۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 2960

تهران درگیر چالشی به نام آلودگی هوا و ویروس کرونا

علیرضا طاهری؛ کارشناس محیط زیست
تهران درگیر چالشی به نام آلودگی هوا و ویروس کرونا

این روزها با گرم شدن هوا و تابش مستقیم خورشید، آلاینده ازون از مرز ناسالم عبور کرده و هوای تهران را در وضعیت ناسالمی قرار داده است. آلاینده ازون یک، آلاینده ثانویه است که از ترکیب با آلاینده‌های اولیه به وجود می‌آید؛ یعنی با گرمی هوا و تابش مستقیم خورشید بر آلاینده‌های دیگر، واکنش‌هایی رخ می‌دهد و انتشار آلاینده ازون تشدید می‌شود.

درحال حاضر شهر تهران در یک وضعیت چند وجهی قرار دارد. آلودگی هوا از یک طرف سبب آزار در تنفس شهروندان می‌شود و از طرفی دیگر بیماری کرونا جان مردم را می‌گیرد. استفاده از خودروی شخصی، آلودگی هوا را تشدید می‌کند و از طرفی دیگر، اگر شهروندان از خودروی شخصی استفاده نکنند و بدون رعایت موازین بهداشتی به سمت حمل و نقل عمومی سوق داده شوند، ضریب مبتلایان بیماری کرونا افزایش پیدا خواهد کرد.

نکته اصلی برای کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا و همچنین کاهش آلودگی هوا، پایین آوردن تقاضای سفر است. نباید مسئله اصلی سفر با وسیله نقلیه شخصی یا عمومی باشد، بلکه باید مسئله اصلی کاهش تقاضای سفر و اعمال محدودیت بر نقاط جاذب سفر مورد توجه قرار گیرد. البته نکته حایز اهمیت موضوعات معیشتی و اقتصادی است که باید برای اقشار آسیب پذیر نیز تمهیداتی اندیشیده شود.

باید شرایطی برای کاهش تقاضای سفر فراهم شود. اگر همزمان با لغو طرح ترافیک، بازار و مراکز خرید و همچنین مراکز تفریحی فعال باشند، سفر با خودروی شخصی افزایش بسیاری پیدا خواهد کرد و وضعیت هوا بدتر از این خواهد شد. همچنین با عدم تعطیلی مراکز تجمع تفریحی و تجاری و اداری، احتمالا فاصله گذاری هم دچار اختلال بیشتری خواهد شد. ممکن است نیمه دوم سال که بر اثر سرما شهر تهران با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شود و مراکز آموزشی هم بازخواهد شد، وضعیت بحرانی‌ تر از این هم بشود. برای کاهش تقاضای سفر باید بخش‌های غیر ضروری، هدف گذاری شده و محدودیت برای آن بخش‌ها بیشتر از پیش اعمال شود.

حل این چالش چند وجهی، همت شهروندان را می‌طلبد. مردم باید در شرایط موجود احساس مسئولیت بیشتری نسبت به خود و یکدیگر داشته باشند و با کاهش سفرهای غیرضروری هم به کاهش آمار مبتلایان بیماری کرونا و هم بهبود کیفیت هوای شهر کمک کنند.

ممکن است اثرات این حجم بزرگ از آلاینده‌ها بر ریه‌ شهروندان و شیوع بیماری کرونا بر معیشت همه تا سال‌ها دامنگیر شهر باشد. بنابراین بهتر است که به بخش‌های مهمتر زندگی توجه کنیم و با انجام راه حل‌های درست و توصیه‌ها، مخاطرات اطراف خودمان را کمتر و کمرنگ‌تر کنیم. لازم نیست هر روز سفرهای غیرضروری با خودروی شخصی و یا حتی وسیله حمل و نقل عمومی صورت گیرد. اگر قرار است تفریحی انجام شود، می‌توان آن را به ساده‌ترین شکل ممکن، یعنی پیاده روی در بوستان محله انجام داد یا خریدهای ضروری را تا جای ممکن به صورت محلی کرد.

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 2960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =