آماده سازی ناصرخسرو برای بازگشایی باب عالی

شهر: پس از گذشت چهار دهه که ورودی شرقی کاخ موزه جهانی گلستان بسته بوده؛ حالا شهرداری منطقه ۱۲ همکاری های لازم را با این مجموعه تاریخی انجام می دهد تا ورودی «باب عالی» از پایان شهریورماه بازگشایی شود و میزبان گردشگران ایرانی و خارجی باشد.

علی محمد سعادتی؛ شهردار منطقه ۱۲ در این باره به شهر گفت: برای آماده سازی بازگشایی ورودی «باب عالی» کاخ موزه جهانی گلستان؛ شهرداری منطقه ۱۲ بازپیرایی و سنگفرش کردن خیابان ناصرخسرو و ۱۵ خرداد؛ جابجایی برخی تاسیسات شهری؛ تقویت و تکمیل مبلمان شهری و همینطور مرمت ساعت شمس العماره را متعهد شده. همینطور در صورت اتمام شیوع کرونا؛ در حال برنامه ریزی هستیم برای برگزاری رویدادهای فرهنگی در زمانهای اوج مخاطب کاخ گلستان در محوطه جلوخان شمس العماره که در ابتدای خیابان مروی قرار دارد.

او یادآور شد: باید از فرصت کاخ جهانی گلستان به نفع بافت تاریخی استفاده کرد و نباید کاخ را مجرد و جزیره ای جدا از بافت تاریخی فرهنگی قلب تهران در نظر گرفت.  بازگشایی جبهه شرقی کاخ گلستان که از سالها پیش یکی از درخواستهای شهرداری تهران بوده؛ به گفته رییس این کاخ تا پایان تابستان انجام خواهد شد و با توجه به حجم قابل توجه مخاطبان می تواند ارتباط دهنده غرب کاخ یعنی میدان ارک با شرق آن یعنی خیابان ناصرخسرو و کوچه مروی باشد و گردشگران می توانند از جذابیت های تاریخی این محدوده ها هم دیدن کنند.

او در ادامه گفت: اگر کسی به طهران قدیم آشنا نباشد ممکن است حین بازدید از کاخ گلستان هرگز متوجه نشود که بافت تاریخی اطراف این کاخ چطور است و چه پیشینه ای دارد اما با باز شدن در باب عالی این پیوند برقرار می شود. اما با مرمت و بهسازی کوچه مروی؛ اتصال به پامنار نیز میسر شده و همینطور بعد از آن دسترسی به گذر صنایع دستی عودلاجان که یکی از قطب های تولید و فروش صنایع دستی منطقه است نیز مهیا شده و به این ترتیب یک مسیر گردشگری پیاده روی میزبان علاقمندان به طهران قدیم است.

پیش از این آفرین امامی؛ رییس کاخ موزه جهانی گلستان از پیش نویسِ همکاری بین این مجموعه و شهرداری منطقه ۱۲ تهران خبر برای بازگشایی باب عالی تا پایان تابستان  خبر داده بود.

رفت و آمد از باب عالی پیش از انقلاب به صورت محدود و برای استفاده از کتابخانه سلطنتی بود و پس از انقلاب به طور کل این ورودی بسته شد. از مهمترین اتفاقاتی که باب عالی در طول تاریخ شاهد آن بوده ورود جنازه ناصرالدین شاه از آن به داخل کاخ گلستان بوده است.

بنای اولیه کاخ گلستان به زمان صفوی بازمی گردد. این کاخ تاریخی در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو که دوم تیرماه ۱۳۹۲ در پنوم پن، پایتخت کامبوج برگزار شد؛ به عنوان میراث بشری در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید تا پایتخت نیز یک اثر جهانی داشته باشد.

خبرنگار: مرجان حاجی رحیمی

۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 2905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =