بدهی بیش از ۴۹۱ میلیارد تومانی دولت برای یارانه بلیت مترو

شهر: کاهش درآمد ناشی از فروش بلیت و افزایش قیمت ارز سبب شده تا شرکت بهره برداری مترو تهران بیش از سه ماه برای تعمیرات اساسی این ناوگان، امکان واردات قطعات یدکی را نداشته باشد. بنابراین دولت باید برای عبور از این شرایط بحرانی به شرکت مترو منابع مالی کمک کند.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در گفتگو با شهر، درباره هزینه تعمیرات اساسی ناوگان مترو و افزایش هزینه‌های جاری، توضیح داد: مترو وظیفه خدمات رسانی مناسب به شهروندان را برعهده دارد. اما برای خدمات رسانی هرچه بهتر نگهداری از این سامانه را باید در اولویت قرار داد چرا که هزینه تعمیرات اساسی ناوگان مترو بسیار بیشتر از هزینه‌های جاری است. 

او در ادامه با اشاره به اینکه باتوجه به تحریم‌ها، هزینه تعمیرات اساسی واگن‌ها، پله برقی، آسانسورها و ... بسیار افزایش یافته است. افزود: درحال حاضر بخشی از قطعات بومی سازی شده اما امکان تأمین تمامی قطعات در داخل کشور وجود ندارد.

نوبخت ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ناوگان مترو، گفت: این اقدامات سبب شده تا هزینه‌های مازاد افزایش یابند. از طرفی دیگر با توجه به کاهش مسافر، درآمد ناشی از فروش بلیت نیز کاهش یافته است. هزینه‌های جاری، هزینه‌ تعمیرات اساسی، هزینه‌های مازاد جهت ضدعفونی و ...، کاهش مسافران و تحریم‌ها سبب شده تا با کمبود بودجه مواجه شویم. 

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه یک سوم قیمت تمام شده بلیت باید توسط دولت و یک سوم توسط شهرداری و یک سوم توسط مسافر پرداخت شود، گفت: اما طی سال‌های گذشته تاکنون دولت مبلغ اصلی یارانه خود را نپرداخته و این در صورتی‌ است که شهرداری تهران با پرداخت سهم خود، سهم دولت را هم به اجبار تقبل کرده است و به این شرکت می‌پردازد.

به گفته نوبخت؛ دولت در سال گذشته ۹ میلیارد تومان اوراق قرضه به عنوان یارانه بلیت پرداخت کرد درحالی که می‌بایست بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت مترو بابت یارانه بلیت‌ها پرداخت می‌کرد.

او در ادامه گفت: بانک مرکزی در گذشته برای خرید تعدادی از قطعات یدکی وارداتی ارز دولتی تخصیص می‌داد اما درحال حاضر به این کالاها ارز دولتی تخصیص داده نمی‌شود و شرکت مترو مجبور است که از ارز اشخاص، ارزی مشابه بازار آزاد استفاده کند.

نوبخت با بیان اینکه تأمین قطعات یدکی برای شرکت مترو بسیار گران و سخت شده است؛ افزود: همچنین بیش از سه ماه می‌شود که شرکت مترو برای تعمیرات اساسی، قطعات یدکی وارد نکرده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در پایان از دولت درخواست کرد که در این شرایط توجه بیشتری به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت داشته باشد و به شرکت بهره برداری متروی تهران ارز تخصیص دهد تا از این شرایط سخت عبور کند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 1234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =