط قابل درک است، افزود: از اعتبارات ویژه‌ای که برای مقابله با کرونا تخصیص یافت، تاکنون نه به مجموعه‌ای از شهرداری تهران رسیده و نه به سازمان تاکسیرانی چیزی پرداخت شده است.  

قنادان افزود: اگر دولت در خصوص طرح‌های مقابله با کرونا که توسط شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی در حال انجام است، حمایت عاجل مالی نکند، اجرای بسیاری از این طرح‌ها با چالش جدی مواجه می‌شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی افزود: بخشی از کار تصویب و تخصیص اعتبارات است و بخشی نیز عملیاتی و اجرایی و مربوط به پرداخت پول است. اکنون برنامه‌ریزی و تخصیص‌ها انجام شده، اما پرداخت پول به مرحله اجرایی نرسیده است. 

او با اشاره به اینکه نقش شهرداری‌ها در پی شیوع کرونا پررنگ‌تر دیده می‌شود، اظهار کرد: در نتیجه با این نقش پررنگ که همکاران وزارت بهداشت نیز مدام در مورد آن صحبت می‌کنند انتظار می‌رفت که در تخصیص اعتبارات مقابله با کرونا شهرداری‌ها مورد توجه بیشتری قرار گیرند که چنین موضوعی به هیچ وجه محقق نشده است و شاغلان ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه رانندگان تاکسی در اولویت دولت نیستند. 

قنادان در ادامه به اجرایی شدن بخش‌های مختلفی از اعتبارات اختصاص یافته در راستای مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: این در حالی است که هنوز تخصیص اعتبارات برای شهرداری و حمایت از طبقه زحمت کش در حمل ونقل عمومی که همانند کادر درمان در خط مقدم مبارزه با کرونا و در کف خیابان و در شرایط بسیار پرریسکی مشغول فعالیت  بودند، به جایی نرسیده است.  این موارد در حالی است که به رانندگان تاکسی حتی بیمه بیکاری نیز اختصاص نیافته و آنها برای امرار معاش باید در سطح شهر حضور می‌یافتند.

به گفته قنادان؛ انتظار داریم مصوبات خوبی که دولت داشته و ظرف چند ماه گذشته درباره آنها در رسانه‌ها نیز صحبت و اطلاع رسانی شده هرچه سریعتر به مرحله اجرا برسند و اولویت‌بندی‌ها به خوبی انجام شود، چرا که اگر یک برنامه خوب در زمان خود به اجرا در نیاید، کارکردی که باید داشته باشد را نخواهد داشت. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پاسخ به این سوال که چرا بیمه بیکاری به رانندگان تاکسی تعلق نگرفت؟ گفت: در مکاتبه‌ای که شهردار تهران با معاون اول رئیس جمهور داشت، منجر به دریافت پاسخی از سازمان تامین اجتماعی شد که آنها به یک موضوع مقرراتی و قانونی اشاره کردند که براساس آن بیمه بیکاری قانونا به تاکسیران‌ها تعلق نمی‌گیرد. 

او ادامه داد: اما نامه جناب شهردار صرفا استناد به بیمه بیکاری نداشت و ایشان از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرده بودند که دولت در غالب بیمه بیکاری و یا سایر کمک‌های مشابه بخشی از خسارات مالی که به تاکسیران‌ها وارد شده است را جبران کند که اگرچه جلسات متعددی با عزیزان در دولت داشته‌ایم، اما متاسفانه هنوز در این زمینه اتفاق جدی خاصی نیفتاده است. 

قنادان گفت: البته با همکاران در وزارت رفاه در حال پیگیری برای اجرایی شدن درخواست نامه شهردار هستیم.

۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 1101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =