١٥ هزار دستگاه تاکسی تا پایان سال نوسازی می شود

شهر: امسال تمرکز اصلی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر تهران با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۱۲ قانون «رفع موانع تولید» انجام خواهد شد. برای خودروهای سوخت پاک (پایه گازسوز، هیبریدی و برقی) تسهیلات بلاعوضی در ازای پیمایش تاکسی در نظر گرفته شده است.

سیدعلی محتشمی پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفتگو با شهر، درباره تعداد تاکسی‌های فرسوده شهر تهران، بیان کرد: آمار تاکسی فرسوده تا پایان امسال، به ۴۰ هزار دستگاه خواهد رسید؛ این بدین معنا است که نیمی از ناوگان ۸۰ هزارخودرویی تاکسیرانی پایتخت به سن فرسودگی رسیده‌اند.  

او ضمن اشاره به وابستگی مستقیم میزان نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تولید و تحویل تاکسی از سوی خودروسازان، درباره آمار نوسازی تاکسی‌ها در سال ۱۳۹۹،  گفت: با توجه به وضعیت کانال‌های تأمین خودرو تاکسی اعم از واردات و همچنین برآورد ظرفیت تولید خودروسازان و سهمیه تخصیص یافته از این ظرفیت به کلانشهر تهران، هدف‌گذاری اولیه جهت نوسازی تاکسی‌های فرسوده به میزان ١٥ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۹ بوده است.

محتشمی پور در ادامه افزود: باید در نظر داشت با گذشت سه ماه از سال، خودروسازان موفق به دریافت تأییدیه‌های لازم جهت تولید و تحویل تاکسی‌ها نشده‌اند و در عمل نوسازی از ابتدای سال انجام نشده است. باتوجه به شروع ماه چهارم سال و استمرار این وضعیت، قابل انتظار است که هدف‌گذاری صورت گرفته، تابع شرایط تولید و تحویل تاکسی در کشور به نسبت زمان از دست رفته محقق نشود.

او ضمن اشاره به دو راهبرد اصلی نوسازی ناوگان تاکسیرانی، گفت: نخستین راهبرد نوسازی تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران، ادامه طرح تخصیص تسهیلات قرض الحسنه ۵۰ میلیون تومانی به تاکسی‌داران تاکسی‌های فرسوده در سال ۱۳۹۸ است که منابع مالی قابل توجهی از سوی شهرداری نیاز دارد.

معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره راهبرد دوم، توضیح داد: امسال، سازمان تاکسیرانی بر راهبرد دوم مبتنی بر عملیاتی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت قانونی ماده ۱۲ (قانون رفع موانع تولید) متمرکز شده است. در قالب ماده ۱۲ برای خودروهای سوخت پاک (پایه گازسوز، هیبریدی و برقی) تسهیلات بلاعوضی در ازای پیمایش تاکسی در نظر گرفته شده است. با عنایت به افزایش قیمت خودرو و نیز کاهش متوسط درآمد تاکسیرانان و افت شدید توانمندی مالی آن‌ها جهت مشارکت در نوسازی تاکسی فرسوده، ماده ۱۲ راهکار اصلی نوسازی خواهد بود. به همین علت سعی و تلاش سازمان تاکسیرانی و معاونت حمل و نقل و ترافیک بر پیاده‌سازی این راهبرد است.

برابر تصمیم شورای اقتصاد در جلسه مورخه ۱۳۹۸/۱۲/۲۱ طرح جایگزینی ۱۲۹ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه‌ گازسوز، هیبریدی و برقی با پیمایش بالا با استفاده از یارانه صرفه‌جویی سوخت از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به تصویب رسیده است. در این مصوبه تاکسی‌های مشمول یارانه بر اساس خودروی ون و سواری و نیز نوع سوخت پاک مورد استفاده در خودرو تعیین و میزان یارانه مدنظر برای هر کدام از انواع خودروها مشخص شده است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 1491

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =