۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 1106
دوچرخه سواری باید همگانی شود

شهر: شهردار تهران از اجرا شدن بخش نخست طرح کاپ در چهار منطقه تهران، با هدف تغییر در مدیریت پسماند و نزدیک شدن به استاندارد جهانی در این حوزه خبر داد.

یه گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، در جلسه با فعالان محیط‌زیست به مناسبت هفته جهانی محیط‌زیست درباره جزئیات این خبر گفت: تا پایان این هفته بخش نخست طرح کاپ در چهار منطقه تهران اجرا می‌شود که قرار است با ارائه آموزش‌ها و در اختیار قرار دادن ابزارهای تفکیک از مبدا زباله، سیستم جداسازی وارد منازل مسکونی شود. با اجرا شدن این طرح بخشی از معضلات حوزه پسماند مانند زباله‌گردی و حتی زباله‌دزدی کاهش پیدا می‌کند.  
به گفته شهردار تهران، صورت وضعیت تفکیکی حوزه پسماند نشان‌دهنده آن است که میزان زباله از ۱۲۰۰ تن در روز به ۵۷۰ تن کاهش یافته که این اتفاق به دلیل برخی تغییرات در انتقال زباله به آرادکوه بوده چرا که در حال حاضر چوب و زباله‌های حجیم مانند مبلمان به آرادکوه منتقل نمی‌شود.  
او در ادامه افزود: اپلیکیشن پسماند خشک هم در هفته آینده فعال می‌شود که نقش مهمی در کیفی کردن پسماند تهران دارد. همچنین شاخص‌های محلات سبز هم شناسایی شده و در دستور کار شهرداری برای سال جاری قرار گرفته است.

بهینه سازی مصرف انرژی
حناچی با اشاره به موضوع اتلاف انرژی بیان کرد: ۳۳ درصد اتلاف انرژی در بخش تجاری و خانگی رخ می‌دهد و تجربه نشان داده که در دوره‌هایی که دولت روی این موضوع حساس شده، سرعت بهینه‌سازی مصرف انرژی بسیار بالا رفته اما در حال حاضر دولت شرایط این را ندارد که منابع لازم را به تمام بخش‌ها اختصاص دهد ولی این به آن معنی نیست که هیچ کاری نمی‌توان انجام داد. در شرایط فعلی در رده کشورهایی قرار داریم که به جهت رده‌بندی شدت انرژی وضعیت خوبی ندارد که ریشه آن هم در وضعیت حامل‌های انرژی بوده که شرایط غیرواقعی دارند.
شهردار تهران به تجربه کشور آلمان در بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره و بیان کرد: در آلمان هیچ یارانه‌ای برای انرژی داده نمی‌شود اما در مقابل برای مصرف انرژی هزینه دریافت می‌شود و از همین رو توجه به مصرف بهینه انرژی در تمامی شهروندان نهادینه شده است. فردی که در این کشور قصد اجاره منزل مسکونی دارد، یکی از اصلی‌ترین مواردی که در نظر می‌گیرد این است که مقررات ذخیره انرژی در آن واحد اجرا شده یا خیر و میزان اتلاف انرژی در این واحد چقدر است که رسیدن شهروندان به درک این موضوع ناشی از سیاست‌های دولت در این زمینه است.

سیستم یکپارچه مدیریت شهری
او با تاکید بر لزوم مدیریت یکپارچه مدیریت شهری، گفت: مدیریت یکپارچه در کلانشهرها یک اصل اساسی است اما در ایران ساختار مدیریت به حدی خرد شده که هماهنگی آن‌ برای یک هدف بزرگ تبدیل به معضل شده است. این وضعیت درحالی است که در بسیاری از کشورها امور مربوط به آمورش، زیرساخت‌ها و ... تحت مدیریت واحدی زیرنظر شهرداری کلانشهرها انجام می‌شود و مسئولیت‌ها و اختیارات شهرداری با یکدیگر تناسب دارد، بنابراین باید به سمتی حرکت کرد که برای اداره کلانشهرها وضعیت خاص در نظر گرفته شود.

 بوی بد تهران
حناچی درباره معضل بوی نامطبوع تهران که در سال‌های گذشته رخ داده است، بیان کرد: دو سال می‌شود که در زمستان بوی نامطبوعی در تهران منتشر می‌شود. شهرداری تهران از زمان وقوع این معضل تحقیقاتی را شروع کرد و نتایج آن نشان می‌دهد که این بو ارتباط با گوگرد دارد، چرا که همزمان با انتشار بو، میزان گوگرد افزایش پیدا می‌کند. افزایش گوگرد هم منشا متفاوتی می‌تواند داشته باشد، از فاضلاب تا مازوت که سبب شده بخار گوگرد با افزایش رطوبت زیاد شود اما درباره این موضوع عنوز جواب قانع‌کننده‌ای به دست نیاوردیم که باید با همکاری فعالان محیط‌زیست این معضل شود.  

ذرات معلق
شهردار درباره افزایش ذرات معلق هم افزود: در روزهای اوج کرونا که تقریبا تمام فعالیت‌ها به حداقل رسیده بود، بازهم شاهد بالا بودن میزان ذرات معلق از حد مجاز بودیم که این موضوع نیاز به بررسی تخصصی دارد پیش از این تصور می‌شد که این پدیده ناشی از فعالیت‌های معادن است اما در روزهای شیوع کرونا فعالیت معادن تعطیل بود و باز هم ذرات معلق در هوای تهران بیش از حد مجاز بود که باید حتما پیگیری شود.  

سه شنبه های بدون خودرو
پیروز حناچی، در پایان به پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو اشاره کرده و گفت: دوچرخه‌سواری یک نماد است و قرار نیست فقط من رکاب بزنم بلکه هدف از این پویش این است که همراه پیدا کنم تا به مرور به آمار دوچرخه سواران اضافه شود، در درجه اول مسئولان باید این پویش را همراهی کنند که به نظر می‌رسد از این قضیه فارغ هستند و بعد از آن شهروندان هستند که می‌توانند همراه این پویش باشد، بنابراین باید تلاش کرد دوچرخه سواری به عنوان کم‌هزینه‌ترین روش برخورد با شهر که در تمام دنیا هم رایج است، ترویج پیدا کند.

برای دیدن عکس های بیشتر نشست شهردار تهران با فعالان محیط زیست اینجا را ببینید.

۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 1106

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =