۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 2288
هزینه کفن و دفن در بهشت زهرای تهران چقدر است

شهر: بر اساس اعداد و ارقامی که شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۷ درباره بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا (س) تصویب کرده است، کفن و دفن چیزی در بهشت زهرا (س) چیزی در حدود پنج میلیون تومان هزینه دارد.

 به گزارش خبرنگار شهر، مردن هم مثل به دنیا آمدن و زندگی کردن خرج دارد، از کفن تا دفن گرچه فاصله‌ای کمتر از یک ساعت است اما در این فاصله مراحلی وجود دارد که هر کدام قیمت خود را دارد. درباره بهشت زهرا (س) و قیمت مردن، از واقعیت تا شایعه حرف‌های زیادی زده می‌شود از قبرهای چند صد میلیونی و حتی میلیاردی تا آمبولانس‌های لاکچری حمل متوفی. اما اگر همه رخدادها و مراحل کفن و دفن برای یک انسانی عادی که در زمان زندگی جزو دهک‌های متوسط جامعه محسوب می‌شد را در نظر بگیریم، رفتن به خانه ابدی چقدر خرج می‌بردارد؟

بر اساس اعداد و ارقامی که شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۷ درباره بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا (س) تصویب کرد، کفن و دفن یک متوفی چیزی در حدود پنج میلیون تومان هزینه دارد.
در سال‌های اخیر سازمان بهشت زهرا (س) روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر را برای تدفین پذیرش می‌کند و سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر از متوفیان در بهشت زهرا پذیرفته می‌شوند که از این تعداد ۳۵ هزار نفر در این سازمان ثبت می‌شوند و ۲۲ هزار نفر هم از سیستم قبر رایگان بهشت زهرا (س) استفاده می‌کنند. 
بر اساس مصوبه شورای شهر تهران در تیر ۱۳۹۷،  هر خدماتی که سازمان بهشت زهرا (س) ارایه می‌کند تعرفه خاص خود را دارد، مثلا  هزینه کاور بسته بندی متوفی ۲۰ هزار تومان و ترمه ۴۰ هزار تومان، هزینه هر روز نگهداری متوفی در سردخانه ۲۰ هزار تومان و نصب بلندگو، اکو  و مداحی سر مزار برای تدفین و مراسم چهلم و سالگرد در مجموع  ۱۸۰ هزار تومان است. 

بخش مهم هزینه ها برای بازماندگان متوفی، هزینه های مربوط به انتخاب قطعه و قبر است، بهشت زهرا (س) از ابتدای تأسیس تاکنون یک طبقه قبر رایگان در قطعات جاری (روز دفن) در اختیار هر شهروند تهرانی قرار می دهد و شهروندان در صورت تمایل با پرداخت تعرفه ای مشخص طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران طبقات دو و سه را نیز می توانند خریداری کنند.
برخی شهروندان هم درخواست احیای قبور ۳۰ ساله را در قطعات مختلف دارند که بعد از طی مراحل اداری بهشت زهرا( س) قبر ۳۰ ساله را احیا و سه طبقه قبر به شهروندان تحویل می دهد.

جدول  قیمت برخی از خدمات سازمان بهشت زهرا (س) بر اساس مصوبه تیرماه ۱۳۹۷ شورای شهر تهران

ردیف خدمات هزینه (ریال)
۱ حمل اجساد از مراکز سطح شهر تهران به پزشک قانونی ۲،۰۰۰،۰۰۰
۲ آمبولانس خصوصی تک نفره ۲،۸۰۰،۰۰۰
۳ آمبولانس عمومی ۴ نفره ۱،۸۰۰،۰۰۰
۴ آمبولانس قطع عضو ۷۵۰،۰۰۰
۵ خدمات تغسیل بزرگسال ۷۵۰،۰۰۰
۶ خدمات تدفین بزرگسال ۷۵۰،۰۰۰
۷ بسته بندی متوفی بزرگسال برای شهر تهران به همراه تابوت ۱،۵۰۰،۰۰۰
۸ بسته بندی متوفی به فرودگاه (بزرگسال) ۲،۵۰۰،۰۰۰
۹ هزینه افزایش هر طبقه قبر در قبور سی ساله ۵۰،۰۰۰،۰۰۰
۱۰ هزینه افزایش هر طبقه قبر در قبور خالی فازهای ۱و۲ ۵۰،۰۰۰،۰۰۰
۱۱ خدمات نگهداری سالیانه آرامگاه در بهشت زهرا ۶،۵۰۰،۰۰۰
۱۲ هزینه سنگ قبر ۱،۰۰۰،۰۰۰
۱۳ خدمات آماده­ سازی قبر ۵۰۰،۰۰۰
۱۴ نصب سنگ قبر ۵۰۰،۰۰۰

این تعرفه‌ها هم اکنون از سوی مسئولان سازمان بهشت زهرا (س) رسمی و نحوه واگذاری قبور به متقاضیان در سازمان بهشت زهرا(س)، کاملا مطابق با نرخ مصوب در شورای شهر تهران صورت می‌گیرد و خرید و فروش‌های خارج از تعرفه‌های مصوب که بعضا اخبار آن منتشر می‌شود، انجام نمیشود. 

مسئولان سازمان بهشت زهرا (س) نه قیمت‌های نجومی و نه خرید و فروش قبر در بهشت زهرا (س) را تایید نمی‌کنند، سعید خال مدیرعامل این سازمان بارها اعلام کرده که «ادعای وجود قبرهای نجومی واقعیت ندارد و گرانترین قبری که در طول تاریخ ۴۷ ساله بهشت زهرا فروخته شده ۱۶ میلیون تومان بوده آن هم در قطعات ۱ تا ۱۱۰ بوده که قدمت آنها بیش از  ۳۰ سال است. همچنین در فاز دوم بهشت زهرا(س) حداکثر قیمت قبور ۹ میلیون تومان و در فاز سوم و قبور روز قیمت هر طبقه ۷۵۰ هزار تومان است.»

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 2288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =