بهره برداری از سامانه جامع گردشگری تهران

شهر:جمع آوری همه اقدامات و فعالیت های ستاد گردشگری در بخش های مختلفی مانند کتابخانه تخصصی گردشگری، نشریات، پایان نامه ها و مقالات این حوزه، حکایت های تهران و معرفی مراکز فرهنگی و هنری و گردشگری تهران و بارگذاری آن در سامانه جامع گردشگری تهران در دست اقدام است تا این سامانه در پاییز امسال مورد بهره برداری شهروندان و گردشگران قرار گیرد.

مهرشاد کاظمی، رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران در گفتگو با شهر،  گفت: در کتابخانه تخصصی گردشگری حدود ۷۵۰ کتاب در موضوع گردشگری با سه کلید واژه «گردشگری»، «توریسم» و «نقاط دیدنی تهران» جمع آوری شده است که بالغ بر ۹۰ درصد کتاب هایی که در این حوزه چاپ شده است را شامل می شود. همچنین  این کتاب ها در موضوع گردشگری نیز طبقه بندی و شماره های کتابخانه ملی روی آن درج شده که علاقمندان می توانند فهرست آن ها را در سامانه کتابخانه های عمومی شهرداری مشاهده و برای مطالعه آنها به ستاد گردشگری واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه چهاردهم مراجعه کنند.

او افزود: رونمایی از کتاب چکیده های پایان نامه های دکترا و ارشد حوزه گردشگری با همان سه کلید واژه دیگر اقدام در این زمینه بود. این کتاب برگرفته از حدود ۲۵۰ پایان نامه است که ۸۰ مورد آن در مقطع دکترا و حدود ۱۷۰ مورد مربوط به مقطع کارشناسی ارشد است.

کاظمی ادامه داد: حدود ۲۳ نشریه حوزه گردشگری نیز در این کتابخانه جمع آوری می شود. علاوه بر این مقالاتی که در حوزه گردشگری در روزنامه ها و نشریات منتشر می شود نیز در این کتابخانه گردآوری خواهد شد. همچنین کار کتاب شناسی گردشگری نیز شروع شده و تا سه الی چهار ماه آینده افتتاح می شود که در آن فهرست کتاب ها و خلاصه آن ها ایجاد می شود، البته قراردادن متن کتاب ها نیاز به اجازه ناشر دارد.

رییس ستاد گردشگری تهران با بیان اینکه «حکایت های تهران» اقدام دیگری است که در حال انجام است، افزود: بازگویی حکایت های تهران از زبان پیشکسوتان، قدیمی ها و افراد آشنا به محلات تهران در این بخش انجام می شود که حدود یکهزار مورد آن جمع آوری شده و تاریخچه محلات از ابتدای تاسیس و شکل گیری آن ها بیان می شود.

قرار دادن تمام اقدامات و فعالیت ها در سامانه جامع گردشگری تهران

او با بیان اینکه تمام این فعالیت ها در «سامانه جامع گردشگری تهران» قرار خواهد گرفت، یادآور شد: این سامانه  در حال راه اندازی است و تا پاییز امسال مورد بهره برداری شهروندان و گردشگران قرار خواهد گرفت. علاوه بر مواردی که ذکر شد، همه مراکز فرهنگی، هنری، تاریخی، طبیعت، بیمارستان ها، امامزاده ها، مساجد و مراکز خرید تهران در این سامانه معرفی می شود.

ساختمان ستاد گردشگری باید نمادی از گردشگری تهران باشد

کاظمی درباره لزوم تغییر ساختمان ستاد گردشگری، گفت: مکان فعلی جای مناسبی برای ستاد گردشگری نیست. ستاد گردشگری باید نمادی از گردشگری تهران باشد و کسی که وارد ستاد می شود باید بسیاری از نمادها و اطلاعات تهران را در آن ببیند علاوه بر این ساختمان فعلی از لحاظ دسترسی و تامین پارکینگ نیز مناسب نیست. باید یک ساختمان غیر آپارتمانی و تاریخی که نمادی از هویت تهران در آن وجود داشته باشد مدنظر قرار گیرد تا بتوان حتی در آن نمایشگاه برگزار کرد.

تشکیل «سازمان گردشگری»

رییس ستاد گردشگری در ادامه با بیان اینکه شهرداری موظف شده که لایحه سازمان گردشگری را به شورا ارائه دهد، افزود: با تمام کش و قوس ها هفته پیش ساختار جدید شهرداری به شورا ارائه شد و سازمان گردشگری نیز در آن قالب دیده شد. البته بهتر این بود که سازمان گردشگری به صورت جدا از این ساختار کلی مطرح می شد تا زمان تصویب و کارشناسی آن کوتاه تر می شد.

او با بیان اینکه دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد که نخستین دیدگاه اعتقاد به تبدیل ستاد گردشگری به شرکت مادر تخصصی گردشگری(هلدینگ) دارد و دومین دیدگاه به تبدیل این ستاد به سازمان گردشگری نظر دارد، گفت: البته باید یادآور شد که نگاه نخست به دنبال حذف دیگر مجموعه های گردشگری نیست و به عنوان یک شرکت سیاستگذار، برنامه ریز، تسهیلگر، جذب کننده سرمایه و فراهم کننده امور زیرساختی در کنار دیگر مجموعه های گردشگری فعالیت خواهد کرد. در هر صورت تبدیل ستاد به سازمان یا شرکت می تواند به انسجام حوزه گردشگری و ارتباط سازنده تر با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری  و افزایش درآمدهای پایدار شهرداری کمک کند.

مراسم افتتاحیه کتابخانه تخصصی گردشگری به مناسبت روز قلم  با حضور محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، مصطفی کاظمی مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران، حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، مهرشاد کاظمی رییس ستاد گردشگری شهر تهران، سمیه حاجوی شهردار منطقه ۷ و جمعی از معاونان شهرداری این منطقه در ستاد گردشگری شهر تهران برگزار شد.

خبرنگار: علی سی پی

۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 2031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =