تاسیس ۲ کارخانه جدید برای بازچرخانی نخاله‌های ساختمانی

شهر: روزانه ۴۰ هزار تن نخاله ساختمانی در تهران تولید می‌شود که در راستای بازچرخانی این پسماندها تاکنون دو کارخانه با ظرفیت استحصال روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن در تهران فعال شده و دو کارخانه دیگر هم با همین ظرفیت در حال راه‌اندازی است.

مهدی احمد مهرابی، معاون پسماندهای ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، درباره این خبر به شهر گفت: روزانه ۳۵ هزار تن نخاله ساختمانی در تهران تولید می‌شود که یکی از پسماندهای پردردسر شهری به شمار می‌روند. آمار این نوع پسماند به فراخور ماه و وضعیت ساخت و ساز تغییر می کند اما با توجه به اینکه نخاله های ساختمانی سرمایه ملی هستند نباید مانند پسماند عادی دفن شوند و باید مجدد از آن استفاده کرد. بنابراین در دو سال اخیر سازمان مدیریت پسماند به سمت این رفته است که استحصال مجدد را از نخاله‌های ساختماتی را در برنامه‌های خود داشته باشد.

او افزود: اکنون در این راستا دو کارخانه با ظرفیت بازچرخانی روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن در تهران فعال هستند که هم از نخاله‌های ورودی و هم از دپوهای قدیمی برای استحصال استفاده می کنند، تا دو ماه آینده هم یک کارخانه جدید شروع به فعالیت کرده و همچنین تا پایان سال هم یک واحد دیگر که هر دو ظرفیت بازچرخانی روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن نخاله ساختمانی را دارند فعال می‌شود.

مهرابی درباره نحوه بازچرخانی نخاله‌های ساختمانی بیان کرد: نخاله های ساختمانی در این کارخانه‌ها شکسته شده و جداسازی می شود آن گروهی که مفید و ارزشمند است با افزودنی هایی مخلوط شده و یا به قطعات بتنی اسفنجی تبدیل شده که برای کفپوش پیاده‌روها استفاده می‌شود. علت تولید کف پوش اسفنجی هم این است که مانع حرکت روان‌آب شده و سبب می‌شود سفره های زیرزمینی  تغذیه شود. باقی مانده این نخاله‌ها هم برای تبدیل به ماسه، قلوه سنگ، شن و خاک‌های باغچه‌ای به کارخانه منتقل می‌شوند تا در امور مربوط به باغبانی و زراعی و پر کردن گودال‌ها و آسفالت‌ها استفاده شوند. به این ترتیب پسماندهای ساختمانی و عمرانی که پیش از این یکی از پسماندهای پردردسر شهری محسوب می‌شدند، از این پس بازیافت و به محصولاتی همچون بلوک، جدول، نیوجرسی و کف پوش تبدیل شده و باعث ایجاد درآمد می‌شود.

او گفت: یکی از رسالت‌های این فعالیت حفظ محیط زیست است و برای آن باید از دفن پسماند ساختمانی و هر پسماند دیگری جلوگیری کنیم با فعالیت بازچرخانی نخاله‌های ساختمانی، روزانه ۶ هزار و ۶۰۰ تن ضایعات ساختمانی به جای آنکه دفن شود، به چرخه استفاده بازگردانده می شود که بهره این اتفاق از عدد و ارقام هزینه برای دفع پسماند فراتر است.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 1249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =