خرازی: چرا اروپا هیچ فشاری به آمریکا نمی‌آورد/ شرکت‌های اروپایی می‌توانند از ایران نفت بخرند

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با بیان این که تصمیم برای نخریدن نفت، یک تصمیم سیاسی است،‌ خاطر نشان کرد: شرکت‌های اروپایی هنوز هم می‌توانند از ایران نفت خریداری کنند، برخی از آنان هیچ منافعی در آمریکا ندارند و لذا ترسی هم از تحریم‌ها ندارند.

به گزارش ایسنا، سید کمال خرازی طی مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی لوموند در پاسخ به این سوال که چرا ایران تهدید می‌کند که از توافق هسته‌ای بیرون خواهد رفت؟ گفت: هدف، نجات توافق هسته‌ای است، به این معنا که ما می‌خواهیم آن را حفظ کنیم، ولی بر این اعتقاد هستیم که کشورهای اروپایی به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و ما به آنها دو ماه وقت می‌دهیم آن را انجام دهند. با این حال، تصمیم ما بر خلاف توافق هسته‌ای که پیش بینی می‌کند ایران بتواند بخشی از تعهدات را در صورتی که شرکایش به تعهداتشان احترام نگذارند، اجرا کند، نیست.

وی همچنین درباره این‌که ایران دقیقاً از اروپایی‌ها چه می‌خواهد؟ اظهار کرد: اروپا مکانیسمی به نام «اینستکس» ایجاد کرده است تا روابط تجاری‌اش با ایران، به رغم تحریم‌های بانکی آمریکایی حفظ شود. این مکانیسم در فرانسه ثبت شده ولی اقدامی فراتر از آن انجام نشده است. «ساختار متناظر این راهکار» نیز، در ایران آماده کار است و همه مسئولین آن نیز در تهران منصوب شده‌اند. به نظر می‌رسد که دو ماه باید برای آغاز اولین نقل و انتقالات مالی کافی باشد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که؛ اروپایی‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و اینستکس نیز به شما اجازه می‌دهد فقط محصولات و اقلام بشردوستانه دریافت کنید. آیا این برای شما کافی است؟ تاکید کرد: شرکت‌های اروپایی هنوز هم می‌توانند از ایران نفت بخرند. برخی از آنان هیچ منافعی در آمریکا ندارند و لذا ترسی از تحریم‌ها ندارند. ایتالیا و یونان خریدهای نفتی‌شان را متوقف کردند در حالی که آمریکا به آنها معافیت‌هایی را از تحریم‌ها قائل شده بود. این نشان می‌دهد که این تصمیم (نخریدن نفت) سیاسی است.

خرازی تصریح کرد: پرداخت‌های تزریق شده در قالب «اینستکس» باید به‌عنوان آغازی برای خریدهای ایران از اروپا باشد. گفته شده است که اینستکس در وهله اول برای این منظور خواهد بود که ایران بتواند اقلام دارویی و اقلام غذایی خریداری کند. این سخن برای ما رضایت بخش نیست. به این معنا که ما فکر می‌کنیم این راهکار باید اجازه دهد همه نوع نقل و انتقال صورت گیرد.

وی درباره این‌که آیا این خود شرکت‌ها هستند که مخالفت می‌کنند؟ گفت: چرا اروپا نیز متقابلاً هیچ فشاری روی آمریکا اعمال نمی‌کند؟ اروپا باید از منافع خودش دفاع کند.

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
کد خبر: 305

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =