اداره برق باید خسارت املاک شهروندان را بپردازد

شهر: در حریم دکل های برق فشار قوی در محدوده خاوران مجوزی برای ساخت و ساز صادر نمی شود و اگر املاک شهروندان در این محدوده واقع شود، اداره برق به عنوان متولی این امر باید خسارت این املاک را بپردازد.

وحیدرضا محمدی، شهردار منطقه ۱۵ درباره تعیین تکلیف حریم دکل های برق فشارقوی در محدوده خاوران و وضعیت صدور مجوز و پروانه ساختمانها در این محدوده به شهر گفت: تکلیف حریم دکل های برق روشن است و هیچ مجوزی در این حریم صادر نمی شود.

او درباره وضعیت ساختمانهای قدیمی این محدوده نیز گفت: درباره ساختمانهای قدیمی موقعی که برای صدور جواز اقدام می شود، شهرداری از اداره برق استعلام می‌کند و پس از این استعلام وضعیت آنها مشخص خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه استعلام های متعددی در زمینه صدور مجوز برای ساخت و ساز وجود دارد، افزود: به طور مثال ساختمانهایی که در حریم مسیل ها هستند باید از اداره مسیل ها استعلام شوند و وضعیت ساختمانهای در محدوده حریم مسیر برق فشار قوی را باید اداره برق مشخص کند بنابراین اگر اداره برق بلامانع بودن پروانه را تایید کند این پروانه برای ساختمانها، توسط شهرداری صادر می شود.

شهردار منطقه ۱۵ اضافه کرد: در غیر این صورت یا با تمهیداتی تعداد طبقات محدود و یا ساخت و ساز ممنوع اعلام می‌ شود که اگر ساخت و ساز در این محدوده ممنوع اعلام شود اداره برق به عنوان متولی این امر باید خسارت و تاوان ملک شهروندان را بپردازد.

او با اشاره به ساختمانهای قدیمی که از قبل در این محدوده بودند، عنوان کرد: در هنگام تخریب و نوسازی اگر محدودیتی برای این ساختمانها ایجاد شود و در محدوده اثر سیم های دکال های برق فشار قوی باشند، اداره برق باید خسارت های این ساختمانها را بپردازد.

محمدی در در خاتمه درباره تعداد پلاک هایی که در حریم دکل های برق واقع شده اند، یادآور شد: موردی در این باره وجود ندارد و در حال حاضر بعضی از املاک در حریم مسیل معابر و گذر ها واقع شده اند که شهرداری با در نظر گرفتن حقوق آنها و در صورتی که از نظر قانونی مشکلی وجود نداشته باشد، پروانه آنها را صادر می کند. براساس قانون در هر ساخت و سازی که در محدوده دکل ها انجام شود باید حریم خطوط فشار قوی را رعایت کنند. در حریم درجه یک هر گونه عملیات ساختمانی، احداث تاسیسات مسکونی، دامداری یا انبارداری و در حریم درجه دو احداث تاسیسات ساختمانی اعم از مسکونی، صنعتی، مخازن سوخت و آب تا هر ارتفاع ممنوع است.

بر اساس یافته‌های دانشمندان، امواج الکترومغناطیسی که از دکل های برق فشار قوی با ولتاژ یکهزار ولت یا بالاتر صادر می شود می تواند بر سلامت ساکنین اطراف دکل که تا شعاع ۲۰ یا ۵۰ متر زندگی می کنند تاثیرگذار باشد و برای آنان مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت به وجود آورد.

خبرنگار:‌ علی سی پی

۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 1837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =