تولید آفت کش از گیاه ابریشم مصری برای اولین بار در کشور

محمود کلهری شهردار منطقه ۱۷ از تولید ترکیب خاص از گیاه ابریشم مصری با خاصیت آفت کشی برای اولین بار در ایران خبر داد و افزود: برای نخستین بار از این گیاه خاص که در بوستانها به وفور دیده می شود برای تولید آفت کش بر پایه گیاهی و متناسب با محیط زیست استفاده شد که امیدواریم به زودی به تولید انبوه برسد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۷، محمود کلهری شهردار این منطقه ، با اعلام این خبر گفت: این آفت کش از تلاش مطالعاتی و پژوهشی کارشناسان و پژوهشگران کلینیک گل و گیاه منطقه۱۷ بر روی گیاه ابریشم مصری که به پرنده زرد بهشتی نیز معروف است و در بوستانهای شهر به وفور دیده می شود؛ حاصل شده و کاملا سازگار با محیط زیست است.

کلهری با اشاره به خواص این آفت کش گفت: خواص آفت کشی این گیاه بر علیه سفیدبالک، اولین بار  توسط  کارشناس گیاهپزشک منطقه در سال۹۵ در بوستان قرآن شناسایی و در جلسه کارگروه سفیدبالک مناطق ۲۲ گانه عنوان شد. بخش گیاهپزشکی این اداره تاکنون اثرات آفت کشی این ترکیب گیاهی را بر روی شته ها آزمایش کرده که درصد تلفات آفت نامبرده در شرایط  آزمایشگاهی و  مزرعه بوستان سلامت موفقیت آمیز بوده است.

شهردار منطقه۱۷ با تقدیر از تلاش علمی کارشناسان این منطقه گفت: این ترکیب برای نخستین بار توسط کارشناسان شاغل در کلینیک گل و گیاه این منطقه شناسایی و توسط پژوهشگرانی چون زینب کیخسروی،مریم نگهبان و اصغرصالح پی گرفته شد و در نهایت نتایج علمی آن پس از آزمایش بر روی گونه های مختلف آفات، در قالب مقالات علمی به ثبت رسید.

 شهردار منطقه ۱۷ تهران ادامه داد: این ترکیب طوری طراحی شده که قابلیت نگهداری در هر زمان و مکانی را دارد  و کاملا سازگار با محیط زیست است و اثر منفی بر انسان، حیوانات و محیط زیست ندارد و بدین شکل عمل می کند که مثل چسب و تله می ماند و با بویی که دارد حشرات را جذب می کند. این ترکیب برای رسیدن به تولید انبوه به ۸ ماه زمان نیاز دارد اما تولید آن به اسم منطقه ۱۷ به ثبت رسیده است  و برای اولین بار در ایران شاهد ساخت ان از گیاه ابریشم مصری هستیم.

شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به نتایج مثبت آزمایش این آفت کش گفت: این آفت کش گیاهی از مرحله اولیه آزمون بر روی آفتها با سربلندی بیرون آمده و هم اکنون بر روی زنبورها در حال آزمایش است. امیدواریم به زودی بتوانیم این محصول گیاهی را به تولید انبوه برسانیم.

در حال حاضر نامی برای این آفت کش گیاهی انتخاب نشده و به زودی فراخوانی از سوی روابط عمومی منطقه برای انتخاب نام مناسب این محصول برگزار خواهد شد.

۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 2849

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =