کاهش ۷۰ درصدی درآمد مترو و اتوبوسرانی در دوران کرونا

شهر: کاهش تقاضا برای استفاده از دو مد حمل و نقلی مترو و اتوبوسرانی سبب کاهش فروش بلیت و درنتیجه کاهش درآمد شرکت مترو و اتوبوسرانی شده است.

به گزارش شهر، فراگیری ویروس کرونا در سراسر جهان سبب ایجاد مشکلات درآمدی برای همه سازمان‌های دولتی و خصوصی به ویژه شهرداری‌ها شده است. شهرداری‌هایی که با استفاده از ارائه خدمات به شهروندان، درآمدی برای گرداندن شهر کسب می‌کنند. یکی از زیرمجموعه‌های مهم شهرداری تهران که با کاهش درآمد مواجه شده، معاونت حمل و نقل و ترافیک است.

زمانی‌که فعالیت کسب و کارها تعطیل یا با محدودیت روبرو شود و زمانی‌که سازمان بهداشت جهانی مردم را به «در خانه بمانیم» تشویق و توصیه می‌کند، عبور و مرور در شهر کاهش می‌یابد. نتیجه کاهش ترددها نیز کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و اتوبوس است.

 اسفند سال گذشته که ابتدای شروع ویروس کرونا در تهران بود، آمار مسافران مترو و اتوبوسرانی تغییر چندانی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ نداشت چرا که در اسفند ۱۳۹۸ کسب و کارها مشغول فعالیت بودند و هنوز محدودیتی در شهر تهران، اعلام و اعمال نشده بود. آمار مسافران مترو اما در تعطیلات نوروزی ۱۳۹۹ تغییر قابل ملاحظه ای نسبت به سال گذشته داشت. بطوریکه یوسف حجت، سرپرست سابق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از کاهش ۸۰ درصدی مسافران مترو و اتوبوس نسبت به تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۸ خبر داده بود.

اما بعد از تعطیلات نوروزی و اعمال محدودیت‌های تردد بین شهری و حضور یک سوم کارمندان در محل کار و همچنین عدم فعالیت بیشتر مشاغل، آمار مسافران مترو کمی افزایش یافت. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه دراین‌باره می‌گوید: میزان مسافران روزانه از حدود ۱۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافت.

با گذشت زمان و کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شد و وضعیت تا حدودی به حالت عادی بازگشت. برگشت وضعیت به حالت عادی سبب از سرگیری رفت و آمدها در شهر شد. در این زمان تقاضا برای استفاده از حمل و نقل عمومی تا درصدی افزایش یافت و آمار تا حدود ۶۰۰ هزار مسافر رسید. این درصورتی است که پیش از شیوع ویروس کرونا، آمار متوسط روزانه مترو تهران بیش از یک میلیون مسافر بود.

زمانی‌که دو شرکت مترو و اتوبوسرانی با کاهش تقاضا مواجه می‌شوند درآمد حاصل از فروش بلیت آن دو نیز کاهش خواهد یافت. مهدی همتی مقدم، مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دراین‌باره به شهر، گفت: متوسط درآمد شرکت مترو و اتوبوسرانی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

بنابراین می‌توان اینگونه بیان کرد که شرکت مترو و اتوبوسرانی از زمان شیوع ویروس کرونا تنها حدود ۳۰ درصد درآمد داشته‌اند. کاهش درآمد دو مد حمل و نقلی مهم شهر تهران درصورتی است که تاکنون دولت هیچ کمکی به شهرداری تهران بابت جبران کاهش درآمدی یا خرید اتوبوس و ... نداشته است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 3159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =