از خدمات بی‌سابقه آستان قدس به مردم تا چند برابر شدن نذورات و موقوفات

تولیت استان قدس رضوی از فعالیت گسترده این آستان برای اطعام زائران خبر داد و گفت: همه زائران امام رضا علیه‌السلام چه فقیر و چه غنی تقاضای غذای متبرک حرم امام رضا علیه‌السلام را دارند و در این زمینه طبخ غذا تا سه برابر افزایش یافته که این کار از محل نذورات مردم تأمین می‌شود.

در گزارش عملکرد سه ساله سیدابراهیم رئیسی مطرح شد:

از خدمات بی‌سابقه آستان قدس به مردم تا چند برابر شدن نذورات و موقوفات/ دولت در ارائه مجوز برای فعالیت‌های دانش بنیان و ساخت بیمارستان توسط آستان قدس همکاری نمی‌کند

رئیسی به راه‌اندازی بانک ایده‌ها اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این بانک ایده‌های نخبگان مختلف را جمع‌آوری و آنها را در نهادهای وابسته به آستان به کار می‌گیریم، همچنین بسیاری از این نخبگان به نهادهای مختلف کشور معرفی می‌شوند تا از آنها به خوبی استفاده شود.

گروه سیاسی-رجانیوز: حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی باحضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما به ارائه گزارشی از عملکرد سه ساله فعالیتش در این آستان پرداخت.

وی بااشاره به حضور سالانه ۲۷ میلیون زائر در حرم امام رضا علیه‌السلام گفت: تلاش ما در آستان قدس رضوی این است که زیارتی خاطره انگیز برای زائران امام هشتم رقم بزنیم و در این زمینه برای این افراد تسهیلاتی فراهم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در مسیرهای مختلف منتهی به شهر مشهد میقات‌الرضاهایی تشکیل شده تا زائران در میان راه در این مکان‌ها به استراحت بپردازند، همچنین تسهیلات مختلفی برای زائر اولی‌ها در نظر گرفته شده که در این راستا زائرشهر از روز نخست فعالیت ما در آستان عملیات احداثش آغاز و فاز اول آن به بهره‌برداری رسید، همچنین فاز دوم زائر شهر در حال احداث است که ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، البته زائرسراهایی هم برای زائران در نظر گرفته شده که آن هم فاز اولش مورد بهره‌برداری قرار گرفته و فاز دوم آن با ۸۵ درصد پیشرفت روبروست. در مجموع روزانه ۳ هزار نفر در زائر شهر اسکان داده می‌شوند.

وی درخصوص دیگر تسهیلات برای زائران امام رضا علیه‌السلام گفت: در داخل فضای حرم پنجاه تغییر برای تسهیل تردد زائران انجام شده که این تغییرات بدون وارد شدن خدشه‌ای به بنای حرم صورت گرفته است.

تولیت استان قدس رضوی از فعالیت گسترده این آستان برای اطعام زائران خبر داد و گفت: همه زائران امام رضا علیه‌السلام چه فقیر و چه غنی تقاضای غذای متبرک حرم امام رضا علیه‌السلام را دارند و در این زمینه طبخ غذا تا سه برابر افزایش یافته که این کار از محل نذورات مردم تأمین می‌شود.

وی از افزایش دو برابری نذورات مردم خبر داد و گفت: در سه سال اخیر نذورات مردم در زمینه‌های مختلف دوبرابر بیشتر شده و در این زمینه موقوفات تا بیش از ۱۰ برابر افزایش را شاهد بودیم.

رئیسی کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزودن سرمایه‌های اجتماعی را از اولویت‌های آستان قدس دانست و گفت: همه برنامه‌ریزی ما این است که زیارتی دلنشین برای زائران رقم بزنیم و در این زمینه فعالیت‌های مختلفی برای افراد بی‌بضاعت جهت حضور در مشهد و زیارت امام رضا انجام دادیم و طی آن روزانه ۱۰۰۰ نفر به مشهد اعزام می‌شوند و تاکنون در مجموع بیش از یک میلیون زائر اولی در مشهد حضور پیدا کرده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مفهوم خدمت خادم و مخدوم گفت: این موضوع فقط مربوط به حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام نیست و ما در این زمینه فعالیت‌هایی را در سراسر کشور آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای خادمی آستان امام رضا نام‌نویسی کردند این افراد در سال ۱۰ روز در حرم امام رضا خدمت می‌کنند و ۳۰ الی ۳۵ روز در استان خودشان به مردم خدمت‌گذاری می‌کنند.

رئیسی با اشاره به سه مأموریت دفاتر آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف گفت: شناسایی زیارت اولی‌ها و ساماندهی اعزام آنها به مشهد، کمک به نیازمندان با همکاری دستگاه‌های مختلف و فعالیت فرهنگی سه ماموریت اصلی دفاتر آستان قدس در استان‌های مختلف است.

وی درخصوص فعالیتهای اقتصادی آستان قدس رضوی گفت: بنای ما ساماندهی اقتصادی فعالیت‌های آستان است در این زمینه موقوفاتی داریم که باید اداره شوند و شرکت‌هایی هم وابسته به آستان هستند که تلاش ما سودآور کردن این شرکت‌ها بوده است. در این زمینه روزی که کار را آغاز کردیم ۱۴ شرکت زیان ده در آستان قدس رضوی وجود داشت که تا آخر امسال این عدد به صفر می‌رسد، همچنین تلاش ما بر این بوده که هیچ کارگری بیکار نشود و به حمدلله هیچ حقوق عیدی و پاداش عقب مانده‌ای هم برای کارگران نداریم، البته امسال مبالغی که برای شرکت‌ها در بودجه آستان قدس رضوی تعیین کرده بودیم ۱۰۰ درصد پرداخت شده که در نوع خود بی سابقه است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در این آستان گفت: فعالیت های ما در زمینه ایجاد فرصت شغلی فعالیت‌های مختلفی بوده که در این زمینه تلاش ما بر انجام کارهای استراتژیک بود و نه صرفاً اقتصادی. در زمینه گیاهان دارویی فعالیت‌هایی را در استان خراسان شمالی آغاز کرده‌ایم که سال‌های بعد نتیجه خواهد داد،همچنین هلدینگ کشاورزی در آستان مستقر شده که در آن چهره‌های دانشگاهی به صورت علمی به کارهای استراتژیک مانند تولید بذر و تولید نهال مشغول هستند.

وی ادامه داد: در حوزه دارو فعالیت ما در زمینه تولید دارو هایی نظیر داروهای سرطان و هموفیلی است که در این راستا به هیچ وجه نگاه اقتصادی نداشتیم و به لطف خدا در سه سال اخیر ظرفیت تولید دارو توسط آستان قدس رضوی سه برابر افزایش پیدا کرده است.

رئیسی با اشاره به شفاف سازی در فعالیت‌های مختلف آستان قدس رضوی گفت: در سازمان اقتصادی آستان سامانه ایجاد کردیم تا در آن درآمدها و دخل و خرج‌های آستان به صورت شفاف به مردم اعلام شود تا با این کار اعتماد مردم را افزایش دهیم.

وی از پرداخت مالیات توسط آستان قدس رضوی از روز نخست فعالیتش خبر داد و گفت: سال ۹۵ که توفیق خدمت به آستان مقدس امام رضا علیه‌السلام را پیدا کردم نزد رهبر معظم انقلاب رفته و درخصوص موضوع مالیات از ایشان جویا شدم زیرا تا آن زمان آستان قدس طبق قانون و طبق فرمان امام خمینی رحمت‌الله علیه از پرداخت مالیات معاف بود اما با اذن مقام معظم رهبری از سال ۹۵ تاکنون آستان قدس همه مالیات‌های مورد نظر را به صورت منظم پرداخت کرده است.

رئیسی در خصوص فعالیت‌های به سرانجام نرسیده توسط این استان گفت: یکی از برنامه‌های ما ایجاد بانک قرض‌الحسنه و تشکیل صندوق کمک به فعالیت‌های دانش بنیان بود که متاسفانه در این زمینه‌ها مجوزهای لازم صادر نشد، همچنین تلاش کردیم تا سهم آستان از پروژه مشهد مال به بیمارستان تبدیل شود که در این زمینه با ما همکاری صورت نگرفت و متاسفانه شهر مشهد در خصوص تخت بیمارستانی با مشکل مواجه است.

وی به فعالیت‌های آستان در زمینه امدادرسانی به مستضعفان اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیاز است یکسری کمک‌هایی به صورت مستقیم به مردم ارائه شود مثل اعطای جهیزیه، لوازم‌التحریر، خدمات درمانی و یا ساخت مسکن اما مسئله اصلی ما توانمندسازی مردم است که در این زمینه وام‌های قرض‌الحسنه ای برای اشتغال اعطا کردیم و بیش از ۳۰۰ پروژه لایروبی قنات‌ها و آبخیزداری برای رشد و رونق کشاورزی در مناطق محروم انجام دادیم.

تولیت آستان قدس رضوی پرداختن به موضوع فرهنگ را یکی از برنامه‌های اصلی این آستان دانست و گفت: فعالیت‌های فرهنگی ما از داخل حرم امام رضا آغاز می‌شود و تا اقصی نقاط کشور ادامه دارد و در این زمینه برنامه‌های آستان در حرم از ۴۰ درصد تا ۵ برابر با افزایش روبرو بوده که بیشتر آنها در زمینه پاسخگویی به شبهات، آموزش‌های قرآنی، شعر رضوی و دیگر برنامه‌های فرهنگی است، همچنین در سه سال اخیر بیش از یک میلیون متر مربع به فضای فرهنگی شهر مشهد افزوده شده که این کار با راه‌اندازی اردوگاه‌هایی ویژه زنان و مردان در مشهد تحقق یافته است، همچنین برای دانشجویان مجتمع‌ فرهنگی ویژه‌ای احداث شده و مهدی الرضا های ما در مشهد و در ۳۱ استان کشور فعال هستند.

وی درخصوص فعالیت‌های آستان در زمینه‌های مختلف هنری گفت: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های فیلم مستند و دیگر بخش‌های هنری اجرا می‌کند، همچنین در این زمینه 20 هزار خادمیار فرهنگی داریم که ساماندهی شده‌اند و در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری به خدمت‌رسانی مشغول هستند.

رئیسی به راه‌اندازی بانک ایده‌ها اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این بانک ایده‌های نخبگان مختلف را جمع‌آوری و آنها را در نهادهای وابسته به آستان به کار می‌گیریم، همچنین بسیاری از این نخبگان به نهادهای مختلف کشور معرفی می‌شوند تا از آنها به خوبی استفاده شود.

تولیت آستان قدس رضوی به راه‌اندازی شهرک علم و نوآوری اشاره کرد و گفت: این شهرک عملیات احداثش آغاز شده و هم‌اکنون برنامه‌های نرم‌افزاری آن در دست اجرا است، باید بگویم نام امام رضا ظرفیت بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد و این ظرفیت بیش از میزان کنونی است و ما در این زمینه سعی بر بین‌المللی کردن فعالیت ها داریم، مثلا در دانشگاه امام رضا به دنبال این هستیم که برای جهان اسلام کادرسازی کنیم و نهایتاً زمینه برای مرجعیت علمی مشهد مقدس در جهان اسلام فراهم شود.

۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
کد خبر: 147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =