سایه روشن انبارهای شیمیایی تهران

ایمنی انبارهای شیمیایی در کنار مراکز مسکونی چندی است مورد توجه جدی قرار گرفته است و انتقال و عدم انتقال آن از جمله مباحث روز در حوزه پایتخت است.

ساختمان های نا ایمن و فعالیت برخی اصناف در کلان شهرها و محله های پر جمعیت یکی از جمله مواردی است که مسئولین ذیربط باید نسبت به آن حساس باشند و از فرصت های مختلف برای افزایش ایمنی استفاده کنند. از این رو انبارهای مواد شیمیایی از جمله انبار نفت شهران، انبار بعثت یا کارگاه های مواد شیمیایی ناصر خسرو از جمله مکان هایی است که باید نسبت به آن حساسیت ویژه ای داشت. چندی پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به وجود این انبارها در میان مراکز مسکونی هشدار داد و در پی آن نیز فرمانده پدافند غیر عامل نیز نسبت به جانمایی انبار مواد شیمیایی در مناطق مسکونی شهرهای بزرگ واکنش نشان داد. در ادامه نیز رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران انبار های شیمیایی پایتخت را خطرناک دانست و عنوان کرد که نهادهای مختلف باید به تذکرات توجه کنند و راه حل کوتاه مدت را دیوار کشی این مراکز و در بلند مدت انتقال انبارهای مواد شیمیایی به خارج از پایتخت دانست اما مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در واکنش به این هشدارها انبار نفت شهران را استاندارد دانست و وجودش را برای سوخت رسانی ایمن و مطمئن در سطح تهران حیاتی می داند.  

در پی همه این کش و قوس ها و هشدارهای لازم با انبارهای مواد شیمیایی سطح پایتخت چه می توان کرد تا از حوادث آتی جلوگیری کرد؟

حمایت صد درصدی مجلس از شورای شهر تهران در خصوص انتقال انبارهای خطرناک

اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در واکنش به وجود انبارهای شیمیایی در سطح پایتخت و در کنار مراکز مسکونی گفت: هر مقوله ای را مجلس نمی تواند به آن ورود پیدا کند اما در حوزه نظارت فعالانه رفتار می کنیم. افراد زیادی بر این باور هستند که در مجلس باید برای تک تک معضلات شهری مصوبه ای وجود داشته باشد در صورتی که همه این موارد قبلا بررسی شده است و مصوبات لازم وجود دارد.

او افزود: دولت مصوبه دارد که باید ۱۰۰ درصد مراکز سوختی و حتی انبار نفت شهران از آن محل ها منتقل شود. هر گونه مخازنی نیز که سازمان مدیریت بحران و یا پدافند غیرعامل تشخیص دهد باید جا به جا شوند حتما باید در مورد آن ها اقدامی صورت پذیرد. ضرورت دارد مصوبه دولت در این زمینه پیگیری شود.  شورای شهر هم باید اقداماتی انجام دهد تا شهرداری این امر را عملیاتی کند.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به برخی پیگیری ها برای انتقال انبارهای خطرناک به خارج شهر بیان کرد: در گذشته بهانه هایی مبنی بر اینکه جای دیگر برای تعبیه کردن این انبارها وجود ندارد و یا اینکه لوله کشی های لازم وجود ندارد، مانع از انتقال آن شد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به خطرات انبار نفت در تهران افزود: امروزه این جا به جایی ضرورت دارد. مدیریت شهری باید به صورت مستمر پیگیر این حوزه شود تا عملیاتی شود. مجلس قطعا در این زمینه پیگیری می کند و به شورای شهر تذکر می دهد تا در این زمینه جدی تر عمل کند.   ما از طرح های شورای شهر در این رابطه حمایت می کنیم زیرا بسیار خطرناک است و خطرات زیست محیطی نیز دارد. زمانی این انبارها و مراکز خاص در زمان ساخته شدن در خارج از شهر بودند اما با توسعه شهر امروزه این مراکز در محدوده شهری قرار گرفته اند و ضرورت دارد در مورد محل آن ها بازنگری شود.  اگر شورای شهر تهران بخواهد در این زمینه اقداماتی صورت دهد، صد در صد از آنان حمایت می کنیم.  

لزوم تشکیل یک کمیته ذیل شورای تامین

سردار مرتضی طلایی، نماینده سابق شورای شهر تهران هم درباره این موضوع گفت:  یکی از تاسیسات شبکه سوخت شهر در غرب تهران قرار دارد و در زمانی که احداث شده است در خارج از محدوده شهری بوده است. به مرور زمان و با گسترش حریم شهری به نوعی در منطقه پر جمعیت قرار گرفته است. چند سال پیش نیز در این منطقه یک حادثه به واسطه واژگونی یکی از تانکرها رقم خورد و از همان زمان نگرانی هایی ایجاد شد. اصل اینکه این مرکز باید از شهر خارج بشود در شورای شهر چهارم نیز به آن پرداخته شد و امروزه نیز باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

طلایی بیان کرد: هم مدیریت شهری و هم سایر دستگاه ها باید قبل از وقوع هر گونه حادثه چاره اندیشی کنند. امروزه انبار بعثت و ناصرخسرو نیز چنین وضعیتی دارند اما همه می دانیم که جا به جایی مرکز شهران غیر قابل انجام است. بنابراین باید یک سری پروتکل های خاص اندیشیده شود تا اقدامات تامینی پیرامون آن ها ارتقا یابد.

نماینده سابق مردم در شهر تهران افزود: باید به صورت آنلاین و مرتب بر این مراکز نظارت شود زیرا کوچک ترین غفلت یک حادثه بزرگ ایجاد می کند. همه ساله شاهد حادثه هایی از این دست در چهارشنبه های آخر سال بوده ایم که خانه هایی که به مرکز انباشت مواد محترقه تبدیل می شدند با حوادثی همراه هستند. باید در ذیل شورای تامین یک کمیته ای تشکیل شود تا بر این مجموعه ها نظارت شود و حتی موارد پنهان نیز شناسایی شوند.

طلایی با اشاره به اهمیت جایگاه شورای تامین در رسیدگی به چنین مواردی گفت: این شورا باید با توجه به جایگاهی که دارد با تشکیل یک کمیته در زمینه پیش بینی و پیشگیری شروع به کار کند. باید توجه کرد که هزینه های هنگفت همواره مانع بزرگی در این زمینه است.

نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: امروزه همه آگاه هستند که لوله کشی آب تهران فرسوده است اما به علت سنگین بودن کار هیچکس جرات نمی کند به آن ورود کند اما فرونشست های شهر تهران از همین مسئله نشات می گیرد. یک مجموعه باید به این معضلات که امنیت شهر تهران را به خطر می اندازد رسیدگی کند. علیرغم اینکه تمامی این معضلات متولی و مسئول دارد اما ممکن است گاهی اوقات کم اهمیت شود. امروزه ضرورت دارد که پدافند غیرعامل و ستاد مدیریت بحران و یک کمیته ذیل شورای تامین به دنبال ارتقای سطح ایمنی این مجموعه ها باشند.

امکان جا به جایی انبار نفت شهران وجود ندارد

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به رصد مجموعه های نا ایمن پایتخت گفت: آتش نشانی به دلیل مسائل ایمنی مخالف وجود مراکز پرخطر در شهر است. این امر ربطی به کاربرد محل ندارد و ما حتی با انبارهای کوچک نگهداری مواد محترقه مخصوص چهارشنبه سوری نیز مخالف هستیم. نگهداری و وجود مواد قابل اشتعال از نظر ایمنی مورد پذیرش نیست.

او افزود: در همین راستا طی سال های اخیر شاهد بودیم که شهرداری در خصوص انبارهای ناصرخسرو نیز اقداماتی انجام داد زیرا همواره در آن محل شاهد آتش سوزی های متعدد بودیم. شهرداری این انبارهای قابل اشتعال را تا حدودی به محل دیگری منتقل کرد و شاهد هستیم امروزه آتش سوزی ها در آن محل ها به حداقل رسیده است.

این مقام مسئول در سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به بازدیدهای این مجموعه از مراکز پر خطر بیان کرد: آتش نشانی بازدیدها را انجام و اخطارهای لازم را می دهد اما پالایشگاه های نفت و مراکز نظیر آن ها دیگر به گونه ای نیست که آتش نشانی بر آن ها نظارت کند. این مراکز تجهیزات و نیروهای قوی برای ایمنی دارد که با یکدیگر ارتباط های خوب داریم و حتی مانورهای مشترک نیز برگزار می شود.

ملکی با بیان اینکه از انبار نفت شهران بازدید حضوری داشته، گفت: این مجموعه ایمنی خوبی دارد ولی حادثه خبر نمی کند. هیچ نهادی و هیچ مرکزی نمی تواند بگوید به صورت صد درصد ایمن است و باید همواره هوشیار باشند. مرکزی همچون پالایشگاه ری در زمانی که تاسیس شده است تا کیلومترها هیچ سکونتگاهی وجود نداشت اما با توسعه شهرها امروز خانه هایی در نزدیکی آن ساخته شده است. در این میان باید دید چه کسانی مجوز این ساخت و سازها را داده اند.

او افزود: مرکز نفت شهران نیز دقیقا چنین مسئله ای دارد و امروزه نمی تواند در محل با این وسعت زیاد استقرار پیدا کند.  این گونه جا به جایی ها هزینه های بسیار سنگینی دارد و قابل اجرا نیست. از سوی دیگر اگر این جا به جایی ها صورت گیرد و برای مثال این مراکز به فضای دیگری خارج از شهر منتقل شوند به علت اینکه مسافت آن ها با شهر زیاد می شود اگر روزانه فقط  چند عدد از این تانکرهای حمل سوخت دچار حادثه شوند باز هم شهر با فاجعه دیگری رو به رو می شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به حساس بودن این مسئله بیان  کرد: باید کلیه نهادها پای کار بیایند تا فکر اساسی در رابطه با این مراکز اندیشیده شود اما به صورت کلی آتش نشانی مخالف وجود مراکز پرخطر در کنار منازل مسکونی و منطقه شهری است. طی سال‌های اخیر در این جایگاه مشکل خاصی ایجاد نشده است و حادثه نگران کننده ای بالاخص در جایگاه هایی مانند پالایشگاه ها گزارش نشده که این امر نشان از توجه به ایمنی در این مراکز دارد اما با این همه، باید ایمنی این جایگاهها مورد توجه جدی قرار گیرد و کمیته ای تخصصی جهت تعیین تکلیف ایجاد شود.

اخذ پیوست های لازم برای هر تصمیم 

به گزارش خبرگزاری برنا، در خصوص وجود انبارهای شیمیایی خطرناک دو نگاه وجود دارد یکی انتقال آن ها به خارج شهر که هزینه های زیادی را به بار می آورد و از نظر مسئولین در بازه ۵ ساله نمی توان روی آن حساب کرد و دیگری افزایش ایمنی این انبارها که باز هم حادثه خبر نمی کند و نمی توان تضمین صد در صدی در این رابطه داد. بر این اساس به نظر می رسد کارشناسان و مسئولین با حضور دور یک میز باید در این خصوص تصمیم گیری کنند اما پیش از آن همه مطالعات لازم صورت گیرد تا با اجرای تصمیمات مدیریتی،  شاهد اتفاقاتی به مراتب بدتر نباشیم. اینکه وجود انبارهای شیمیایی در مناطق مسکونی خطر آفرین است بر هیچ کس پوشیده نیست اما انتقال آن و افزایش ایمنی این مراکز جمله دو راهی های موجود است و باید دید که در نشست های تخصصی مدیران مربوطه به تصمیم دیگری خواهند رسید؟

۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 3279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =