اعطا: نیازمند برنامه جامع مدیریت بحران هستیم

شورای شهر تهران تصویب برنامه جامع مدیریت بحران در نهادی مانند شورای عالی امنیتی ملی را به عنوان تضمینی برای تغییر نکردن برنامه های مدیریت بحران تهران همزمان با تغییر دولت ها و مدیریت شهری پیشنهاد می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر ، علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران سه شنبه- 23 اردیبهشت-در پنجمین نشست خبری آنلاین با بیان اینکه در رابطه با موضوع مدیریت بحران وقتی از پایتخت ایران صحبت می کنیم مدیریت بحران با یک برنامه ساده محقق نمی شود و در سطوح عالی مدیریتی نیاز به تصمیم گیری است، گفت: می توان این پیشنهاد را مطرح کرد که برنامه جامع مدیریت بحران به ویژه در بحث زلزله می تواند در یک نهادی مثل شورای عالی امنیتی ملی تصویب شود تا اگر دولت ها و مدیریت شهری تغییر کردند باعث کند شدن برنامه نشود.

شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی به لحاظ مخاطراتی که دارد و با آن درگیر است در وضعیت مناسبی قرار ندارد؛ در تهران و اطراف آن حدود 80 کیلومتر مربع پهنه گسلی وجود که 47 کیلومتر مربع آن در داخل شهر است و این موضوع نشان می دهد با چه شرایطی مواجه هستیم.

اعطا با بیان اینکه خسارت های ناشی از زلزله به سه دسته مستقیم، غیر مستقیم و ثانویه تقسیم می شود، عنوان کرد: در بحث مقاوم سازی ساختمان ها نیز در دو حوزه دچار مشکل هستیم،  ساختمان های نوساز به لحاظ لرزه ای به دلیل عدم وجود ابزار کنترل مناسب فاقد استحکام لرزه ای هستند. همچنین در بحث استحکام ساختمان های موجود و نوسازی بافت فرسوده نتوانستیم با سرعت لازم حرکت کنیم.

 اعطا با بیان اینکه در بحث تخلیه شهروندان پس از وقوع زلزله به دلیل تراکم بیش از حد در مناطق و محلات همچنان فضاهای تخیله امن منطقه‌ای و محله ای مناسب در پایتخت وجود ندارد، عنوان کرد: همچنین در بحث آموزش به شهروندان براساس اعلام سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران تنها ١٠ درصد موفقیت حاصل شده است.

 سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه  در پدیده زلزله مقاوم سازی ساختمان های عمومی و دولتی موجود باید از طریق برنامه کلان دنبال شود، گفت: ترویج مقاوم سازی ساختمان های خصوصی موجود، بهبود کیفیت ساختمان های جدید الاحداث به لحاظ استحکام لرزه ای و طرح های توسعه شهری نیاز به تجدید نظر دارند.

اعطا کرد که همچنین باید به طرح های تخلیه امن منطقه ای، جایگزینی پل های واقع در شبکه معابر، بهسازی تاسیسات و تجهیزات شهری مثل آبرسانی و گازرسانی و ایجاد تأسیسات قطع اتوماتیک گاز شهری موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با گلایه از تصمیم گیری های اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: انتظاری که نمایندگان مردم از شورای عالی شهرسازی و معماری دارند فارغ از اینکه مصوبات این شورا حتی اگر به لحاظ کارشناسی توجیه پذیر نباشد لازم الاجرا است این است که به حقوق عمومی شهر و شهروندان توجه بیشتری نشان دهد و به گونه ای برخورد نشود که این تلقی ایجاد شود که تصمیمات با استاندارد های دو گانه اتخاذ می شود، مانند پلاسکو. لذا انتظار این است که به حقوق عمومی مردم از سوی شورای عالی شهر سازی توجه بیشتری شود.

و در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در زمان تغییر قانون مربوط به مدیریت بحران بخشی از مدیران شهری مدعی بودند این قانون باعث می شود که مدیریت بحران در شهر تهران از دسترس خارج شده و دیگر آن ظهور و بروز خود را نداشته باشد در حالی که امروز صحبت از میثاق ملی و مدیریت ملی برای بحران شهر تهران زده می شود که به نظر این دو موضوع با هم منافات دارد گفت: این دو با هم در تعارض و تناقض نیستند، وقتی می گوییم در بحث مدیریت بحران زلزله در شهر تهران به برنامه ملی نیاز داریم معنایش این نیست که مجری آن دولت باشد، این در حالی است که در تصویب و تدوین برنامه ها و مجموعه اقدامات تقسیم کاری صورت می گیرد و وظایف هر یک از وزارت خانه ها و مسوولیت مدیریت شهری مشخص می شود.
 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه وقتی از میثاق ملی صحبت می کنیم منظور از حیث ضمانت اجرا است، گفت: میثاق ملی به این معنی نیست که این وظیفه برعهده چه کسی خواهد بود. قانون فعلی مدیریت بحران که در سال 98 ابلاغ شده وظایف و مأموریت های دستگاه های مختلف را مشخص کرده و  شرح وظایف مشخص شده است.

اعطا در پاسخ به پرسشی مبنی بر غیرممکن شدن تردد در شهر تهران به دلیل لغو اجرای طرح ترافیک در پایتخت گفت: در این باره بسته پیشنهادی از سوی کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور تهیه و به ستاد ملی کرونا ارسال شده است.

او ادامه داد: ستاد ملی کرونا اعلام کرده که در این باره شورای ترافیک تصمیم گیری کند و با هماهنگی با استاندار تهران اقدامات لازم انجام شود. هرچند روز یکشنبه مصوبه ای به تصویب رسیده اما اجرای آن بعد از هماهنگی با استانداری انجام می‌شود.در  طرح مصوب شده پیشنهادات متعددی وجود دارد و به نظر می رسد بسته پیشنهادی پخته و خوبی است.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که حکم تعزیرات درباره جریمه ٢۶ میلیارد تومانی سازمان ورزش ابلاغ شده است، گفت: زمانی که این موضوع مطرح بخش های مختلف خبری به تفصیل به آن پرداختند آن هم در حالی که حکم هنوز به سازمان ورزش و شورا ابلاغ نشده بود و قبل از ابلاغ حکم به شدت پوشش رسانه ای صورت گرفت.

اعطا با بیان اینکه در بخش های مختلف خبری به این نکته که این پرونده مربوط به سال ٩۴ است اشاره ای نشده بود، اضافه کرد: البته وقتی قرار شد توضیح روشن هم در این باره مطرح شود در بخش‌های خبری آنگونه که باید به آن پرداخته نشد که این موضوع هم تأمل برانگیز است، از رسانه ملی انتظار می رفت به گونه دیگری عمل کند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مجموعه های تحت نظارت شهرداری تهران از شهریور سال ٩۶ هیچ افزایش قیمتی نداشته اند، گفت: این درحالی است که سازمان ورزش دو برابر درآمد حاصله جریمه شده است.

اعطا در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تغییر نظر شورای شهر مبنی بر اجرای طرح ترافیک در پایتخت و درآمد زایی از این راه گفت: در بحث کرونا در هیچ بازه ای شرایط یکسان نبوده است و آمارها و اقدامات مرتبط با آن با توجه به وضعیت فعالیت های جاری شهر تغییر می کند.

او با بیان اینکه در بحث حمل و نقل عمومی هم متناسب با فعالیت هایی که در سطح شهر انجام می شود تصمیمات مناسب اتخاذ می شود، عنوان کرد: در برخی موارد به گونه ای درباره درآمد زایی شهرداری صحبت می شود که انگار یک اقدام مذموم انجام می دهد این در حالی است که شهر هزینه های جاری دارد و باید به گونه ای این هزینه ها تامین شود. 

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه زمانی باید با شهرداری برخورد شود که از طریق غیر مشروع ( شهر فروشی ) نسبت به کسب درآمد اقدام کند، گفت: مدیریت شهری و شورا در بحث مقابله با کرونا در همان روز های ابتدایی به موقع ورود پیدا کردند و واکنش مناسب نشان دادند، البته بی شک مدیریت شهری از نقدهای به جا استقبال می کند.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت ایمن سازی بازار تهران توضیح داد: جلساتی با حضور دستگاه های مختلف به منظور ایمن سازی بازار تهران برگزار شده و حتی مصوباتی در بحث ایمن سازی در بحث حریق به تصویب رسیده است. در این باره اداره برق نقش ویژه ای دارد زیرا محدوده بازار تهران از لحاظ زیر ساخت و تجهیزات برق با مشکل روبه رو است. به گفته اعطا، اقدامات مرتبط با این موضوع در استانداری دنبال می شود البته نمایندگانی از شورای شهر تهران هم در جلسات تصمیم گیری حضور دارند.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره تصویب طرح الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه حفاظت از آثار معماری معاصر گفت: طرح مذکور از سوی کمیسیون شهرسازی و معماری پیشنهاد شد، در بررسی های صورت گرفته این طرح از روی یکی از بند های طرح جامع استخراج شد.

اعطا ادامه داد: به عنوان یک کار بین بخشی میان شهرداری و میراث اقدامات لازم باید صورت گیرد.
شهرداری در لایحه ارسالی باید در یک برنامه عملیاتی وظایف هر دستگاه را مشخص کند زیرا بر اساس قوانین وظایف هر بخش روشن است.برای تدوین این طرح جلسات متعددی با میراث و شهرداری برگزار شده است و توافق کردیم که به چه صورت کار دنبال شود.

او با بیان اینکه ثبت اثر با میراث است، گفت: اما این طرح صرفا ثبت اثر نیست،  برخی آثار ارزشمند هستند ولی ثبت نمی شوند به همین دلیل ضوابط تشویقی برای مالکان در نظر گرفته می شود که نگهداری ملک برای مالک صرفه اقتصادی داشته باشد.

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 323

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =