ساماندهی کن آغاز می شود

شهر: رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از بازدید از منطقه کن خبر داده و گفت: در جراین این بازدید ۵ تصمیم مهم برای این منطقه اخذ شد.

به گزارش شهر؛ محمد سالاری رییس کمیسیون؛ شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پست اینستاگرامی خود نوشت: امروز توفیق داشتم تا به دعوت نمایندگان اهالی کن و به همراه عبدالرضا گلپایگانی؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، کاوه حاجی علی اکبری؛ مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و فریدون حیدری؛ شهردار منطقه ۵ ، بازدیدی چند ساعته از محدوده خیابان سرآسیاب روستای کن، کوچه باغ های باغات انبوه کن و همچنین تنها پل ثبت شده میراثی، روی رودخانه کن داشته باشم.

 از اواسط دوره چهارم شورا و بخصوص در دوره پنجم پیگیری‌های زیادی با محوریت کمیسیون شهرسازی و معماری، شورای شهر، مدیران شهرداری، تعدادی از نمایندگان مردم تهران در مجلس و فرمانداری تهران برای ساماندهی و حل مشکلات این محدوده چند صد هکتاری آغاز کردیم و در این دوره موفق شدیم طرح تفصیلی جدید روستای کن و طرح موضعی باغات آن را مبتنی بر یک رویکرد کارشناسی و البته مشارکت جویانه با ذی‌نفعان و اهالی کن به سرانجام رسانده و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برسانیم.

طی دهه های گذشته به دلیل عدم توجه به صیانت از باغات انبوه کن و اراضی کشت اجباری، ‌صدها هکتار از این ظرفیت اکولوژیکی و میراث طبیعی به ارث رسیده از پیشینیان از بین رفت. ما در این دوره به منظور جلوگیری از تداوم روند تخریب باغات، طرح بازآفرینی، ساماندهی و صیانت از باغات کن را با عنوان طرح موضعی در مراجع ذیربط به تصویب رساندیم.

در همین راستا در ادامه بازدید، جلسه ای را در فضای باز جنب پل تاریخی رودخانه کن برگزار کردیم و در این جلسه مقرر شد:

۱- ظرف مدت یک هفته نسخه نهایی طرح تفصیلی و بازآفرینی روستای کن و شبکه معابر و شبکه های انتقال آب های سطحی آن بررسی نهایی شده و به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ جهت تصویب و ابلاغ نهایی، ارجاع شود.
۲- سازمان اجرایی ویژه عملیاتی کردن طرح موضعی باغات کن به ‌موجب تکلیف شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و نیز در راستای اجرای مفاد سند برنامه و بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است در مدت زمان حداکثر یک ماه (آن هم توسط یکی از سازمان ‌های موجود شهرداری ) تشکیل گردیده و فعالیت خود را رسما آغاز کند.
۳- هر چه سریعتر بازآفرینی و ساماندهی محدوده باغات کن شامل بهسازی و بازآفرینی کوچه باغ ها،‌ نهرها و جوی های طبیعی موجود انتقال آب، روشنایی عرصه های عمومی و معابر و همچنین ساماندهی و خارج کردن مشاغل نامتجانس از این محدوده با توجه به تصویب منبع ۸۰ میلیارد تومانی بودجه در سال ۹۹ (با پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری و تصویب شورای شهر) آغاز شود و این تکالیف تا پایان امسال به نتیجه برسد.

۴- با توجه به ابلاغ ضوابط ساخت و ساز در محدوده باغات کن (با رویکرد ایجاد فضاهای تفریحی تفرجگاهی و پذیرایی آن هم با بارگذاری بسیار حداقلی) و به موجب مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیون ماده ۵ مقرر شد در هفته آتی جلسه ای در منطقه ۵ شهرداری تهران به منظور نحوه عملیاتی کردن این ضوابط داشته باشیم تا برای حوزه شهرسازی و معماری تعیین تکلیف گردد.

۵- مقرر شد به منظور پیگیری مصوبات مذکور و اسناد مصوب در نهادهای فرادست و اجرای به موقع اقدامات لازم، هر دو هفته یک بار (روزهای پنجشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح) این جلسات به همراه مسئولین و مدیران سایر نهادهای مرتبط به صورت مستمر تشکیل شود.

اکنون تمامی زمینه ها، اسناد، مصوبات و حتی بودجه لازم برای ایجاد بزرگترین، پهناورترین و جذاب ترین تفرجگاه عمومی شهرتهران مبتنی بر مشارکت ذینفعان محدوده باغات واراضی کن فراهم شده است و چنانچه اهتمام جدی مدیران شهرداری و شهرسازی بر اجرای آن قرارگیرد، یکی از دستاوردهای مدیریت شهری دوره پنجم با رویکرد کیفی سازی رقم خواهد خورد.

۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 2801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =