شهرها باید راه حل تجربی ارایه کنند

شهر: هفتمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی، دوشنبه- ۲ تیر -در حالی در مقر مجمع شهرداران آسیایی در تهران برگزار شد که ده ها شهردار از سراسر آسیا در این اجلاس به صورت ویدئو کنفرانس حضور یافتند و نظرات و راهکارهای خود را برای مقابله با بیماری کرونا ارائه کردند.  

به گزارش خبرنگار شهر، سلاله بویور، رییس دپارتمان روابط خارجی شهرداری ازمیر از سخنرانان این نشست بود. او گفت: ازمیر بعد از استانبول دومین شهر به  لحاظ مبتلایان به کرونا است و به همین دلیل از این بیماری خیلی چیزها یاد گرفتیم و به خاطر همین تلاش کردیم یک مدل پیدا کنیم که چطور در برابر این بیماری بایستیم.

او گفت: تست هایی در داخل شهرداری و شهرها انجام دادیم و شاهد تاثیرات بیماری کرونا بودیم. یک برنامه عملیاتی کاری در زمینه مقاومت داریم و بحث توسعه پایدار را هم داشتیم. انچه در گام بعدی می خواهیم انجام دهیم بحث سرمایه گذاری است، اگر سرمایه گذاری داشته باشیم خدمات را ارایه می دهیم و اگر این سرمایه گذاری نباشد به لحاظ اجتماعی دچار مشکل می شویم.

بویور ادامه داد: انچه برای ما اولویت دارد این است که چطور پیامدهای اقتصادی را کاهش دهیم. باید روی پروژه هایی که کاهش فقر را در دستور کار دارند تمرکز کنیم و باید برای تحقق این امور ساز و کارهایی اختصاص دهیم. شهرداری ازمیر استانداردهایی در زمینه بهداشت وضع کرده که در دوران شیوع این بیماری اجرا می شود. همچنین ازمیر به خاطر شرایط جغرافیایی این فرصت را داشته که مردم میوه ها را به صورت تازه مصرف کنند.

فرمول واحد برای مبارزه با کرونا نداریم

مایکل سودارسکی یکی دیگر از اعضا این مجمع  گفت: واقعیت این است که ویروس کرونا با سرعت در حال گسترش است و ادم ها و انسان ها را می کشد و افراد در شهرهای بزرگ همچنان در معرض این ویروس هستند. ما یک فرمول واحد نداریم و اگر راه حل هایی که شهرهای مختلف ارایه می دهند مقطعی باشند نمی توانند دستاورد لازم را داشته باشند. شهرها باید راه حل تجربی ارایه کنند.

او ادامه داد: اولویت این است که روی بحث مسکن و سیاست های اسکان متمرکز شویم. باید کاربری زمین های کشاورزی را تغییر ندهیم. بحث امنیت زیست محیطی هم خیلی مهم است و می توانیم با اتخاذ تدابیر در این زمینه گام های مهمی برداریم. باید سیاست های ساختاری را دنبال کنیم و حوزه بهداشت را به سمت مکانیزه شدن سوق دهیم. کاهش نابرابری ها هم بحث دیگری است. ما باید یک کمیته داشته باشیم که رویکردهای مشخص داشته باشد و با بحران مقابله کند.

فشار اسرائیل و مقابله با کرونا در غزه

همچنین احمد ابوراس، شهردار غزه نیز گفت: باید از بیماری کرونا عبرت هایی گرفته باشیم. کرونا یک ضرورت برای همکاری بود و نشان داد پیشگیری مهم تر از درمان است و با پیشگیری می توانیم مقاومت کنیم.

او ادامه داد: در غزه  با قرنطینه افراد توانستیم به نتایج خوبی برسیم و همچنین به این نتیجه رسیدیم که می توانیم با این بیماری مقابله جدی داشته باشیم و صندوق هایی ایجاد کردیم که از طرف مسئولان دولتی و شهرداری ها به افراد متضرر کمک کنیم.

این شهردار گفت که در غزه توانسته اند تمام امکانات نوار غزه را برای پیامدهای ویروس بسیج کنند و بخش کشاورزی را فعال کنند و علارغم فشار اسراییلی ها در برابر ویروس کرونا بایستند.

مفهوم جدید جهانی سازی با کرونا

در ادامه علی الرئوف، رئیس اداره تحقیق و توسعه در قطر گفت: ما همه با یک فشار ناشی از کوید ۱۹ مواجهیم و شاهد  تغییر در پارادایم ها بوده ایم. به ظرفیت و توان انسان باور داریم و باید تصمیمات استثنایی بگیریم.

او با اشاره به اینکه کرونا یک مفهوم جدید از جهانی سازی ارایه کرد، گفت: مهم این است که کنار هم باشم. باید نحوه رفتارمان را نسبت به محیط زیست تغییر دهیم. کرونا برای ما تنبیهی در مقابل توسعه بی رویه شهری و واکنش به انچه بوده که بر سر محیط زیست اوردیم.

الرئوف گفت: این یک مقوله جالب است. کرونا مفهوم ترس ایجاد کرده و ما ترس از ایزوله شدن و تنهایی را در عین ترس از دیگران تجربه می کنیم. شاهد بودیم یک سری شهرهای بزرگ به شهر ارواح تبدیل شدند. باید به  برنامه ریزی های شهری بعد از کرونا توجه کنیم. این ماهیت بشر است که زندگی بر اساس تعامل داشته باشد و ما باید فرصت ها را برای همگان ایجاد کنیم.

این مجمع با سخنرانی دیگر شهرداران و مسئولان شهری آسیایی تا بعد از ظهر دوشنبه ادامه داشت و در پایان با توجه به مفاهیم بیان شده  بیانیه ای از سوی مجمع منتشر شد.

سخنرانی شهردار تهران در این مجمع را اینجا و همچنین سایر اخبار مربوط به هفتمین مجمع شهرداران آسیایی را اینجا بخوانید.

۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
کد خبر: 1544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =