انتشار جزییات سوابق طرح تفصیلی در تهران من

جزئیات سابقه طرح تفصیلی در سامانه "تهران من" منتشر شد. بدین ترتیب اطلاعاتی که به صورت انحصاری در اختیار گروه‌های خاص قرار داشت در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

به گزارش شهر، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران با بهاره آروین از انتشار طرح تفصیلی شهر تهران خبر داد و گفت: با پیگیری‌های یک ساله کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر و با همت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران جزئیات سابقه طرح تفصیلی روی سامانه «تهران من» بارگذاری شد که براساس آن اطلاعات پارسل‌های (بلوک‌های ملک) شهر تهران برای همه شهروندان قابل دسترسی شده است. همچنین اطلاعاتی که در سامانه تهران من قرار گرفته‌اند، در وبسایت شفاف هم لینک شده‌اند.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران ادامه داد: پیش از این شهروندان تنها می‌توانستند با وارد کردن کد هر پلاک ثبتی به نوع پهنه ملک (اعم از مختلط، مسکونی، تجاری یا اداری) و تعداد طبقات مجاز دسترسی پیدا کنند و اطلاعات در همین حد بود. اما اطلاعاتی که اکنون در دسترس قرار گرفته گویای این است که تهران چگونه به تهران امروز تبدیل شد؟ این اطلاعات به ما نشان می‌دهند که پهنه‌های طرح تفصیلی چطور تغییر ماهیت دادند و مثلا از کاربری فضای سبز (G) به کاربری تجاری (S) تبدیل شدند. بنابراین اطلاعاتی که اکنون منتشر شده، بسیار ارزشمند است.

او افزود: این اطلاعات پیش از این در انحصار شرکت متولی اعمال تغییرات طرح تفصیلی و برخی کارشناسان حوزه شهرسازی قرار داشت.

آروین افزود: در حال حاضر این اطلاعات پارسل‌های شهر تهران با جزئیات تمام در اختیار مردم قرار دارد و شهروندان می‌توانند از طریق حساب شهروندی تهران من، پارسل مورد نظر خود را روی نقشه انتخاب کرده و به سوابق طرح تفصیلی و تغییر ماهیت پهنه‌ها دست یابند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه اطلاعات منتشرشده برای مطالعات و پژوهش‌های متخصصان حوزه شهرسازی نیز بسیار ارزشمند است، گفت: جزئیات منتشرشده به ما و کلیه مسئولان ذی‌ربط کمک می‌کند به تغییرات پهنه‌ها دست یافته و در سیاستگذاری‌های بعدی واقعیات را در نظر بگیریم.

او اضافه کرد: بررسی این تغییرات و جزئیات به خوبی نشان می‌دهد که چگونه گروه‌های ذی‌نفع در سال‌های قبل موفق به اعمال تغییرات در طرح تفصیلی و کاربری پهنه‌ها شدند.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: فایده دیگر انتشار این داده‌ها برای آینده، جلوگیری از اعمال تغییرات سلیقه‌ای و معطوف به منافع گروه‌های خاص است؛ چراکه هم‌اکنون اطلاعات در اختیار همه شهروندان قرار دارد و در صورت ایجاد مطالبه و پایش تغییرات توسط پژوهشگران و سمن‌های حوزه‌های شهرسازی می‌توان از تکرار تخلفات در آینده خودداری کرد.

آروین تاکید کرد: با انتشار جزئیات و سوابق طرح تفصیلی، مسئولان ذی‌ربط و گروه‌هایی که درصدد بیشینه کردن منافع خود بودند، در ایجاد تغییر در طرح تفصیلی محتاط عمل خواهند کرد؛ زیرا اطلاعات پیش چشم همه شهروندان قرار دارد و می‌توانند تغییرات را رصد کنند. بنابراین در میان‌مدت کارکرد شفافیت در کاهش فساد و پیشگیری از وقوع تخلف در حوزه شهرسازی و مشخصا تغییرات طرح تفصیلی، محقق خواهد شد.

به گفته او، این اقدام شفافیت‌بخش پیروی اجرای مصوبه الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی انجام شده و بارگذاری اطلاعات حدود یک سال به طول انجامید؛ چراکه پیش از این، اطلاعات در حبس اطلاعاتی قرار داشت و روی سی‌دی‌های متعدد ثبت شده بود و به همین دلیل بارگذاری و انتشار آنها به صورت یک‌جا مستلزم کار فنی سنگینی بود.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در خصوص نحوه و زمان به‌روزرسانی تغییرات طرح تفصیلی هم گفت: به محض اینکه هر پهنه‌ای تغییر کند، تغییراتش به صورت برخط روی وبسایت شفاف منتشر می‌شود. بنابراین اگر همین امروز پهنه‌ای تغییر کند، همین امروز هم در سامانه به‌روز خواهد شد.

او در پایان به ایسنا یادآور شد: هر تغییری که در هر پارسل از نقشه شهر تهران رخ دهد، به سابقه‌ای که اکنون برای آن پارسل منتشر شده، اضافه خواهد شد و آخرین اطلاعات تغییر هر پارسل برای عموم به نمایش در خواهد آمد.

۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
کد خبر: 1750

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =