۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 2820
شصتمین شهید آتش نشان تهران در خاک آرامید

شهر: دست های فداکاری که تنها نجات جان انسان ها را آموخته است، امروز چاره ای نداشت جز آنکه پیکر یک همراه را به خاک بسپارد. مرتضی حیدری، آتش نشان ۳۶ ساله ای که روز پنجشنبه -دوم مرداد ۱۳۹۹-دریک عملیات نجات، جانش را از دست داد، امروز روی دست دیگر همکارانش «یاحسین» گویان به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار شهر، مرتضی حیدری شصتمین شهید آتش نشان تهران بود که روز پنجشنبه دوم مرداد به مقام شهادت نایل شد. بر اساس گزارش ها، حوالی ساعت ٢٠:٣۵ پنجشنبه ، خبر وقوع حریق در یک مغازه در خیابان شوش، خیابان صابونیان به سامانه ١٢۵ آتش نشانی اطلاع داده شد.

مانند همیشه آتش نشانان سه ایستگاه با کمترین فاصله زمانی از سوی ستاد فرماندهی به محل حادثه اعزام شدند و کار اطفای حریق را آغاز کردند. خطر همیشه در کمینشان است و این بار مرتضی حیدری جوان بود که در دام این خطر افتاد. آتش نشان ایستگاه ۹۱ سازمان آتش نشانی درست زمانی که آتش نشانان به کانون آتش نفوذ کرده بودند به چاهک بالابری که به زیرزمین راه داشت، سقوط کرد.

زمان با مرتضی یار نبود. دوستان آتش نشانش او را بیرون کشیدند، به اورژانس رساندند و نزدیک ترین بیمارستان. آسیب جدی تر از آن بود که نتیجه ای جز شهادت برای مرتضی حیدری حاصل شود.

پیکر مرتضی حیدری امروز در حالی که شدیدترین پروتکل های بهداشتی به دلیل روزهای کرونایی در جریان بود، تشییع شد. اعضای نزدیک خانواده و جمعی از دوستان آتش نشانش تا مقبره آتش نشانان بهشت زهرا همراهی اش کردند. مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، سعید خال، رئیس سازمان بهشت زهرا و جمعی دیگر از مدیران سازمان آتش نشانی و آتش نشانان در مراسم خاکسپاری مرتضی حیدری حضور داشتند.

او در کنار ۲۶ شهید آتش نشان دیگری که از سال ۱۳۵۳ در مقبره آتش نشان های بهشت زهرا دفن شده اند به خاک سپرده شد تا تهران هیچ گاه فداکاری او یارانش را از یاد نبرد.

هر چند پروتکل های بهداشتی این اجازه را نداد که مدیران شهری در مراسم تشییع پیکر این جوان حاضر شوند اما برای حفظ یاد و خاطر او حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران درخواست کرد که تصاویرش در معابر شهر اکران شوند.

نام گذاری یک ایستگاه آتش نشانی به نام شهید مرتضی حیدری

حجت نظری خواستار اکران تصاویر آتش نشان شهید مرتضی حیدری در معابر شهری و نامگذاری یک ایستگاه آتش نشانی به نام او شد.

 او شهادت این آتش نشان فداکار را که شصتمین شهید سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بود، به خانواده‌اش و جامعه آتش نشانی تسلیت گفت.

نظری در گفتگو با میزان گفت: گاهی بی دقتی‌ها و کم‎کاری دیگر دستگاه ها و نهادهای مسئول منجر به افزایش ریسک عملیات برای آتش نشانان می‌شود. آتش نشانی شغل سخت و پرمخاطره‌ای است و محل کار آتش نشنانان عمدتا محیط های دارای ریسک بالاست. اما گاهی عدم توجه مالکان یا عدم نظارت کافی از سوی دستگاه های نظارتی باعث می شود که ریسک عملیات در مواقع خطر و حادثه برای آتش نشانان افزایش یابد.

او ادامه داد: به عنوان مثال اگر مکان محلی که دچار حریق می شود. مملو از کپسول های اکسیژن باشد، علاوه بر ریسک حریق، خطر انفجار کپسول ها نیز به خطرات آن محیط اضافه می کند در حالی که با رعایت دستورالعمل های ایمنی این اقدام رخ نمی داد.  شهید مرتضی حیدری یکی از قهرمانان و شهروندان الگوی شهر است و به همین دلیل از سازمان زیباسازی خواستم که تصاویر این قهرمان شهرمان را در معابر و فضاهای شهری اکران کند. همچنین پیشنهاد می کنم که یکی از ایستگاه های آتش نشانی به نام این آتش نشان شجاع و فداکار نامگذاری شود.

شغل عشق

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در مصاحبه ای با ایسنا درباره شغل پرمخاطره آتش نشانی انجام داده گفته است: «کمتر شغلی را سراغ دارم که یک نفر بداند بعد از هربار به صدا درآمدن زنگ ایستگاه آتش نشانی ممکن است دیگر خانواده اش را نبیند.»

مرتضی حیدری امروز در مقابل دیدگان همسر و پسر ۷ ساله اش به خاک سپرده شد تا بار دیگر ثابت کند که آتش نشانی نه یک شغل که یک عشق و فداکاری است.

حوادث چند سال اخیر تهران از پلاسکو تا بیمارستان سینا اطهر ارزش والای این شغل و فداکاری آتش نشانان را به مردم نشان داده است .

۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 2820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =