حکمروایی خوب بدون شهرهوشمند و شهرداری الکترونیک امکان پذیر نیست

شهر: برخی موانع سبب شده تا روند هوشمندسازی در شهر تهران کمی کند شود، این در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند شهرداری تهران نمی‌تواند به تنهایی و بدون همکاری ارگان‌های دولتی، حکومتی و ارتباط نزدیک با نهادهای مدنی بار سنگین هوشمندسازی را به دوش بکشد.

شهریار دبیرزاده، کارشناس مسایل شهری در گفتگو با خبرنگار شهر، هوشمندسازی شهرها را یکی از ضروریات زندگی شهری عنوان کرد و توضیح داد: اهمیت دستیابی به یک شهر هوشمند به اندازه ای است که شهرهایی که نتوانند به این مهم دست پیدا کنند به سرعت از مدار توسعه خارج و دچار عقب ماندگی عمیق خواهند شد. 
او با بیان اینکه برای دستیابی به اقتصادی پویا و توسعه پایدار شهری باید نگاه بنیادی و جدی به مساله هوشمندسازی داشت، گفت: امروزه شهر هوشمند و شهرداری الکترونیک به عنوان رویکرد نوین در عرصه مدیریت شهری مطرح است. به همین دلیل ۶ شاخص اصلی برای شهر هوشمند مطرح شده است؛ حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژی هوشمند معیارهای کلان یک شهر هوشمند است. 
دبیرزاده معتقد است؛ بدون شک دستیابی به بخشی از این معیارها نیازمند زیرساخت‌های فناورانه هستند و بخش دیگر بخش نهادی مساله است؛ درباره این موضوع باوجود اقدامات انجام شده و دغدغه‌های برنامه‌ریزان شهری و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، فاصله تهران تا دستیابی به شهر هوشمند پایدار زیاد است. 
این کارشناس مسایل شهری با اشاره به موانع هوشمندسازی در شهر تهران گفت: نخستین مانع، مربوط به مسایل زیرساختی، فناورانه و سخت افزاری است و دوم موانع نهادی است که این مسایل نهادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است حتی اگر در بخش زیرساخت، تمام موانع و مشکلات رفع شود اما نتوان مسایل نهادی، حقوقی، قانونی و فنی را حل کرد نمی توان به اهداف خود در زمینه هوشمندسازی دست پیدا کرد. 
او ادامه داد: موانع نهادی مانند فقدان مدیریت یکچارچه هوشمند، نبود تمایل دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات در شهر هوشمند و همینطور مسایل  قانونی و چالش‌های فرهنگ‌سازی برای یک شهر هوشمند است. از طرف دیگر شهرداری تهران نمی‌تواند به تنهایی و بدون همکاری ارگان‌های دولتی، حکومتی و ارتباط نزدیک با نهادهای مدنی بار سنگین هوشمندسازی را به دوش بکشد. 
دبیرزاده با بیان اینکه حرکت از حکمرانی شهری به سمت حکمروایی خوب اساس دستیابی شهرها و جوامع به توسعه پایدار است، توضیح داد: رسیدن به حکمروایی خوب بدون شهر هوشمند و یک شهرداری الکترونیک امکان پذیر نخواهد بود، باتوجه به پیچیدگی‌ها و در هم تنیدگی مسایل شهرها، اداره شهرها بدون مشارکت فعالانه مردم و داشتن یک سرمایه اجتماعی گسترده به دست نخواهد آمد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 2925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =