پرداخت عوارض، هنوز به عنوان حقوق شهروندی تلقی نمی‌شود

شهر: برای نخستین بار به تمام معوقات عوارض کسب و پیشه ۱۰درصد بخشودگی خوش حسابی از سوی شهرداری تهران تعلق گرفته است، کارشناسان شهری معتقدند، این امر رخدادی بی‌سابقه در مدیریت شهری است، اما چرا هنوز پرداخت عوارض، یک ارزش تلقی نمی‌شود؟

 احمد یادگاری، معاون نوسازی اداره کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران، در گفتگو با خبرنگار شهر با اعتقاد به اینکه هنوز پرداخت عوارض به عنوان یک ارزش و حقوق شهروندی تلقی نمی‌شود، گفت: برخی از صنوف -از اعتراض به شورای شهر تهران گرفته تا حتی مراجعه به دیوان عدالت اداری- تلاش می‌کنند، تا عوارض خود را پرداخت نکنند.

او ادامه داد: مثلا وکلا و یا پزشکان خودشان را از پرداخت عوارض کسب و پیشه مستثنا می دانند در صورتی که این رقم، سهم این دسته گروه‌های شغلی در مدیریت و آبادانی شهر است.

یادگاری به افزایش هزینه های شهرداری در امسال اشاره کرد و توضیح داد: از آنجایی که در همه رخدادهای شهری، شهرداری آماده ارائه خدمات است، در موضوع ویروس کرونا هم در اواخر سال گذشته تا امروز بیش از گذشته حضور داشته است. از طرف دیگر شهرداری تهران هم مانند همه نهادها با کاهش درآمد مواجه شده، اما با توجه به شرایط حاضر به دنبال تامین درآمد و دریافت عوارض از شهروندان نرفته است.

تغییرات مهم در میزان بخشودگی عوارض

یادگاری با اشاره به مصوبه بسته محرک اقتصادی و مهلت پرداخت عوارض کسب و پیشه تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۹، این اقدام را در شهرداری تهران بی سابقه عنوان کرد و گفت: برای نخستین بار به تمام معوقات عوارض کسب و پیشه ۱۰ درصد بخشودگی تعلق گرفت، مثلاً اگر در سال ۱۳۸۰ صاحب کسب و کاری، بابت عوارض کسب و پیشه، ۱۰ هزار تومان بدهکار باشد، امروز با تورم موجود، همان ۱۰ هزار تومان سال ۱۳۸۰ را بدون جریمه و با ۱۰ درصد بخشودگی در اصل مبلغ پرداخت می کند.

 او با بیان اینکه تسهیلات تشویقی ارائه شده تا پایان امرداد ماه است، اضافه کرد: برای عوارض کسب و پیشه سال جاری ۱۸ درصد جایزه خوش حسابی در نظر گرفته شده که تا پیش از این، میزان جایزه خوش حسابی ۱۰ درصد بود.

 بر اساس گفته‌های یادگاری؛ بهای خدمات مدیریت پسماند هم که ماهانه ۱.۵ درصد تشویقی داشت؛ هم‌اکنون و با مصوبه شورای شهر تهران تغییر کرده است، در واقع شهروندانی که تا ۳۱ مرداد بهای خدمات مدیریت پسماند ملک خود را پرداخت کنند،  به ازای ماه های باقی مانده سال سه درصد جایزه خوش حسابی می گیرند، یعنی اگر شهروندی درخردادماه اقدام به پرداخت کرده، مشمول ۳۰ درصد تسهیلات و جایزه خوش حسابی شده است، در صورت پرداخت تا پایان تیرماه ۲۷ درصد و در مرداد ۲۴ درصد تسهیلات تشویقی می گیرد. این بخش شامل بهای خدمات همه املاک (واحدهای) مسکونی و غیرمسکونی است.

این مقام مسئول همچنین گفت: درصورتیکه لایحه درآمدهای پایدار تایید شود، ۹ درصد جریمه دیرکرد عوارض شهری به ۲۴ درصدافزایش پیدا خواهد کرد و ضروری است تا در فرصت پیش آمده، شهروندان نسبت به پرداخت تمامی عوارض و بهای خدمات ملک خود اقدام کنند و از این تسهیلات ویژه بهره‌مند شوند.

 عوارض شهروندان در محله شان هزینه می شود

 معاون نوسازی اداره کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران، معتقد است: هر چقدر مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض بیشتر باشد، شهرفروشی کمتری در شهر انجام می شود، از طرف دیگر همه عوارضی که به شهرداری پرداخت می‌شود، شهرداری آن را به خود شهروندان در قالب خدمات بازمی‌گرداند بنابراین شهروندان نقش بسیار مهمی در اداره شهر و پروژه ها می توانند داشته باشند. با این حال مودیان باید بدانند عوارضی که پرداخت می‌کنند در کجا هزینه میشود، برای این کار هم، سامانه شفافیت به آدرس shafaf.tehran.ir که ریز درآمد و هزینه شهرداری تهران در آن منتشرشده در دسترس همه شهروندان است و مقرر شده با کمک، دفاتر تسهیلگری در سطح محلات هم در این زمینه آگاهی‌رسانی کنند.

 به گفته او؛ قرار است برخی پروژه ها در سطح محلات به طور مستقیم با پرداخت عوارض ارتباط داشته باشد، یعنی دفاتر تسهیلگری ارتباط بیشتری با شهروندان داشته باشند و بعد از این که آن محل در پرداخت عوارض رشد داشت یکسری پروژه‌ها زودتر در آن محل انجام شود.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 2052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =