۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 2902

تهران نیازمند ۲۰ هزار کیلومتر پیاده راه مناسب است

بهسازی ۲۵۰۰ کیلومتر پیاده راه در ۵ سال آینده

مرجع تصمیم گیرنده برای ادغام دو معاونت «حمل و نقل» و «فنی و عمران» شورای شهر است
بهسازی ۲۵۰۰ کیلومتر پیاده راه در ۵ سال آینده

شهر: امسال ۵۰۰ کیلومتر مسیر پیاده راه برای دوچرخه سواران، عابران پیاده و معلولان در ۲۲ منطقه شهر تهران بهسازی می‌شود. همچنین در پنج سال آینده، دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر مسیر پیاده راه، بهسازی و مناسب سازی خواهد شد.

به گزارش شهر، صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در نشست مجازی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره اقدامات این معاونت در سال گذشته و سال ۱۳۹۹ که با اصحاب رسانه دوشنبه ۶ خرداد برگزار شد، گفت: ضمن بررسی‌های صورت گرفته در سال ۱۳۹۸، شهر تهران با مشکل آسفالت معابر مواجه شده بود. شهرداری تهران به علت کمبود منابع مالی و بدهی به پیمانکاران، امکان تأمین حجم آسفالت مورد نیاز شهر را نداشت بنابراین تصمیم گرفته شد که معاونت فنی و عمران از کارخانه‌های آسفالت شهرداری تهران که با پول شهروندان در سال‌های گذشته ساخته شده بود و هم‌اکنون با ۴۰۰  نیرو راهبری می‌شوند، استفاده کند.

او درباره میزان پخش آسفالت در سال گذشته، توضیح داد: خرید آسفالت از بخش خصوصی محدود به مقدار مورد نیاز اضافه بر تولید شهرداری شده است و شهرداری نیز تقریباً همه آسفالت مورد نیاز خود را تأمین کرده است. بنابراین در سال ۱۳۹۸ هدف گذاری پخش یک میلیون تن آسفالت در شهر تهران انجام شد. باتوجه به شیوع کرونا در اسفند سال گذشته و ۵۰ روز آلودگی هوا و ممنوعیت تردد کامیون‌ها، حدود سه ماه از ۱۲ ماه سال، پخش آسفالت انجام نشد. برهمین اساس، تنها ۷۵۰ هزار تن از یک میلیون تن آسفالت در سطح شهر پخش شد؛ یعنی حدود ۷۵ درصد هدف گذاری به سرانجام رسید.

به گفته صبوری دیلمی؛ همچنان در سال ۱۳۹۹ هدف گذاری پخش یک میلیون تن آسفالت است و در چهار ماه اخیر، بیش از یک چهارمِ یک میلیون تن آسفالت در سطح شهر پخش شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه معاونت فنی و عمرانی شهرداری در موضوع نگهداری معابر در راستای تکنولوژی‌های جدید جهان حرکت کرده است، یادآور شد: برای نمونه کارخانه‌های آسفالت شهرداری، آسفالت پلمیری تولید می‌کنند و مسیرهای ویژه اتوبوسرانی، با استفاده از این آسفالت، آسفالت می‌شود تا عمر بیشتری داشته باشد. پخش آسفالت پلمیری به همراه رویه بتنی سبب می‌شود که جمع شدگی آسفالت اتفاق نیفتد و سرعت اتوبوس‌ها بیشتر شود.

نیاز تهران به ۲۰ هزار کیلومتر مسیر پیاده راه

او با تأکید براینکه نزدیک به یک قرن است که در تهران خیابان و پیاده راه ساخته می‌شود اما این پیاده راه‌ها برای پیاده روی مناسب همه شهروندان نیستند، افزود: هدف گذاری انجام شده برای امسال درباره پیاده راه‌ها، هوشمندانه‌تر خواهد بود. برنامه ریزی‌ها از مهر ماه ۱۳۹۸ آغاز شده و نقشه‌های متعددی توسط معاونت شهرسازی و معماری و معاونت حمل و نقل و ترافیک و همچنین معاونت فنی و عمرانی طراحی شده است. درنهایت مقرر شد که امسال ۵۰۰ کیلومتر مسیر پیاده راه برای دوچرخه سواران، عابران پیاده و معلولان در ۲۲ منطقه شهر تهران بهسازی شود.

صبوری دیلمی در ادامه افزود: تلاش می‌شود که طی یک برنامه پنج ساله دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه مناسب در شهر تهران وجود داشته باشد. درمجموع شهر تهران نیاز به حدود ۲۰ هزار کیلومتر پیاده راه مناسب و خوب داشته باشد. اگر سالیانه ۵۰۰ کیلومتر مسیر پیاده راه در تهران بهسازی شود، شاید ظرف ۴۰ سال آینده تمامی پیاده راه‌های شهر، مناسب سازی و بهسازی شوند. همچنین تلاش می‌شود که پیاده راه‌ها عمر بیشتری داشته باشند.

صبوری دیلمی با بیان اینکه هفت رودخونه وارد شهر تهران می‌شود که همواره خطر سیل از جانب آن‌ها تهران را تهدید می‌کند، افزود: تهران سالیان گذشته، هزینه‌های مالی و جانی بسیاری را برای سیل پرداخت کرده است. امسال حجم اعتبارات مورد نیاز برای شرکت خاکریزآب افزایش یافته است تا هدایت آب‌های سطحی به سرانجام برسد. اعتبارات شرکت خاکریز آب در سال گذشته ۳۰۰ درصد و امسال با تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان، ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

دستور ویژه شهردار تهران برای موضوع جمع آوری آب‌های سطحی

او در ادامه افزود: شهردار تهران دستور داده است که  موضوع جمع‌آوری آب‌های سطحی به صورت ویژه رسیدگی شود. در همین راستا ۷۰ درصد طرح جامع شبکه آب‌های سطحی تهران انجام شده و تا سال ۱۴۰۴ نیز ۳۰ درصد باقی‌مانده اجرا خواهد شد. دو سال گذشته که شهر تهران با باران‌های شدید، مواجه شد، سیلی در شهر رخ نداد و هیچ آسیب مالی و جانی نیفتاد. علت عدم وقوع سیل در شهر، نگهداشت و لایروبی مسیل‌ها به صورت مکرر بوده است.

به گفته معاون شهردار تهران؛ معاونت فنی و عمران در دو سال گذشته اسکن معابر شهر تهران را انجام داده است و این عملیات توسط دستگاه‌های وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

او با تأکید براینکه فروچاله‌های شهر تهران یک موضوع ملی هستند که شهرداری تهران نیز در آن دخالت دارد، یادآور شد: نشست زمین به علت پایین رفتن آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد. سازمان نقشه‌برداری شهرداری اعلام کرده که نشست‌ها در دشت تهران و مناطق جنوبی رخ می‌دهد. درحال حاضر معاونت فنی و عمران در مرحله‌ی پایش قرار دارد چرا که هنوز اثرات فرونشست‌ها در تهران مشهود نیست.

افتتاح فاز دوم پروژه شهید رستگار؛ سه ماه آینده


صبوری دیلمی درباره وضعیت پروژه شهید رستگار، بیان کرد: پروژه شهید رستگار بزرگراهی به طول ۶ کیلومتر در جنوب شرق تهران است که بهره برداری از آن باید بار ترافیکی را کاهش دهد. فاز اول این پروژه، سال گذشته افتتاح شد. قرار بود که فاز دوم نیز در پایان سال ۱۳۹۸ افتتاح شود که به علت عدم توافق با معارضین پروژه، فاز دوم به بهره برداری نرسید. ظرف دو ماه آینده، فاز دوم پروژه تندروها از بزرگراه آزادگان به بزرگراه امام رضا (ع) به بهره برداری خواهد رسید.
او در ادامه از درخواست اهالی محله مشیریه برای ساخت یک زیرگذر گفت و افزود: یک پل در فاصله ۱۵۰ متری و در بخش دیگری از محله مشیریه ساخته شده اما اهالی درخواست دارند که اتصال دیگری به صورت زیرگذر برای ترددهای داخلی محله داشته باشند. شهرداری تهران دراین‌باره دستور داد که درخواست اهالی مشیریه انجام شود.
ساخت این زیرگذر، حدود یک ماه افتتاح پروژه را به تعویق خواهد انداخت. سه ماه آینده این اتصال برقرار می‌شود و دیگر کامیون‌هایی که از شرق به غرب می‌روند، حلقه کمربندی بسیج را دچار ترافیک‌های سنگین نخواهند کرد.
معاون شهردار تهران درباره پروژه بروجردی، بیان کرد: پروژه بروجردی سه معارض اصلی و چند میلیاردی دارد که هنوز رفع نشده است. اگر رفع معارض انجام شود در پایان سال ۱۳۹۹ یا اوایل سال ۱۴۰۰ پروژه بزرگ جنوب غرب تهران افتتاح می‌شود.

افتتاح همزمان بلوار استاد معین و دو طرفه شدن زیرگذر


صبوری دیلمی، درباره وضعیت فعلی پروژه استاد معین، توضیح داد: یک بلوار ۸۷۵ متری به عرض ۴۵ متر در انتهای جنوبی استاد معین از وسط پادگان جی عبور کرده است که ادامه جنوبی بلوار در عید غدیر به شهروندان تهرانی هدیه داده خواهد شد. این پروژه قسمتی از بار ترافیکی بزرگراه آیت الله سعیدی را کاهش می‌دهد. همزمان با بازگشایی بلوار استاد معین جنوبی، دو طرفه شدن زیرگذراستاد معین نیز اتفاق خواهد افتاد.
او با بیان اینکه طرح اتصال ورودی زیرگذر گیشا به خیابان گیشا، مشکلات فنی داشت، افزود:  ورودی زیرگذر به خیابان گیشا روباز بود و ترددها در ۲۰۰ مترو اول خیابان گیشا با مشکل مواجه می‌شدند. برهمین اساس دو گزینه وجود داشت؛ ایجاد دوربرگردان روی بزرگراه چمران یا ادامه زیرگذر به صورت تونل. مشکلات این طرح نیز درحال حل است تا به صورت تونل در یک محدوده امن، اتصال تا پایان سال انجام شود. 
صبوری دیلمی درباره سرانجام ادغام دو معاونت فنی و عمرانی و معاونت حمل و نقل و ترافیک، گفت: ادغام معاونت حمل و نقل و معاونت فنی و عمران، پیشنهادی است که تعدادی از اعضای شورای شهر داده‌اند که آن‌ها باید تصمیم بگیرند این کار انجام بشود یا نشود. هر تصمیمی که شورا به آن برسد تصمیم مناسبی برای شهروندان تهران خواهد بود.

تأثیر مستقیم ویروس کرونا بر پروژه‌های عمرانی


صبوری دیلمی درباره انجام فعالیت‌های عمرانی از ابتدای اسفند سال گذشته، گفت: ویروس کرونا از ابتدای اسفند سال گذشته تأثیر مستقیمی روی پروزه‌های عمرانی شهر گذاشت. به علت نشر شایعات قرنطینه شدن تهران، بیشتر کارگاه‌های عمرانی از ابتدای اسفند تعطیل شد و بیشتر عوامل و کارگران به شهرهای خود بازگشتند. فروردین هم به طور کامل تعطیل بود. شیوع ویروس کرونا سبب شد تا زیرگذر گیشا فقط بازگشایی شود و بدون مراسم، به بهره برداری برسد. ویروس کرونا سرعت فعالیت‌های عمرانی را کند و آهسته‌تر کرده است.
معاون شهردار با اعلام اینکه ایمن‌سازی ۱۰ پل سواره در دستور کار قرار گرفته است، افزود: همچنین با اتکاء به آیین‌نامه‌های جدید روز دنیا، این پل‌ها مقاوم سازی خواهند شد. ۸۰۰ پل سواره دیگر درحال رصد و پایش مداوم هستند تا مبادا خطرپذیری آن‌ها در مقابل حوادث مختلف افزایش یابد.
او درباره جمع آوری پل حافظ-طالقانی توضیح داد: درحال حاضر جمع آوری پل‌ فلزی حافظ-طالقانی منتفی شده و شورای ترافیک تهران باید به این جمع بندی برسد که این کار انجام شود یا نشود. دستور  جمع آوری نشدن پل با شورای ترافیک بوده است، معاونت فنی و عمرانی تنها به عنوان مجری جمع آوری پل وارد عملیات می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره زیرگذر گلوبندک توضیح داد: ایستگاه مترو ۱۵ خرداد جزو نخستین ایستگاه‌های مترو است. این ایستگاه پله‌برقی و آسانسور ندارد و این درحالی است که تردد مردم در آن محدوده بسیار زیاد است.  به همین علت زیرگذری طراحی شد تا با هشت دستگاه آسانسور و چند دستگاه پله‌برقی مردم را به سطح خیابان و ایستگاه مترو برساند. باتوجه به اختلاف میان پیمانکار، پروژه سال‌ها مسکوت ماند. درنهایت معاونت فنی و عمران سال گذشته این پروژه را از شهرداری منطقه تحویل گرفت. ورودی غربی و شرقی زیرگذر گلوبندک  تا پایان سال ۱۳۹۹ افتتاح خواهد شد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 2902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =