آموزش مسائل زیست محیطی به شهروندان در سرای محلات

شهر: پیوستن شهردار تهران به پویش «نه به پلاستیک» با خرید سبز از فروشگاه شهروند، توزیع کیسه های پارچه ای در مجموعه های شهروند و آموزش شهروندان برای جایگزینی استفاده از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی از مهمترین محورهای برنامه های شهرداری تهران در هفته بدون پلاستیک است.

شینا انصاری مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در حاشیه مراسم خرید شهردار تهران از فروشگاه شهروند به مناسبت هفته بدون پلاستیک در گفتگو با خبرنگار شهر، گفت: در هفته بدون پلاستیک به سر می بریم که در آن سعی شده برنامه های مختلفی برای آگاهی رسانی درباره مضرات کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف بر محیط زیست اجرا شود.

او افزود: استفاده از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف به دلیل ماندگاری بالا در طبیعت آثار مخرب و مضراتی برای محیط زیست دارد. علاوه بر این این مواد تبدیل به ریز پلاستیک‌هایی می‌شوند که وارد منابع آب و زنجیره غذایی می‌شوند.

بر همین اساس یکی از چالش های محیط زیستی امروز جهان بحث پلاستیک ها است.

انصاری با تاکید بر اینکه هدف از برنامه های هفته بدون پلاستیک آگاهی رسانی است، ادامه داد: در این هفته برنامه های مختلفی طراحی شده که یکی از این برنامه ها این هست که شهردار تهران به عنوان عالی ترین مقام مدیریت شهری، به پویش «نه به پلاستیک» پیوست و در یک خرید سبز ، به جای کیسه های پلاستیکی از کیسه های پارچه ای که با محیط زیست سازگار هستند، استفاده کرد.

مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران اضافه کرد: توزیع کیسه های پلاستیکی در فروشگاه‌های شهروند از دیگر برنامه های این هفته است. به مناسبت هفته بدون پلاستیک تعداد بالایی کیسه‌های پارچه‌ای به صورت رایگان در فروشگاه‌های شهروند توزیع شد.

او در توضیح اینکه چرا تفاوت قیمت کیسه های پارچه ای و پلاستیکی قابل چشم پوشی است، عنوان کرد: کیسه های پارچه ای را می توان چند بار استفاده کرد و علاوه بر این دوام بیشتری نیز دارند. مواد پلاستیکی باعث آلودگی آب و خاک می‌شوند و آلودگی‌های پلاستیکی یکی از علل بیماری‌های مختلفی است که در جامعه وجود دارد.

انصاری افزود: کیسه‌های پارچه‌ای را در فروشگاه ها و شرکت های تابعه شهرداری توزیع خواهیم کرد . همچنین در نظر است که در فروشگاههای تابعه شهرداری لاین خرید سبز راه اندازی شود که این فرایند صف ندارد و افرادی که از این لاین خرید کنند از امتیاز ویژه‌ای برای تخفیف در کارت باشگاه مشتریان برخوردار خواهند شد تا شهروندان از این طریق، تشویق به رعایت مسائل زیست‌محیطی شوند.

او در ادامه‌ با بیان اینکه شهرداری تهران در این زمینه پیش قدم است، گفت: بر همین اساس امسال روز بدون پلاستیک به یک هفته گسترش داده شد. البته اتخاذ سیاست‌های کلان در این باره نیاز به سیاستگذاری در سطح دولت و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست دارد.

او درباره دیگر اقدامات شهرداری نیز افزود: در کانون های محیط زیست مناطق ۲۲ گانه در سراهای محلات نیز این مساله به شهروندان آموزش داده می شود تا به سمت استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی سوق داده شوند.

۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 2223

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =