ساعات کاری شناور شود

شهر: برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوسرانی در ساعات اوج، پیشنهادی مبنی بر شناور شدن ساعات تعدادی از مشاغل به ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ارائه شده است.

به گزارش شهر، یکشنبه ۱۵ تیرماه، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این بازدید با تعدادی از مدیر ایستگاه‌های مرکزی مترو درباره چگونگی اجرای طرح الزام مسافران به استفاده از ماسک پرس و جو کرد.

هاشمی در حاشیه بازدید خود، در گفتگو با شهر، درباره وضعیت استفاده از ماسک میان مسافران، بیان کرد: از اسفند تا امروز، نیروهای شهرداری در مترو و اتوبوسرانی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تلاش کرده‌اند. پس از تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مبنی بر استفاده اجباری از ماسک در سیستم حمل و نقل عمومی، سختگیری‌ها در مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی بیشتر شد و این درحالی است که با انجام اقدامات فرهنگی و همکاری با دستگاه‌های اجرایی و نیروی انتظامی، درصد استفاده کنندگان از ماسک افزایش پیدا کرده است.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ ناوگان مترو و اتوبوسرانی برای انجام رعایت فاصله گذاری هوشمند حداقل نیاز به دو برابر ظرفیت ناوگان فعلی دارد چرا که شهروندان علاوه بر ماسک باید فاصله اجتماعی را هم رعایت کنند. انجام فاصله گذاری در تعدادی از اتوبوس‌های تک کابین به خوبی انجام می‌شود اما در مترو و خطوط اتوبوسرانی تندرو در ساعات اوج رعایت نمی‌شود.

او با بیان اینکه برای حل این مشکل چندین راهکار توسط شهرداری تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده، توضیح داد: یکی از این راهکارها پیشنهاد شناور شدن ساعات تعدادی از مشاغل است که در شورای ترافیک نیز مطرح شده است. تصمیمات ارائه شده به ستاد ملی مقابله با کرونا باید در کنار تصمیمات فعلی قرار گیرد تا انجام آن‌ها درکار هم وضعیت را بهبود دهد.

۹۸ درصد مسافران مترو از ماسک استفاده می‌کنند

او در ادامه افزود: طی بازدید سرزده‌ از چهار ایستگاه مترو، مشاهده شد که بیش از ۹۸ درصد مسافران از ماسک استفاده می‌کنند. وضعیت در اتوبوسرانی نیز به همین صورت است و شاید یک الی دو درصد با آمار مترو متفاوت باشد. نیروهای مستقر در ورودی مترو و اتوبوسرانی با احترام به مسافرانی که بدون ماسک وارد ایستگاه می‌شوند تذکر می‌دهند و در صورت نداشتن ماسک او را به محل غرفه فروش ماسک راهنمایی می‌کنند.

به گفته هاشمی؛ شرایط فروش ماسک در اتوبوسرانی و مترو به خوبی مدیریت شده و در هر ایستگاه حداقل دو غرفه برای عرضه ماسک به شهروندان وجود دارد.

معاون شهردار تهران درباره وضعیت تاکسیرانی، توضیح داد: تاکسیرانان تذکرات کافی را به مسافران درباره الزام استفاده از ماسک می‌دهند و به جای چهار مسافر، سه مسافر سوار خودرو می‌کنند.

او با بیان اینکه در این شرایط سخت همه باید با یکدیگر همکاری کنند، گفت: مواد ضدعفونی کننده به راهبران قطار، کارکنان مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی تحویل داده می‌شود. ضدعفونی روزانه واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. حوزه تاکسیرانی نسبت به وضعیت فعلی مترو و اتوبوسرانی عقب‌تر است اما تلاش می‌شود تا وضعیت در این حوزه هم مشابه مترو شود.

تذکر به تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی اتوبوسرانی

هاشمی با تأکید براینکه بخش خصوصی اتوبوسرانی نیز باید در این زمینه همکاری کند، افزود: ضمن اینکه به تعدادی از شرکت‌های خصوصی تذکر داده  و ابلاغیه‌ای جهت انجام هماهنگی‌های لازم برای آن‌ها ارسال شده است. مدیران مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی ضمن بازدیدهای روزانه تلاش خواهند کرد تا از شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا در شهر جلوگیری شود. اما نکته مهم دراین‌باره، کمک و یاری شهروندان برای ریشه کن کردن این بیماری فراگیر است.

او با اشاره به افزایش تقاضای سفر در حوزه‌های مختلف حمل و نقل شهری، گفت: تقاضای سفر دست معاونت حمل و نقل نیست چرا که این معاونت مجری ارائه خدمات است. بنابراین در حوزه خدمات‌رسانی باید وظیفه خود را به صورت شبانه روزی انجام دهد. شهروندان نیز باید در این شرایط تقاضای سفر خود را کاهش دهند و تنها به انجام سفرهای ضروری در مرکز شهر بپردازند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی، تصمیم گیری آنی نیست، یادآور شد: با بازگشایی تمامی مشاغل، روزانه حجم بالایی از سفرهای درون شهری در شهر تهران انجام می‌شود. بنابراین برای ترددها به حمل و نقل عمومی نیاز است.

افزایش ۳۰ درصدی سفرهای غیرضروری با لغو طرح ترافیک

معاون شهرداری با تأکید براینکه هیچ چیزی مهمتر از سلامتی مردم نیست، افزود: اگر شهرداری مجبور باشد که برای حفظ سلامتی شهروندان طرح ترافیک را لغو کند، این اقدام را انجام خواهد داد. اما با لغو طرح مشکلاتی اعم از تراکم خودروها در مرکز شهر و بازارها و پاساژها، افزایش آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال، افزایش سفرهای غیرضروری در مرکز شهر و ...ایجاد می‌شود. با لغو طرح ترافیک حدود ۳۰ درصد سفر غیرضروری به ترافیک شهر افزوده خواهد شد. اگر تقاضای سفر کنترل نشود با لغو طرح ترافیک هم نمی‌توان فاصله گذاری را انجام داد و ازدحام شهروندان را در سطح معابر کنترل کرد.

او با تأکید براینکه شهرداری تهران تابع تصمیم گیری‌های ستاد ملی مقابله با کرونا است، گفت: جمع بندی که تاکنون انجام شده درباره استمرار این شرایط با تشدید اقدامات است. همچنین گزارشات شهرداری تهران به صورت هفتگی و روزانه به وزارت کشور و شورای ترافیک ارسال می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که بعد از اجرای طرح ترافیک چند درصد به آمار مسافران مترو و اتوبوسرانی افزوده شده، گفت: باتوجه به آمار موجود و بازگشایی تمامی مراکز و مشاغل، پیش بینی شهرداری تهران برای افزایش آمار مسافران ناوگان مترو و اتوبوسرانی ۵ تا ۱۰ درصد بوده است که همین اتفاق افتاده و این موضوع نیز با الزام استفاده از ماسک برطرف شده است.

سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به همراه محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه و علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران امروز از تعدادی پایانه‌های مرکزی تاکسیرانی، اتوبوسرانی و همچنین ایستگاه‌های مترو بازدید سرزده به عمل آوردند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 2075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =