حق و حقوق کارگران شهرداری در اولویت قرار گیرد

رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر تهران گفت:حق و حقوق قشر زحمت‌کش و کارگر شهرداری به ویژه در این شرایط که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، باید در اولویت قرار گیرد.

به گزراش شهر «سید محمود میرلوحی» رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان شهرداری و کسر مبلغ یک میلیونی از حقوق کارمندان نگهبانی گفت: درآمدهای شهرداری از زمان شیوع کرونا خیلی کاهش پیدا کرده است و نه تنها افزایش درآمدی نداشتیم، بلکه نسبت به فصل اول سال قبل که ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل شد، در فصل اول سال جاری ۳۶۰ میلیارد تومان نسبت به سال قبل کسری درآمد داشتیم، این در حالی است که بودجه مصوب انبساطی دیده شد و می‌خواستیم چند پروژه مهم از جمله حمل ‌ونقل را توسعه دهیم. 

میرلوحی با بیان اینکه شورای پنجم از زمان روی کار آمدن سعی کرد، بودجه شهرداری را کاهش دهد،گفت: اصلاحیه‌ای که بر روی بودجه زده شد نیز برای کم‌کردن آن بود، چرا که باید کمربند اقتصادی شهرداری را محکم می‌کردیم و روش‌های قبلی قابل دوام نبود و نمی‌خواستیم با استقراض خرج کنیم. 

هزینه‌های جاری سالانه شهرداری معادل بودجه چند وزارتخانه است

او ادامه داد: ما در این سه سال نه تنها دارائی‌ها را نفروختیم، بلکه نسبت به جمع‌آوری آنها نیز اقدام کردیم و اینها سلسله سیاست‌هایی بوده است که در پیش گرفتیم، اما حقوق کارگران و کارمندان نیز مورد توجه بوده است. 

میرلوحی با اشاره به فشارهایی که بر روی شهرداری وجود دارد، گفت: اکنون فشار زیادی روی شهرداری قرار دارد، چرا که هم پرعائله است و هم هزینه‌های جاری آن بالا است. شهرداری ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه جاری سالانه دارد که معادل بودجه چند وزارتخانه است.

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران گفت: تحریم و کرونا اجازه نداد که سلسله اصلاحات ساختاری، چابک‌سازی و تغییر رویکردهایی که فکر می‌کردیم، کارکرد شهرداری را افزایش دهد، اتفاق بیفتد، اما با همه این تنگناها سعی شده است که پرداخت حقوق انجام شود. 

او با بیان اینکه از فروردین ماه اصلی‌ترین دغدغه پرداخت حقوق کارگران و کارمندان مشغول به خدمت در شهرداری بوده است، تصریح کرد: در فروردین ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم، اما همکاران ما به هر طریقی بود سعی کردند، هزار میلیارد تومان حقوق را تامین و پرداخت کنند. 

"نبود درآمد" یک واقعیت است

میرلوحی با تاکید بر اینکه شهرداری با هر زحمتی بوده سعی کرده است از حقوق کارگران کسر نشود، افزود: در ادامه نیز انشالله این اتفاق نخواهد افتاد. این یک واقعیت است که درآمد نیست و این سازمان هزار میلیارد تومان حقوق می‌دهد که رقم کمی نیست. گاهی اتفاق افتاده است که تا بیست‌وپنجمین روز از ماه همکاران دغدغه داشتند که چگونه حقوق را پرداخت کنیم که انجام شده است. 

او افزود: این دغدغه همکاران ما در معاونت مالی و توسعه منابع انسانی بوده است و امیدواریم هرچه زودتر این مشکل حل شود. در طی این سه چهار سال نیز این مساله وجود داشته و امسال نیز حل می‌شود. 

میرلوحی در خصوص این نکته که شهرداری باید چه راهکاری در پیش گیرد تا در پرداخت حقوق به مشکل برنخورد؟ گفت: الان باید شرایط کشور را درک کنیم و به انتظارات دامن نزنیم، از طرفی حق و حقوق کارمندان و قشر زحمت‌کش کارگر به ویژه در این شرایط که کارگران شهرداری در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، باید در اولویت قرار گیرد و به تلاش آنها توجه کرد. 

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت در این شرایط ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، اظهار داشت: این کسری معادل ۲۵ درصد بودجه کشور است. همین که شهرداری در طی مدت ۴ ماه اجازه نداده است که کسی متوجه مشکلات شود و پروژه‌ها نیز تعطیل نشده قابل تقدیر است. در این مدت سعی شد هم حقوق قانونی کارگران و کارکنان تامین شود و هم به پروژه‌های جاری شهر توجه شود. 

چرا از حقوق مدیران کسر نمی‌شود؟

او در پاسخ به این سوال که چرا از تنخواه مدیران در این مدت کسر نشده و یا با توجه به سقف درآمدی مدیران از حقوق آنها کسر نشده است و کارمندان رده پایین‌تر باید شرایط سخت اقتصادی شهرداری را تجربه کنند، گفت: بر فرض هم که به مدیران حقوقی پرداخت نشود، مساله ۱۲۰ هزار نفر حقوق بگیر شهرداری که حل نمی‌شود. حقوق ها در حال پرداخت است و کسی قصد ندارد که حقوق کارگران را پرداخت نکند. اختلافاتی در هماهنگی با نظامات بیرونی و تعیین حقوق کارگران وجود دارد که هر ساله هست و سروسامان دادن آن نیز زمانبر است و مساله‌ای نیست که مربوط به یک سال باشد و هر ساله با توجه به مسائلی که در تعیین حداقل حقوق کارگران وجود دارد، این قبیل مسائل رخ می‌دهد. 

میرلوحی با بیان اینکه اختیارات مدیران اکنون در شهرداری منضبط شده است، گفت: در کمیته تخصیص برای بودجه شهرداری سه گزینه مشخص شده است که گزینه یک آن پرداخت قانونی حقوق کارکنان است، حتی اگر به استقراض از درون شهرداری بیانجامد. 

درباره وضعیت بازپس‌گیری املاک در اختیارِ غیر از شهرداری گلایه داریم

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران درباره اینکه پس از قرائت گزارش خزانه‌دار شورا در صحن اعضای شورا به شهرداری تذکر داده شد که در استفاده از دارایی‌های نقد و غیرنقد هوشمندی ندارد، گفت: بله این مدام تکرار می‌شود و در تلاش هستیم املاک تبدیل به احسنت شود و به ویژه در حوزه حمل‌ونقل از آن استفاده شود. در بسته محرک اقتصادی گفته شده است که ۴ هزار میلیارد تومان برای توسعه خط ده اختصاص یابد. گلایه‌هایی که داریم از این بابت است که چرا تاخیر وجود دارد، البته شهرداری قول داده است که در شهریور کلنگ کار را می‌زند. 

او در واکنش به اینکه که به تذکرهای مداوم شما در صحن توجهی نمی‌شود و شهرداری از املاک در اختیار خود به نحو احسنت در این شرایط استفاده نمی‌کند، گفت: بله این تذکری است که مرتبا به شهرداری داده می‌شود و از همکارانمان در شهرداری گله هم داریم، اما تلاش‌هایی هم می‌شود و از آقای حناچی و معاونت مالی تشکر می‌کنم و اخیرا موفق شدند تعدادی از املاک دیگر را پس بگیرند که جدای از ۲۹۰ ملک بازپس گرفته شده در اختیار غیر است. 

شهرداری ساخت مسکن در بافت فرسوده را در دستور کار قرار دهد

میرلوحی در گفتگو با ایلنا گفت: این املاک موارد خوبی است و شهرداری می‌تواند از آنها به نحو احسنت استفاه کند، از طرفی در حدود ۲ هزار پلاک در اختیار غیر نیز اگر به جریان اقتصادی شهری برگردد، آورده مالی مناسبی برای شهرداری خواهد داشت و این پیشنهاد را به شهردار دادم که این املاک را به مزایده برای پیمانکاران و طلبکاران بگذارند و پیش پرداخت نیز در قالب ملک باشد. 

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران گفت: شهرداری می‌تواند در بافت فرسوده شروع به ساخت مسکن کند و شاید بشود ۲ هزار پلاک را به چند هزار ملک تبدیل کند که ثروتی را برای شهرداری در آینده ایجاد می‌کند. در وین ۶۰ درصد خانه‌ها متعلق به شهرداری است، اما شهرداری در شرایطی که می‌توانست همین اختیار را داشته باشد و ۷۰ درصد املاک در تقسیم‌بندی‌ها در اختیارش بود، به این فکر نبودند و امروز یکی از شهرداری‌های کم بنیه است. در هر صورت می‌توان این اموال و املاک را به چرخه درآمد و ثروت برگرداند و گره‌های بخش های مختلف موجود را به خوبی باز کرد. 

۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 3167

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =