۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 1305

پرونده‌های ماده ۱۰۰ و راهکار بسته محرک اقتصادی/۴

شهرداری تهران باید جریمه‌های متخلفان را در حوزه ساخت و ساز دریافت کند

محمدرضا واعظ مهدوی، تحلیلگر مسایل شهری گفت: شهرداری تهران باید جریمه متخلفان را دریافت کند
شهرداری تهران باید جریمه‌های متخلفان را در حوزه ساخت و ساز دریافت کند

شهر: آرای صادر شده در کمیسیون ماده ۱۰۰ درباره تخلف در حوزه ساخت و ساز، مانند هر جریمه دیگری که در کشور از سوی متخلفان در هر حوزه ای پرداخت می‌شود، باید از سوی شهرداری دریافت شود، این را بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد شهری مطرح می‌کنند.

محمدرضا واعظ مهدوی، تحلیلگر مسایل شهری در گفتگو با شهر، ثبات مالی شهرداری‌ها و استمرار خدمات اجتماعی به شهروندان را در گرو کسب درآمدهای پایدار عنوان کرد و با اشاره به تعداد زیاد پرونده های مسکوت مانده در کمیسیون ماده ۱۰۰، توضیح داد: نظام جریمه‌های شهری اصولا با هدف درآمدزایی طراحی نشده و باید با هدف پیشگیری از تخلفات باشد.

او در عین حال معتقد است: دریافت جریمه از تخلف‌هایی که در سال‌های گذشته انجام  و حالا مشخص شده که مغایرتی با طرح تفصیلی جدید ندارد و آسیبی به فضاها و زیست شهری نمی‌زند، امری لازم و ضروری است. همه این جریمه‌ها به عنوان منبع درآمدی پایدار باید به حساب خزانه شهرداری تهران واریز شود.

واعظ مهدوی با بیان اینکه جریمه سازنده‌های متخلف نباید با هدف درآمدزایی انجام شود و باید عامل بازدارنده باشد، گفت: در سال‌های گذشته تخلف‌های زیادی در حوزه ساخت و ساز در شهر تهران انجام شد که برخی از آنها با توافق میان سازنده و شهرداری به سرانجام رسید، اما برخی دیگر به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال و در همان جا متوقف شدند، در حالی که کسی که تخلف می‌کند باید جریمه تخلفش را پرداخت کند.

این تحلیلگر مسایل شهری اضافه کرد: شهرداری تهران حتما باید جریمه‌های متخلفان را دریافت کنند و نباید در هیچ موردی اقماضی صورت بگیرد، در عین حال که نباید از محل درآمدهای جریمه‌ها به دنبال جبران کسری بودجه بود.   

بر اساس آخرین آماری که در سال ۱۳۹۸ اعلام شد، چیزی نزدیک به ۷۰ هزار پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ در دست بررسی است که البته خیلی‌هاشان متوقف شده‌اند. گفته می‌شود ارزش ریالی عوارض و جریمه‌های این پرونده‌ها، حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

اردیبهشت امسال بود که شهرداری تهران همزمان با شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از زیان‌ مالی و تامین منابع درآمدی، لایحه بسته محرک اقتصادی را به شورای شهر تهران ارایه و شورای شهر هم با تغییراتی این لایحه را تصویب کرد. براساس یکی از ماده‌های این لایحه، شهرداری تهران می‌تواند ۷۰ تا ۸۰ هزار پرونده‌ای که در کمیسیون ماده ۱۰۰ سالهای طولانی متوقف شده را بررسی و از قبل آن درآمد کسب کند.

۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 1305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =