۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 2047

مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی شهرداری تهران:

روزانه ۳۰ آتش سوزی جدی در تهران اتفاق می افتد

روایت رییس آتش نشانی از انفجار مرکز درمانی سینااطهر در صحن شورا
روزانه ۳۰ آتش سوزی جدی در تهران اتفاق می افتد

شهر: روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ ماموریت آتش سوزی در تهران وجود دارد که نزدیک به ۳۰ درصد آن ها جدی هستند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در جلسه یکشنبه- ۱۵ تیر- شورای شهر تهران در جریان بررسی آتش سوزی در کلینیک سینا اطهر گفت: ساختمان ها در شهر شناسایی می شوند و مالکین را نسبت به مخاطرات آگاه می کنند و بعد از آن راهکار ارایه می کنند.  این طور نیست که تنها چند ماه ابلاغ کرده باشیم فرایند کاملی طی شده است. هر اندازه میزان نا ایمنی ها در یک مکان افزایش پیدا می کند موفقیت عملیات کاهش پیدا می کند و تنها نردبان های بلند نمی توانند مردم را نجات دهند.
او ادامه داد: در ساعت ۲۰:۴۳:۳ اولین تماس با آتش نشانی گرفته شده است که در کمتر از یک دقیقه نیروها اعزام شدند. نزدیک ترین ایستگاه دزاشیب بوده است که ظرف  ۴ دقیقه و ۵۸ ثانیه به محل می رسند، ایستگاه پارک وی، ولنجک و ایستگاه ۶۵ یعنی در مجموع ۴ تیم به محل اعزام می شوند.
او گفت: ورود اولین نیروها با دومین انفجار همراه می شود. دومین انفجار به قدری زیاد بوده که ساختمان رو به رو را هم تحت تاثیر قرار می دهد. شعاع این انفجار، نه موج آن، حدود ۲۰ تا ۳۰ متر در شعاع است و این شعله و حرارت و دود تا شعاع ۲۰ متر منتقل شده است. حجم حرارت شعله و دود به ساختمان نفوذ می کند که اتش نشان ها در بدو ورود با شعله و دود مواجه می شوند.
داوری گفت: بیش از ۳۰ دستگاه سیلندر اکسیژن و نیتروژن آنجا بوده است که ۲۵ سیلندر شارژ شده به انبار انتقال داده شده است. این سیلندرها حریق را به شدت گسترش می دهد. آتش نشان ها به سرعت به حریق حمله کردند که با گسترش آن مقابله کنند. ساختمان تنها یک راه پله داشته است که اگر قرار است در ساختمانی بیمار بستری شود حداقل باید دو دستگاه راه پله داشته باشد.
داوری بیان کرد: در انبار به غیر از اکسیژن، لباس یک بار مصرف، الکل و ... انبار شده که دود غلیط مربوط به همین هاست و سیلندرها هم اکسیژن بیشتری به حریق تزریق کردند.
او ادامه داد: تلفن هایی با سامانه ۱۲۵ از طرف مردمی که در داخل گرفتار شدند صورت می گیرد، همکاران از پشت ساختمان عملکرد نردبان های الکترونیکی را بررسی می کنند که استفاده از آنها امکان پذیر نیست و در نهایت از نردبان دستی استفاده می کنند که راه های نفوذ به پشت بام بررسی می شود.

وقوع روزانه دستکم ۸۰ آتش سوزی در تهران

مدیرعامل سازمان آتش نشانی ادامه داد: روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ ماموریت آتش سوزی در تهران داریم که نزدیک به ۳۰ درصد آتش سوزی ها جدی هستند. عملیات نجات و امداد برای آتش نشان ها چیز غریبه ای نیست. وقتی آتش نشان ها وارد می شوند از پشت بام حرارت و دود غلیظ است و با توجه به اینکه نردبان ها نمی توانستند از پشت عمل کنند اقدام سریع به خروج افراد نمی کنند. صبر می کنند عملیات اطفاء کامل شود تا مردم ایمن تر خارج شوند.
او گفت: انفجار حجم زیادی از دود و حرارت را وارد ساختمان می کند. پشت بام بسته بوده و در اتاق جراحی باز بوده است و حجم دود وارد اتاق جراحی  شده است. تلاشی برای فرار از سوی افراد ندیدیم و آنها در همان منطقه افتاده بودند که نشان می دهد شدت دود و حرارت ناگهان وارد طبقه شده و فرصت زیادی نداشتند. افراد در کمتر از یک دقیقه با توجه به ساختارهای نا ایمن جان خود را از دست داده اند.
او توضیح داد: صراحتا به مالکین ابلاغ شده بود که از نگهداری تعداد زیادی سیلندر خودداری شود و ظاهرا این کلینیک با محدودیت فضا مواجه شده و اصلا موضوع را جدی نگرفتند. در دستورالعمل های وزارت بهداشت و کار این موضوعات تاکید شده بود. در این موارد نیاز نیست شهرداری ضابط قضایی داشته باشد چون ضابط قضایی وجود دارد. ایمنی مسئولیت  همگانی است و اگر انگشت اتهام به سمت یک دستگاه باشد دو سال دیگر این اتفاق تکرار می شود.
او گفت:در یکی از طلایی ترین دوران مدیریتی شهرداری به سر می بریم.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 2047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =