عمارت «صادق» احیا خواهد شد

شهر: احیا و بازسازی خانه معروف به خانه «صادق» در محله فردوسی پس از سبک سازی و خروج نخاله ها تا دو ماه آینده توسط بخش خصوصی آغاز می شود. مرمت این خانه با حفظ ارزشهای تاریخی و معماری و به منظور تبدیل این عمارت به مجموعه ای متشکل از کافه، رستوران و هتل صورت خواهد گرفت.

به گزارش شهر، پس از واگذاری خانه تاریخی «صادق» به بخش خصوصی در قالب مزایده در آخرین روزهای سال ۱۳۹۸، مالک آن با تسهیلگری های انجام شده توسط شهرداری و حفظ بافت تاریخی آن، تصمیم به احیا و بازسازی و تبدیل این خانه به مجموعه ای متشکل از کافه، رستوران و هتل گرفت. به گفته محمد احمدی، دبیر شورایاری محله فردوسی در حال حاضر برخی اقدامات از جمله سبک سازی و خروج نخاله ها از محدوده این مجموعه در حال انجام است و تا یک الی دو ماه آینده احیا و بازسازی آن آغاز می شود.

محمدجواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ضمن بازدید از این عمارت، درباره لزوم حفظ و احیای بناهایی مانند خانه صادق که دارای ارزش تاریخی و معماری هستند، به شهر گفت: در منطقه تاریخی ۱۲ که قلب طهران قدیم است، تلاش می شود که بر اساس سیاست های حمایتی که شورای شهر تهران و مدیریت شهری در این دوره پی گرفتند، بناهای تاریخی و ارزشمند با حمایت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و جوانهای علاقمند به میراث و ارزشهای تاریخی، حفظ و از فروپاشی نجات پیدا کنند.

این عضو شورا درباره نقش مدیریت شهری در احیای این فضاها، عنوان کرد: بسیاری از بنیادها و نهادها از منظر فرهنگی به این موضوع نگاه نمی کنند و بیشتر از بعد مالی به آنها توجه می کنند بر همین اساس مدیریت شهری تلاش کرده که از تخریب آن ها جلوگیری و نهادها را تشویق کند تا این بناها به افراد علاقمند به این حوزه واگذار شود و فضای بازسازی، مرمت و بهره برداری از این بناها را برای این افراد فراهم کند.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ نیز در این باره به خبرنگار شهر می گوید: یک عزم عمومی به ویژه در نسل جوان  برای بازیابی هویت خود در شهر ایجاد شده که بر اساس همین رویکرد مرمت خانه صادق از خانه های تاریخی منطقه بزودی آغاز خواهد شد. این اقدامات درباره خانه های ارزشمند توسط یکی از اضلاع مالکان، بخش خصوصی، شهرداری و یا مجموعه های دولتی و نیمه دولتی انجام می شود.

سعادتی با بیان اینکه احیا و بهره برداری این مکان ها باید در راستای یک حرکت مردمی غیردولتی باشد، ادامه داد: این اتفاقات نیازمند ذوق و عشقی است که با چارچوب خشک اداری و قانونی و تشکیلاتی به پیش نمی رود. شهرداری اما تلاش می کند علاقمندان به حوزه فرهنگ و هنر را تشویق و ترغیب به حرکت در این مسیر کند.

صادق کیست؟

مالک این خانه،علی اکبر صادق، معمار، متولد سال ۱۲۸۷، پس از تحصیلات مقدماتی در سال ۱۳۰۹ عازم اروپا  و وارد دانشگاه کان (بلژیک) در رشتۀ مهندسی شد. او پس از مدتی در مسابقۀ ورودی آکادمی هنرهای زیبای شهر بروکسل موفقیت حاصل کرده و در عرض چهار سال تحصیل موفق به اتمام و دریافت مدال «وبری» شد و پس از یک سال کارآموزی عملی در سال ۱۳۱ به ایران مراجعت کرد.

خانه «صادق» در خیابان فردوسی، خیابان صادق، پلاک‌های ۸ و ۱۰، در زمینی به متراژ دوهزار و ۲۲۶ متر قرار دارد که دارای سه بنای ۲۲۰ متری و سه بنای ۱۳۵ متری است و  در سال ۱۳۱۷ ساخته شد.

او طراح محله چهارصد دستگاه در خیابان پیروزی تهران و همکار در پروژه‌هایی مانند ساخت آرامگاه سعدی، شعبه مرکزی ساختمان بانک مسکن در خیابان فردوسی و ساختمان الحاقی شرکت ارتباطات زیر ساخت در ابتدای خیابان ناصرخسرو است، حتی گفته می‌شود بیشتر کارهای او با همکاری محسن فروغی و با کاربری ساختمان‌های دولتی بوده است. او در سال ۱۳۶۶ و در ۷۹ سالگی درگذشت.

خبرنگار: علی سی پی

عکسها: محسن دانک

۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 2195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =