چند راهکار برای افزایش تاب‌آوری در برابر کرونا

روان درمانگر و روانشناس خانواده یکی از راه‌های افزایش آستانه تحمل ویروس کرونا و تاب‌آوری در مقابل تبعات ناشی از آن در میان خانواده ها را توجه به سلامت روان جامعه با افزایش حمایت و علاقه اجتماعی افراد عنوان کرد و گفت: با این روش می‌توان بحران کرونا را بخوبی پشت سر گذاشت.

به گزارش شهر ،مجدالدین مستعان روان درمانگر و روانشناس خانواده با بیان اینکه ویروس نوظهور کرونا در همین مدت کم جای خود را در میان انسان ها باز کرده و شیوه زندگی ها را تغییر داده، افزود: این بیماری با دو روی متفاوت ناخوشی از دست دادن عزیزان، وارد کردن آسیب های جدی جسمانی و روان شناختی، تحت تأثیر قراردادن شغل و درآمد و روی دیگر به خود آمدن انسان ها، آگاهی یافتن از ضعف بشر در مقابل یک بیماری، بالا بردن احتیاط در این امر، در کنار هم بودن، رسیدگی بیش از پیش به نظم، نظافت و رعایت نکات بهداشتی، شناخت اطرافیان و ...  ابعاد مختلفی از زندگی را در بر گرفته است.  

او ادامه داد: موضوعی که در موج دوم شیوع این بیماری به چشم می خورد، افت خلق، کلافگی و برهم ریختگی و در واقع خستگی ذهنی میان جامعه است که موجب شده موارد بهداشتی و پیشگیری از سوی افراد جامعه، همچون گذشته جدی گرفته نشود و با اهمیت کم یا بدون اهمیت تلقی شود.

این روانشناس حوزه خانواده، شاهد این ادعا را اعتراض کادر درمان خسته و فرسوده در کلیپ های منتشره در فضای مجازی، گزارش های رادیویی و تصویری دانست و افزود: در این میان شاید اولین نکته ای که به ذهن خطور کند، بی تفاوتی افراد جامعه نسبت به هم نوعان و حتی اطرافیان خود باشد. بدون تردید می توان گفت شاهد این هستیم که علاقه اجتماعی همچون گذشته نبوده و تحت تأثیر عوامل گوناگون کاهش پیدا کرده است.

چگونه علاقه اجتماعی را به روزرسانی کنیم؟

او در پاسخ به این پرسش چگونه علاقه اجتماعی را به روزرسانی کنیم، گفت: علاقه اجتماعی، موضوعی است که می تواند به عنوان یکی از معیارهای سلامت روان یک جامعه در نظر گرفته شود پس هر چه میزان حمایـت اجتمـاعی بیشتر، سطح سلامتی بیشتر و به تبع آن علاقه اجتماعی افزایش پیدا می کند، در این جامعه می توان انتظار داشت افراد نسبت به هم همدلی، دلسوزی و حمایت بیشتری داشته باشند و بی تفاوت نباشند.

مستعان با تاکید بر اینکه حمایت اجتماعی ابزاری برای مقابله با استرس است، افزود: حمایت اجتمـاعی میزان برخورداری از محبت، همراهی، مراقبت، احترام، توجه و کمک دریافت شده توسط فرد از سوی افراد یا گروه های دیگر نظیر اعضای خانواده، دوستان، و دیگران مهم تعریـف شده است. با این تعریف، حمایت اجتماعی یعنی ایجاد این احساس که شخص مـورد توجـه دیگران است و دیگران برای او ارزش قائلند و اینکه او به یک شبکه اجتماعی متعلق است.

توجه به سلامت روان جامعه راهکار مقابله کرونا

او با این تعاریف، یکی از راه های ارتقا آستانه تحمل ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن در میان خانواده ها را توجه به سلامت روان جامعه با افزایش حمایت و علاقه اجتماعی افراد دانست و گفت: با این روش می توان بحران را بخوبی پشت سر گذاشت.

این روانشناس تاکید کرد: در این برهه زمانی، وظیفه نهادهای دولتی و غیر دولتی جهت حمایت مادی و معنوی افراد و اقشار آسیب پذیر اجتماع دوچندان بوده و نیاز به تصمیمات جدی در این زمینه است تا از پیامدهای جبران ناپذیر بعدی جلوگیری شود.

مستعان، نقش سازمان هایی چون صدا وسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان، سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، سازمان بهزیستی، شهرداری ها و ... را در جهت آموزش های حیطه سلامت جسم و روان برجسته دانست و به ایرنا گفت: این دستگاه ها می توانند با ایجاد و نهادینه کردن سبک جدید زندگی در زمان شیوع بیماری، موجبات حفظ و ارتقای سلامت را فراهم آورده و با این حمایت، ضمن گسترش علاقه اجتماعی افراد جامعه، ارتباط دوسویه ای جهت حمایت های همه جانبه از سوی افراد جامعه نسبت به هم در حیطه حمایت های اجتماعی، پیشگیری، سلامتی و ... به وجود آورند.

۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
کد خبر: 2719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =