کرونا شیوه مدیریت شهری را تغییر می‌دهد

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به اینکه بیماری کرونا تغییر عمده‌ای در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و هنری ایجاد کرده است، گفت: مدیریت شهری به عنوان یکی از لایه‌های مدیریت جهانی تاثیر بسیاری از این تغییرات خواهد پذیرفت.

به گزارش شهر، محمدرضا جوادی‌یگانه  در هفتمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، گفت: متناسب با این حجم انبوه تغییر در معادلات اجتماعی و فرهنگی، نیازهای جدیدی به وجود آمده است.

او گفت: امروز که همه کشورها ضمن تلاش برای دستیابی به «واکسن» کرونا در حال مبارزه طاقت‌فرسا با این بحران هستند، جلوگیری از ورود تجهیزات پزشکی و مواد بهداشتی به ایران به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا حرکتی خلاف حقوق بشر به شمار می‌رود.

جوادی‌یگانه افزود: شهروندان تهران و همه مردم ایران روزانه در حال مبارزه با ۲ ویروس کرونا و تحریم هستند و در این میان بسیاری از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

او بیان کرد: اگر رهبران ملی و سازمان‌های بین‌المللی نتوانند در چنین شرایط حساسی به حفظ جان مردم کمک کنند و اگر مناسبات و معادلات حاکم بر فضای بین‌الملل خواسته و ناخواسته به مرگ هزاران انسان بی‌گناه بیانجامد، این مدیران شهری هستند که باید با ایفای یک نقش حیاتی و بسیار جدی‌تر از گذشته، حاکمان کشورهای خود و دیگر کشورهای جهان را وادار به احترام به اصول انسانی و بازگشت به حقوق بشر کنند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره فعالیت‌های این نهاد در شرایط شیوع کرونا افزود: شهرداری تهران در راستای رسیدن به «شهری برای همه» تلاش کرد که حفظ سلامت همه شهروندان را در برنامه‌های خود مدنظر قرار دهد.

«جوادی‌یگانه» با اشاره به فعالیت ۲۱ گرمخانه با ظرفیت بیش از چهار هزار نفر برای افراد بی‌سرپناه در تهران، گفت: این مراکز از سال گذشته به صورت ۲۴ ساعته مشغول به کار هستند و روزانه با سه وعده غذایی از بی‌سرپناهان پذیرایی می‌کنند؛ همچنین از زمان شیوع کرونا در بسیاری از این گرمخانه‌ها پزشکان به صورت ثابت و در برخی به صورت دوره‌ای و موردی در حال فعالیت هستند.

او افزود: علاوه بر پزشک، روانشناس و مددکار اجتماعی نیز به این افراد کمک می‌کنند؛ همچنین یکی دیگر از فعالیت‌های شهرداری تهران برای افراد بی‌سرپناه و سایر فقرای شهری، آموزش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و نیز توزیع لوازم بهداشتی لازم بین آنان بوده است.

معاون شهردار تهران بیان کرد: ۲۴ مرکز پرتو ویژه مهارت‌آموزی و حمایت از کودکان کار و کودکان خیابانی نیز به کودکان کار و خانواده‌های آنان خدمات ارائه می‌کنند و تلاش شده است ضمن آموزش مهارت‌های اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی، حمایت لازم از خانواده‌های کودکان صورت بگیرد.

«جوادی‌یگانه» با اشاره به فعالیت ۳۵۲ خانه سلامت در محله‌های شهر تهران بیان کرد: این مراکز هم از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا فعالیت خود را گسترش دادند و ضمن آموزش گسترده به شهروندان، اصناف و کسب‌وکارها و نظارت بر استانداردهای سلامت شهری، نسبت به مراقبت‌های اجتماعی و حمایتی از سالمندان، افراد دارای معلولیت و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز اقداماتی را انجام دادند.

او گفت: این نهاد برای پیشگیری از انتقال کرونا و قطع زنجیره انسانی، تمامی بوستان‌ها، مراکز فرهنگی و باشگاه‌های ورزشی را در دوره اوج شیوع کرونا تعطیل کرد، همچنین با گندزدایی محورهای اصلی رفت و آمد مردم، اتوبوس، مترو، تاکسی‌ها و بعضی فضاهای عمومی خطر حضور شهروندان در فضای عمومی را به حداقل رساندیم و سعی کردیم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی شهری به طور مستمر و متناسب با تغییر شرایط اجتماعی، پیام‌های بهداشتی و مراقبتی را به مردم برسانیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا آگاهی‌بخشی و آموزش شهروندان در دستور کار این معاونت قرار گرفت و در همین راستا بیش از ۴۰۰ رسانه آموزشی در قالب پوستر، موشن و اینفوگرافی تولید و در سازه‌های شهری، شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی منتشر شد که کودکان، سالمندان، اصناف و مشاغل از مخاطبان اصلی آن بودند.

«جوادی‌یگانه» با اشاره به راه‌اندازی پویش‌های «در خانه می‌مانیم»، «دوری و دوستی» و «شهر سالم، شهروند سالم» عنوان کرد: علاوه بر تولید محتوای آموزشی با توجه به حساسیت گروه سنی کودکان و غنی‌کردن اوقات فراغت این گروه سنی، طرح اهدای کتاب الکترویک نیز در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۲۷ هزار جلد کتاب الکترونیک رایگان در اختیار کودکان قرار گرفت؛ همچنین با همکاری شبکه کودک تلویزیون مجموعه ۲۰ قسمتی برای غنی‌کردن اوقات فراغت کودکان و آموزش‌های لازم در حوزه پیشگیری تولید و پخش شد.

 بیماری کرونا که از روزهای پایانی بهمن سال ۱۳۹۸ کشور را درگیر کرده و بر اساس اعلام روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ۱۷۲ هزار و ۹۶ نفر از بیماران بهبود یافته و ۹ هزار و ۹۹۶ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.

۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 1672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =