تکلیف پروانه ساختی که پنج سال پیش گرفتم، چه می‌شود؟

در قسمت ششم از برنامه «سلام آقای شهردار»، یکی از شهروندان از شهردار تهران می‌پرسد. تکلیف پروانه ساختی که پنج سال پیش گرفته اما موفق به ساخت نشده است، چه می‌شود؟ چرا کسی جواب من را نمی‌دهد؟ پاسخ شهردار را ادامه ببینید.

شهروند: سلام آقای شهردار، من  در شهرداری منطقه ۹ میدان استاد معین یک ملک کلنگی دارم. در سال ۱۳۹۴  توانستم اجازه  ساخت و ساز هفت طبقه از شهرداری بگیرم و ۱۱۰ میلیون بابت آن به شهرداری پرداخت کردم. اما  مشکلی برایم پیش آمد و چهار سال در ایران نبودم، بعد از آنکه به ایران بازگشتم، شهرداری به من اعلام کرد، باید فرایند دریافت تراکم را از اول شروع کنم و دیگر  اجازه ساخت هفت طبقه  به من داده  نخواهد شد. و در حال حاضر طبقات مجاز فقط پنج طبقه است. من برای دریافت تراکم هفت طبقه ۱۱۰ میلیون دادم اما الان از من می‌خواهند برای تراکم ۵ طبقه ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری پرداخت کنم. یعنی ۱۱۰ تومان که در  سال ۱۳۹۴ پرداخت کردم فقط برای دو طبقه کافیست. هر جا که می‌روم و با هرکس که صحبت می‌کنم هیچ کس جوابگو نیست. مدام به بخش‌های مختلف ارجاع داده می‌شوم. هیچ کدام از کارهایم هم تاثیر نداشته است، تکلیف من چیست؟

 شهردار تهران:  پروانه‌های ساخت برای یک دوره زمانی مشخص اعتبار دارند. معمولاً اعتبارشان سه سال بوده و اعتبارشان تا یک سال هم قابلیت تمدید دارد. اگر در این مدت فرد ساخت‌وساز نکرد، پروانه ساخت‌اش شامل شرایط جدید می‌شود. هر مبلغی که توسط فرد پرداخته شده، از  هزینه جدید پروانه ساخت کسر شده و فرد باید  بقیه مبلغ را پرداخت کند.
البته در منطقه ۹ تهران بر اساس طرح تفصیلی به هیچ عنوان، اجازه ساخت ۷ طبقه داده نمی‌شود. اگر هم در سال ۱۳۹۴ اجازه ساخت ۷ طبقه داده شده، غیر قانونی بوده است. طبیعتاً اگر بخواهیم شهر متعادلی داشته باشیم، باید ضوابط طرح تفصیلی را حاکم کنیم. اگر این شهروند عزیز همان موقع ساخته بود، هیچ مشکلی برایش به وجود نمی‌آمد، ولی الان شامل ضوابط طرح تفصیلی خواهد شد.

۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 1644

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =