قوانین قدیمی، عامل بسیاری از مشکلات امروز شهرداری است

شهر: رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه برخی از مشکلات امروز شهرداری تهران ناشی از قدیمی بودن قوانین این سازمان است بیان کرد: قدیمی بودن قوانین یک نقص جدی و یک بستر اشکال و ایراد برای فعالیت شهرداری است که باید با کمک مجلس شورای اسلامی حل شود.

به گزارش شهر، حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور، در جریان بازدید از شهرداری تهران در جلسه شورای معاونین، روسای سازمان‌های تابعه و شهرداران مناطق تهران که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بیان کرد: نظارت امری بدیهی اما ضروری و اجتناب‌ناپذیر در کنار قانون، برنامه و مجریان مجرب است. اگر مجموعه‌ای بهترین قوانین را داشته باشد اما نظارت وجود نداشته باشد یا ضعیف باشد، یا بهترین مجریان را داشته باشد اما نظارت کارآمد نداشته باشد، آن مجموعه به اهداف خود دست پیدا نمی‌کند. به همین جهت در تمام قوا و تمام سطوح مدیریتی وظیفه نظارتی پیش‌بینی شده است از همین رو هم دستگاه های نظارتی درون دستگاه ها وجود دارد و علاوه بر آن دستگاه هایی هم خارج از سازمان های اداری مانند دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور پیش بینی شده است اما باید توجه داشت که نظارت به معنای مچ‌گیری نیست.

او افزود: در دل نظارت امر پیشگیری و اصلاح مستتر است، از همین رو یکی از رویکردها در سازمان بازرسی رویکرد پیشگیرانه به منظور اصلاح امور است و در راستای آن حتما باید بسترها، زمینه ها و فرآیندهایی که موجب ایراد و انحراف دستگاه می شود شناسایی شده و نسبت به رفع آن اقدام شود. یکی از این بسترها قوانین و مقررات است. بخشی از قوانین شهرداری برای سال 1334 است و بخشی دیگر برای دهه 1350، که با اقتضائات سال 1399 تفاوت دارد، و باید توجه کرد که در این فاصله زمانی چه تحولات و نیازهایی نسبت به شهرداری ایجاد شده است. قدیمی بودن قوانین یک نقص جدی و یک بستر اشکال و ایراد برای فعالیت شهرداری است که در جریان تعامل با مجلس این موضوع باید پیگیری شود.

خسارت جانی حوادث قابل جبران نیست

درویشیان گفت: بسترهای تخلف و سوء جریان به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی ساختاری بوده که شامل قوانین، مقررات و فرآیندهاست و یک بخش هم رفتاری است یعنی گاهی قانون خوب وجود دارد، بستر هم مناسب است اما مجری بی توجه است در چنین شرایطی اجرای بعضی مقررات به دلیل همراه نبودن حسن اجرا دچار مشکل می شود. بعضی از خسارت های امروز به دلیل ترک فعل رخ می‌دهد. گاهی این ترک فعل مربوط به یک دستگاه بوده گاهی مربوط به تعداد وسیعی از دستگاه هاست، مثل معضل  آلودگی هوا که دستگاه‌های مختلفی درآن دخیل هستند. از سوی دیگر نمونه اخیری که قوه قضائیه به سازمان بازرسی اجازه داده درباره اماکنی است که به دلیل انجام ندادن مسئولیت دستگاه ها به موقع اقدامات ایمنی در آن‌ها صورت نگرفته است، باید افراد و سازمان‌هایی که مسئولیت خود را در این زمینه  در زمان مناسب انجام ندادند مورد سوال قرار گیرند تا این آسیب ها برطرف شود که هر روز شاهد یک آتش سوزی چه در جنگل ها و چه در اماکن درمانی نباشیم و هر روز یک حادثه پلاسکوی جدید رخ ندهد هرکدام از این حوادث خسارت جانی غیرقابل جبرانی دارد، خسارت مالی قابل جبران است اما خسارت جانی را چه کسی می تواند جبران کند؟

رییس سازمان بازرسی کشور درباره رویکرد حمایتی این سازمان از مدیران پاکدست گفت: باید از مدیران قانون‌مند در مقابل افرادی که نمی خواهند مسئولیت قانونی دستگاه به خوبی انجام شود حمایت کنیم. ما معتقدیم نیروی انسانی کشور سرمایه های ملی کشور هستند و باید از آن‌ها صیانت کرد یکی از راه های صیانت،  ارائه هشدارهای لازم و پیشگیری و تذکر است که کسی در مسیر فساد  و خلاف قرار نگیرد اما اگر با وجود هشدارها کسی مرتکب فساد شد باید حتما با آن برخورد شود.

مشکل درآمدهای ناپایدار شهرداری باید برای همیشه حل شود

رییس سازمان بازرسی کشور درباره معضل درآمدهای ناپایدار شهرداری گفت: نکته بعدی بحث مشکل درآمدهای شهرداری و ناپایداری درآمدهاست که سبب  تخلف می شود. این موضوع باید یک بار برای همیشه حل شود در غیر این صورت، این روند جز خسارت به محیط زیست و فرهنگ و سایر بخش ها چیزی ندارد. درآمدهای ناپایدار در سال‌های اخیر سبب شده تراکم‌فروشی‌ها و سایر موضوعات این چنینی ایجاد شود اما اگر یک زلزله در تهران رخ دهد، با این ساخت و سازها، تراکم جمعیت و عدم دسترسی ها، در زمان حوادث دستگاه های خدمت رسان از جمله آتش نشانی چگونه می خواهند عواقب آن را بازسازی کنند؟ درآمدهای شهرداری باید اصلاح شود آن زمان که تصمیم گرفته شد شهرداری به تنهایی درآمد کسب کند از تصمیمات اشتباه بود که پیش از پیش‌بینی درآمد پایدار گرفته شد و امروز به عامل تخلفات تبدیل شده است.

درویشیان بیان کرد: از سوی دیگر سازمان بازرسی این آمادگی را دارد که انباشت مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی که بیش از 40 هزار میلیارد تومان است را پیگیری کند اما بخش حقوقی شهرداری باید در این زمینه فعال تر باشد و اگر دستگاهی در پرداخت مطالبات شهرداری کوتاهی می‌کند ما آماده پیگیری هستیم همچنین در انباشت بدهی های شهرداری که رقم قابل توجهی است، اقدامات خوبی انجام شده اما بحث حقوقی شهرداری باید تقویت شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره هوشمندسازی شهرداری تهران افزود: با توجه به گستردگی فعالیت ها ضرورت هوشمندسازی تمام فعالیت های شهرداری وجود دارد چرا که از این طریق جلوی خلاف و فساد گرفته می‌شود و هم نظارت و کنترل بهتر انجام می‌شود.

درویشیان گفت: نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد، بدنه متراکم و غیرکارآمد شهرداری ها نه فقط شهرداری تهران بلکه در کل کشور است. تعدادی از دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی از یک حجم غیرضروری از نیروی انسانی برخوردارند که نباید جذب می‌شدند و این یکی از ضعف های موجود است.

۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 2323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =