اجرای نخستین دیوارنگاری قهوه خانه ای شهر تهران بر جداره خیابان مولوی آغاز شد

با هدف افزایش زیبایی و ایجاد منظر شهری شاد و رنگی، شهرداری منطقه ۱۱ در راستای طرح "رنگ در شهر" اقدام به اجرای نقاشی های دیواری در بخش های تاریخی و قدیمی مرکز شهر تهران کرده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۱، نصراله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ با بیان این که طرح " رنگ در شهر " از سوی سازمان زیبا سازی به مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ابلاغ شده است؛ گفت:منطقه ۱۱ با قرار گرفتن در مرکز پایتخت که ۴ کیلومتر از حصار ناصری و طهران قدیم نیز در آن واقع شده؛ دارای محله های قدیمی و تاریخی است که نیاز به بهسازی جداره ها و منظر شهری دارد که اداره زیبا سازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست این منطقه با مشارکت سازمان زیبا سازی شهر تهران نسبت به اجرای این پروژه ها اقدام کرده است.

آبادیان افزود: اجرای نقاشی دیواری از تصویر میدان تاریخی حسن آباد بر دیوار بیمارستان نجمیه واقع در خیابان جمهوری، بزرگ‌ترین نقاشی دیواری طهران قدیم است که به متراژ ۱۴۴۰‌مترمربع اجرا شده و هدف از اجرای آن نمایش چهره قدیم میدان حسن‌آباد به شهروندان تهرانی و گردشگران بوده است.

شهردار منطقه ۱۱ افزود:  تصاویر کارگران بر دیوارهای خیابان کارگر جنوبی که در حال اجراست نمونه دیگری از این طرح است که در یکی از شریان های اصلی، پرترافیک و قدیمی شهر تهران می تواند باعث زیبایی این خیابان شود.

به گفته آبادیان خیابان کارگر با وجود اینکه عنوان کارگر را دارد؛ اما تا به حال از داشتن هرگونه نماد متناسب با این عنوان بی‌بهره‌بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم جای خالی این نماد را با نقاشی دیواری و تصاویر کارگران پر کنیم.

او با بیان این که روی ۸ دیوار در خیابان کارگر با متراژهای ۲۰‌مترمربع تا ۴۰‌مترمربع نقاشی‌هایی با موضوع کارگران طراحی و ترسیم خواهد شد؛ ادامه داد: دیوارنگاره خیابان کارگر یکی از بزرگ‌ترین نقاشی‌های دیواری تهران است که جلوه بصری خوبی به خیابان کارگر خواهد بخشید.

اجرای نخستین نقاشی قهوه‌خانه‌ای در خیابان مولوی نیز از دیگر اقداماتی است که اداره زیبا سازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۱ در دست اجرا دارد.

شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به این که موضوعات اساطیری برای نخستین بار بر جداره های شهری تهران نقاشی می شوند؛ بیان کرد: خیابان مولوی یکی از خیابان‌های قدیمی ‌و تاریخی شهر تهران است که از قدیم فعالیت قهوه‌خانه‌ها در آن قابل توجه بوده است. با توجه به این موضوع سعی کردیم با اخذ مجوزهای لازم برای اجرای پروژه‌های نقاشی دیواری با موضوعات اساطیری و اجرای آنها گام مؤثری در جهت حفظ و نگهداری فرهنگ قدیمی ‌ایران با روایت بزم‌های تاریخی و اساطیری برداریم.

او در ادامه با اشاره به توجه ویژه شهرداری منطقه به افزایش رنگ در شهر برای ارتقای شادابی و نشاط در شهر اظهار داشت: پروژه نقاشی دیواری خیابان شیخ‌محمدی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های نقاشی دیواری منطقه در سال گذشته بود که در ۲ طرف بزرگراه اجرا شد.

آبادیان همچنین گفت: در راستای پروژه رنگ در شهر اداره زیباسازی منطقه۱۱ با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران اقدام به دیوار نگاری عناصر معماری سنتی در خیابان جمهوری به مساحت ۸۰۰متر مربع کرده که در این طرح عناصر هویت ساز معماری سنتی از جمله مسجد محله و بازار که به نوعی هویت شهر ایرانی اسلامی محسوب می شوند؛ به تصویر درآمده است.

۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 2858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =