۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
کد خبر: 3012

برنامه های شهرداری تهران برای مدارس در زلزله احتمالی

بیش از ۱۲ هزار دانش آموز تهرانی در برابر وقوع زلزله آماده اند

مدرسه آماده یکی از اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران برای رویایی با زلزله احتمالی است
بیش از ۱۲ هزار دانش آموز تهرانی در برابر وقوع زلزله آماده اند

شهر: اگر خدای نکرده روزی زلزله ای بیاید شاید تصور کنید یکی از نقاط آسیب پذیر مدارس هستند اما جالب است بدانید که شهرداری تهران برنامه های مفصلی برای آماده سازی مدارس در برابر بحران اجرا کرده است.

به گزارش شهر، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، طرح ها و برنامه های متعددی برای مقابله با زلزله احتمالی در تهران اجرا می کند یکی از این طرح ها «مدرسه آماده» است.

در مقدمه معرفی این طرح در تارنمای سازمان آمده است: "مدرسه به عنوان مکانی که دانش آموزان زمان زیادی در آن حضور دارند، باید محیطی ایمن و به دور از تهدید و مخاطرات باشد. به گونه ای که والدین، با آرامشِ خاطر، فرزندان خود را به مدرسه بسپارند و دانش آموزان به عنوان یکی از اقشار کلیدی و مؤثر بر تغییر نگرش خانواده و جامعه، بدون نگرانی از بروز حوادث و آسیب های احتمالی به تحصیل و بالندگی بپردازند.اهمیت این قشر از جامعه تا حدی است که در اصول ۱۰ گانه برنامه راهبرد جهانی سازمان ملل متحد برای کاهش سوانح و نیز اهداف هفتگانه چارچوب جدید بین المللی نیز به این موضوع پرداخته شده و بر ارزیابی ایمنی مدارس، تنظیم برنامه های درسی و آموزشی در خصوص کاهش خطرپذیری بلایا، ترویج و گنجاندن دانش کاهش مخاطرات و اثرات بلایا در برنامه های درسی مدارس در همه سطوح تأکید شده است."

در بخش دیگری از مقدمه این طرح آمده است: "سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با توجه به ویژگیهای جغرافیایی کشور و به ویژه شهر تهران در مسئله مدیریت بحران، بر اساس وظایف ذاتی خود، با همکاری و مشارکت مستقیم اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، اقدام به تدوین، برنامه ریزی و اجرای طرح «مدرسه آماده» کرده است."

طرح مدرسه آماده چیست؟

"مدرسه آماده" قصد دارد تا با همراهی و همدلی تمامی مسئولان و ذینفعان در جهت ایجاد محیطی امن و مطمئن برای تعلیم و تربیت فرزندان امروز و آینده سازان فردای این کشور، گامی موثر بردارد.

این طرح با هدف " ارتقای آمادگی، ایمنی و توانمندسازی مدارس شهر تهران برای مقابله با حوادث." برگزار می شود و همچنین به دنبال "  ایجاد زمینه مناسب مشارکت و همکاری سازمان یافته شهروندان، سازمانها و نهادهای مسئول در حوزه مدیریت بحران"، "تهیه سند کاهش خطرپذیری مدارس شهر تهران"، "بهبود و توسعه عدالت آموزشی" و "تغییر سبک زندگی شهروندان در راستای ترویج و ارتقای فرهنگ تابآوری در برابر سوانح" است.

در واقع " مدرسه آماده" مدرسه ای است که آسیب پذیری آن به حدالقل رسیده باشد، توان مقابله با حوادث را داشته باشد، کمترین تلفات و خسارات را متحمل شود و در کوتاه ترین زمان، کارآیی مؤثر خود را بازیابد. این مدرسه جایی است که اول  همه پرسنل آن آموزش های عمومی لازم را فرا گرفته باشند، دوم همه‌ دانش‌آموزان آموزش های مرتبط برای مقابله با حوادث را دیده باشند، سوم مخاطرات شناسایی شده باشد چهارم مدرسه دارای برنامه‌ی منسجم کاهش خطرپذیری باشد پنجم این که این مدرسه با خانواده دانش آموزان و سازمان های خدمات اضطراری، در اجرای این طرح همکاری نموده و ارتباط دوسویه و مؤثر داشته باشد و دست آخر این که این مدرسه به اقلام مورد نیاز برای مقابله با حوادث تجهیز شده است.

چقدر از مدارس در طرح «مدرسه آماده» شرکت کرده اند؟

بر اساس گزارشی که معاونت آموزش و مشارکتهای شهروندی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران منتشر کرده است، مدرسه آماده هم اکنون در شهر تهران اجرا می شود به طوری که از مجموع حدود چهار هزار مدرسه در تهران، در بازه زمانی  ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ تعداد دو هزار و ۳۵۵ مدرسه در این طرح شرکت کرده اند و ۱۲ هزار و ۲۴۱ دانش آموز هم آموزش های لازم را دیده اند و همچنین ۱۵ هزار و ۷۹۵ تن از پرسنل مدارس هم در طرح های آموزشی مدرسه آماده شرکت کرده اند.

یکی از اقدامات در این مدارس برگزاری مانور زلزله است و در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷، در مجموع ۷۷۴ مانور زلزله در مدارس تهران برگزار شده است.

یکی دیگر از کارهای انجام شده در این طرح این است که پس از نیازسنجی آموزشی گروه های هدف در مدارس، کتاب آموزش های «مدرسه آماده» تهیه شد که در آن تلاش شده است تمامی موضوعات مورد نیاز برای آموزش همگانی مدیریت بحران، با استفاه از محتوای معتبر و با زبانی ساده به صورت یکجا گردآوری و در دسترس مخاطبان قرار گیرد. این محصول به تعداد هفت هزار نسخه در اختیار مدارس آماده شهر تهران قرار گرفت.

مدارسی که «مدرسه آماده» شده باشند باید تجهیزات خاص شرایط بحرانی را داشته باشند به این ترتیب که هر مدرسه آماده باید در مواقع اضطراری بدون نیاز به نیروهای امدادی، قادر به کنترل بحران باشد. بدین منظور علاوه بر داشتن آگاهی و مهارت، لازم است ابزار و تجهیزات مورد نیاز را دردسترس داشته باشد. این تجهیزات در شرایط عادی و برای بهبود و نگهداری مدرسه نیز مورد استفاده خواهد بود. بدین منظور جعبه ای مقاوم در برابر آب و هوای بد، سرقت و محافظت این تجهیزات طراحی شده که محتویات آن شامل اقلام زیر است.

۱- تجهیزات امداد و نجات شامل تجهیزات دسترسی و حمل و نقل (شامل نردبان ۱۲ الی ۱۵ پله و نردبان ۴ تا ۶ پله و ...) ابزارهای دستی (شامل چکش و پتک، بیل و بیلچه، آچار فرانسه و شلاقی، اره آهن بر و تبر و ... )

۲- تجهیزات ارتباطی و پشتیبانی (شامل واکی تاکی، رادیو ترانزیستوری ، کلاه ایمنی و چراغ قوه و ...)

۳- تجهیزات و اقلام دارویی، کیف کمک های اولیه.

با این حساب شاید بتوان این را گفت که مدارسی که این طرح در آنها اجرا می شود حتی می توانند به عنوان یک نقطه امن در مواقع بحرانی به حساب آیند و این نکته امیدوار کننده ای است هر چند که شهرداری تهران تمام مساعی و تلاش خود را برای کاهش آسیب ها از زلزله احتمالی در تهران به کار بسته است اما اگر مردم و شهروندان همراهی های لازم را داشته باشند می توان به تدریج و با اجرای طرح ها و برنامه های متعدد ، خطرات ناشی از زلزله و یا هر بحران دیگر را کاهش داد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
کد خبر: 3012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =