وزارت بهداشت به آمار تلفات ناشی از آلودگی هوا نیز توجه کند

شهر: لغو طرح ترافیک از ابتدای سال تا ۱۷ خرداد سبب شده تا آلودگی هوا در پایتخت افزایش یابد. این درحالی است که به گفته یک کارشناس محیط زیست، وضعیت آلودگی هوا در نیمه دوم سال به علت پدیده وارونگی هوا و در صورت لغو مجدد طرح ترافیک، بدتر خواهد شد.

محمد درویش، کارشناس و فعال محیط زیست در گفتگو با شهر، ضمن اعلام مخالفت با لغو طرح ترافیک، بیان کرد: لغو طرح ترافیک در سه ماه سبب شد تا وضعیت آلودگی هوا خوب نباشد و در فصل پاییز نیز بدتر شود. نمی‌توان با این ایده که چون شیوع ویروس کرونا افزایش یافته، تمامی شهروندان را به استفاده از خودروی شخصی سوق داد. ابتدا باید مراکز جاذب سفر تعطیل شوند تا از بار سفرهای غیرضروری کاسته شود. سپس به سمت راه حل‌های جهانی رفت.

او در ادامه افزود: لازم است که وزارت بهداشت که مسئولیت ستاد ملی مقابله با کرونا را نیز برعهده دارد، به آمارهای مربوط به افزایش مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا نیز توجه کند. وزارت بهداشتی که نگران سلامت و جان مردم است تا از شیوع ویروس کرونا نمیرند باید نگران این هم باشد تا مردم از آلودگی هوا هم نمیرند.

درویش با بیان اینکه وسایل حمل و نقل عمومی مهم‌ترین کانون شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان اعلام شده‌اند، افزود: باید توجه داشت که شیوع ویروس کرونا تنها در ایران اتفاق نیفتاده است و سراسر جهان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. اتحادیه اروپا برای حل مشکل کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی و خودروی شخصی، مسیرهای ویژه دوچرخه سواری را با رعایت فاصله گذاری افزایش داده است.

این فعال محیط زیستی با تأکید براینکه مدیریت شهری می‌تواند این چالش را تبدیل به یک فرصت پایدار کند، گفت: باید محدودیت‌ها برای رانندگی افزایش پیدا کند و طول معابر برای خودروها کاهش یابد و به طول معابر دوچرخه و عابران پیاده افزوده شود. باید شهر برای دوچرخه‌ها ایمن شود. به مراتب هزینه تأمین دوچرخه از هزینه سرویس دهی به دیگر وسایل نقلیه کم‌تر است و شهروندان ایمن و سالم‌تر می‌توانند تردد کنند.

درویش با بیان اینکه تعلل در اجرای این اقدام صحیح نیست، یادآور شد: افزایش مسیرهای دوچرخه سواری در کشورهایی نظیر آلمان، نیوزیلند، انگلستان، امریکا، فرانسه، هلند، اتریش و ... انجام شده و در سراسرجهان از آن به عنوان راهکاری مناسب برای حل این چالش نام می‌برند.

این کارشناس محیط زیست تأکید کرد: لازم نیست که تنها دو گزینه تعطیلی حمل و نقل عمومی یا لغو طرح ترافیک روی میز قرار داده شود. می‌توان از یک گزینه سوم (افزایش مسیرهای دوچرخه سواری) برای حل این چالش استفاده کرد. باید برای دوچرخه سواران علاوه بر ایجاد تسهیلات، ایمنی نیز فراهم کرد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 2464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =