مدیریت پسماند به مردم واگذار می شود

"کاپ یا کاهش پسماند" عنوان طرحی است که از ۲۴ خرداد ماه در منطقه ۲۱ رسما آغاز شده است. طرحی که از طرف شهرداری تهران در ۴ منطقه به عنوان پایلوت کلید خورده است. منطقه ۲۱ اما در میان مناطق پایلوت، پیشگام در اجرا و داوطلب در انجام آن است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی منطقه ۲۱، برای اطلاع از چند و چون این طرح با رحمانی شهردار منطقه ۲۱ گفت و گو و درباره تفاوت کاپ با طرح تفکیک از مبدا پرسیدیم. او در این باره گفت: در طرح تفکیک از مبدا شهروندان هر زمان که علاقمند بودند پسماندها را به مخازنی که ابتدای کوچه ها تعبیه شده است منتقل و شهرداری موظف بود حتی تا روزی ۳ بار برای جمع آوری، شستشوی مخزن و جایگزینی مخازن نو به جای کهنه اقدام کند که این کار هزینه های هنگفتی را تحمیل می کرد در نتیجه تصمیم گرفته شد مدیریت پسماند به خانواده ها واگذار شود.

 در طرح کاپ مخازنی که تحویل داده می شود وارد منازل شده  و اجرای اصولی فرآیند تولید، ذخیره سازی و جمع آوری زباله را شهروندان خود برعهده می گیرند و اگر مخازن به هر دلیلی مفقود یا شکسته شود خود شهروندان باید آن را تهیه و جایگزین کنند.

کاپ با آموزش چهره به چهره ۳ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت شهرک شهرداری آغاز شده است. این شهرک ۴۹ بلوک و هر بلوک ۱۶ واحد دارد. بلوک ها به ۲ نیم بلوک ۸ واحدی تقسیم می شود که ۲ ورودی دارد. ۱۹۶ مخزن ۲۴۰ لیتری که ۹۸ مخزن آبی رنگ ویژه پسماند خشک و ۹۸ مخزن مشکی مخصوص پسماند تر به مجتمع ها داده شده است.

او افزود: در طرح کاپ تمام مخازن ۱۱۰۰ لیتری زباله خیابان ها و کوچه ها جمع آوری می شود. با آموزش آبگیری زباله ها دیگر چندان آبی در پسماندها باقی نمی ماند که شیرابه شود و در حفظ محیط زیست تاثیر قابل توجهی دارد.

 شهردار منطقه ۲۱ با بیان اینکه کاهش پسماند و حفظ محیط زیست هدف اصلی این طرح است، مشارکت مردم در این طرح را بسیار مهم دانست و افزود: در این طرح از ابزارهای تشویقی و تنبیهی استفاده و از شهروندان نمونه تقدیر می شود که تا پایان سال این طرح در همه محله های منطقه اجرا خواهد شد.

همچنین؛ در طرح کاپ، پسماند تر یک روز در میان و پسماند خشک یک شنبه ها و چهارشنبه ها توسط مسئول یا سرایدار مجتمع جمع آوری می شود.

۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 2178

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =