نگران 50 درصد بافت ناپایدار تهران در شرایط زلزله هستیم

شهر تهران طی سال‌های گذشته با سه موضوع سیلاب، زلزله و فرونشست زمین همیشه درگیر بوده است. این سه بحران همیشه پایتخت را تهدید می‌کرده اما هنوز شهر درباره این سه مسأله به راهکار مشخصی از نظر نهادی، بودجه‌ای و تصمیم‌گیری نرسیده است.

زهرا نژاد بهرام، رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در نشست خبری آنلاین امروز گفت:  مدیریت بحران شهر تهران که در اختیار شهرداری بود با مصوبه مجلس به وزارت کشور واگذار شد، از نظر بودجه هم به این موضوعات کمتر توجه می‌شود و از نظر تصمیم گیری های کلان هم در اختیار مدیران بخشی قرار می‌گیرد که در این بخش نیازمند مدیریت در سطح کلان و فرامنطقه‌ای هستیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه "با توجه به موضوع کرونا باید تحولاتی در شهرسازی ایجاد کنیم" افزود: بحران کرونا که همه جهان و ایران را درگیر کرده باعث شده تحولات و دیدگاه‌ها درباره موضوع شهرسازی تغییر کند.

او با ابراز نگرانی از بافت ناپایدار و فرسوده در تهران اضافه کرد: زلزله هفته گذشته تهران در کنار بحران کرونا باعث افزایش نگرانی و دغدغه ما نسبت به حدود 15 هزار هکتار بافت ناپایدار شهری داریم که سازه آنها استحکام ندارد و سه هزار و 268 هکتار هم بافت فرسوده مصوب داریم.

نژادبهرام ادامه داد: حدود ۵۰ درصد شهر تهران در حوزه بافت ناپایدار است که باعث افزایش نگرانی می‌شود. برای بافت‌های فرسوده مصوب کارهایی در دست انجام است که تاکنون حدود ۴۵ درصد از پارسل‌های بافت‌های فرسوده نوسازی شده یعنی از 95 هزار پارسل بافت فرسوده 26 هزار پارسل نوسازی شده اما کافی نیست.

او تاکید کرد: مشکل اصلی این است که به جای اینکه بافت نوسازی شود فقط پلاک‌ها یا پارسل‌ها نوسازی شده است و این تا سال 1396 سیاست شورا بوده که پلاک نوسازی شود اما دغدغه شورای پنجم این بود که بافت نوسازی شود یعنی اگر پلاک نو شود اما معابر و امکانات مناسب وجود نداشته باشد کار بیهوده است و با پدیده جدی به نام فرسوده‌سازی روبرو می‌شویم.رویکرد شورا در دوره جدید ارتقای ارزش سکونت و نوسازی بافت به معنای واقعی کلمه است.

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 332

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =