آموزش چهره به چهره ۲۰۰۰ نفر از ساکنین شهرک صدرا

نشست بررسی اجرای طرح کاپ در منطقه ۲۲، با حضور معاون خدمات شهرداری تهران و شهردار منطقه ۲۲ برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲، علی نوذرپور در جلسه ارزیابی اجرای طرح کاپ که با حضور مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران و صدرالدین علیپور مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند در سالن اجتماعات شهرداری منطقه ۲۲ برگزار شد، گفت: تا قبل از شیوع بیماری کرونا ماهیانه تا ۱۸ درصد تفکیک زباله در منطقه را تجربه کردیم. همه همکاران وقت و انرژی خوبی را در این حوزه گذاشته اند. موضوع تفکیک پسماند از موضوعات دارای اولویت در منطقه ۲۲ است. کار در این حوزه دیر انجام شده است و باید در مدت دوره یکساله باقی مانده، تمام توان و انرژی خود را برای محقق شدن این هدف پای کار بیاوریم.

شهردار منطقه ۲۲ در ادامه افزود: در حوزه آموزش با مجموعه صدا و سیما طی دو سال گذشته هماهنگی و همکاری های لازم انجام شده است. در بخشی از برنامه عمو پورنگ به موضوع مدیریت پسماند پرداخته شده است. در شبکه های پرمخاطب، طرح کاپ معرفی می شود که می تواند بر آموزش جوانان، نوجوانان و خانواده ها تاثیرگذار باشد. برای اجرای موفق طرح باید امکانات لازم از جمله ماشین های مکانیزه برای تخلیه مخازن را داشته باشیم. برخی مخازن فاقد پدال بوده و یا امنیت از سرقت را ندارند. نباید اجازه دهیم کمبود امکانات موجب نارضایتی شهروندان شود.

او ادامه داد: رشد جمعیت منطقه در حال افزایش است. با وجود محلات جدید که در حال شکل گیری است زیرساخت های اولیه در برخی شهرک ها مانند شهرک الهیه و مروارید شهر فراهم نیست. تامین اعتبار برای رفع نیازهای اولیه منطقه بسیار جدی است. به میزانی که برنامه درست و خوب عمل کند و شهرداری دچار مشکل نباشد، مردم نیز همراهی خواهند کرد.

نوذرپور در ادامه گفت: یکی از عوامل نارضایتی مردم، ایستگاه میانی کوهک است که یک مسئله اجتماعی در منطقه محسوب می شود. وجود شیرابه و بوی بد و تراکنش زباله ها در حمل و نقل موجب شکایت مردم به سازمان پسماند شده است که امیدواریم با اجرای هر چه سریعتر این طرح تاثیر جدی در بحث های زیست محیطی داشته باشیم.

یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه دلیل انتخاب منطقه ۲۲ به عنوان پایلوت طرح، حساسیت در اجرای کار و اشراف شهردار منطقه به موضوع پسماند است گفت: غالب بافت های مسکونی منطقه مجتمع های مسکونی هستند و شهروندان تا حدودی از نظر مالی و اقتصادی در یک سطح هستند و در زمینه آموزش و آگاه سازی با شهرداری همراهی خواهند کرد.

یزدانی گفت: در بحث آموزش و آگاه سازی مردم، باید صدا و سیما و رسانه ها را پای کار بیاوریم. پسماند و تفکیک زباله یک کار ویژه است که در مورد آن کم کاری شده است و باید بتوانیم مشارکت مردم را جذب کنیم. همه با همکاری و هماهنگی هم تلاش کنیم تا این اتفاق مهم رخ بدهد.

معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ در این نشست در ارائه گزارش اجرای طرح کاپ گفت: به منظور ارائه روش مدیریت بهینه پسماندهای شهری در شهرک صدرا با جمعیت حدود ۵۰۰۰ نفر واقع در ناحیه ۲ به عنوان اولین پهنه اجرای طرح در منطقه ۲۲ که از اواخر خردادماه آغاز شده است؛ از تعداد ۱۷۰ مخزن زباله تر و خشک دریافت شده از سازمان مدیریت پسماند، تعداد ۱۶۳ مخزن به ساکنین تحویل داده شده است و از تعداد ۳۵ مخزن ۱۱۰۰ لیتری فلزی تعداد ۲۹ مخزن حذف شده است.

صفایی در باره اقدامات شاخص در حوزه اطلاع رسانی و آموزش گفت: به ۲۰۰۰ نفر از ساکنین شهرک صدرا آموزش چهره به چهره و دو مرحله نظرسنجی برای بررسی وضعیت موجود و بررسی نظرات ساکنین در مورد فرایند اجرا و چالش ها انجام شده است. ستاد اجرای طرح و استقرار کارشناسان جهت آموزش و پاسخگویی به شهروندان تشکیل شده است. تعداد ۵۰۰ پیامک اطلاع رسانی به روسای بلوک های مسکونی ارسال شده است و تا کنون بیست درصد تفکیک پس از اجرای طرح در محله صدرا انجام شده است.

او در ادامه افزود: امیدواریم بتوانیم با توزیع درست و حجم مناسب مخزن ها این طرح را با موفقیت انجام دهیم.

شیرزادی مشاور آموزش شهروندی و اجرای طرح کاپ نیز در این نشست گفت: پیش نویس قانون پسماند تهیه شده است که نیاز به ویرایش و در اختیار قراردادن مردم دارد. آقای نوذرپور بنیانگذار کانون مدیریت پسماند هستند که از سال های گذشته حمایت های زیادی در اجرای این طرح داشته اند. ما باید مردم را آگاه کنیم که تفکیک پسماند از دغدغه های طبیعی مردم است. مردم باید بدانند اجرای قوانین پسماند از وظایف ذاتی آنان است.

او افزود: شهروندان باید بیاموزند که چگونه تولید زباله را کاهش دهند. انجام تبلیغات محیطی گسترده برای آگاه سازی مردم لازم است. از مردم نظرسنجی و نیازسنجی شود چه پیشنهادی برای مدیریت پسماند دارند.

شیرزادی افزود: یک برنامه واقعی انجام شود. تغییر ساختار تفکر اجتماعی بسیار پراهمیت تر از تغییرات فیزیکی در محیط است. برای ایجاد سرمایه اجتماعی زمان لازم داریم. این کار اعتماد سازی می خواهد باید چالش را به مردم معرفی کنیم تا مردم مشکل پسماند را مشکل خودشان بدانند. با آمار واقعی کار را جلو ببریم و مطالعات جامعه شناسی و تحلیلی که انجام می شود، نتیجه آن را به مردم اطلاع دهیم. موانع زیادی در اجرای کار وجود دارد ولی همگی قابل حل هستند. اگر خودمان موضوعی را قبول کنیم خودبخود به فرهنگ تبدیل می شود.

۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 3115

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =